Permalänk
Medlem

ibook G3 frågor

Funderar på att införskaffa en ibook 12", tänkt använda den främst för ordbehndling och internet. Tyvärr så är budgeten begränsad, har ca 5.000 kronor som jag kan lägga ner på en ibook och de begagnade ibooks som finns i den prisklassen är oftast G3:or med ca 500-600 MHz, 256 MB Ram, 30 GB Hårddisk och OS 10.3.

Det som oroar mig främst är den låga processorhastigheten, men av vad jag har förståt så macprocessorerna bra mycket snabbare än Pentium med samma hastighet pga. annorlunda processorarkitektur. Det andra orosmomentet är den lilla mängd minne i burken, kan man klara av de moment som jag har listat utan att det segar för mycket ?

Frågor:

1. Med vilken Pentiumhastighet kan man jämföra en Mac G3 500 MHz processor ?

2. Hur mycket minne krävs det för att få en någonlunda snabb dator ?

3. Länktips på sidor med begagnade macar förutom blocket, tradera och 99mac.se.

4. Vilket pris är rimligt för en G3:a med 500 MHz, 256 MB Ram, 30 GB HDD, OS X och lite program ?

Läst FAQ och pga. nån skev anledning så får jag inte använda 99mac.se's forum.

Tack på förhand !

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

1. Det är omöjligt att jämföra hastighet då olika saker tar olika tid på de olika arkitekturer. Det är en Ibook G3, alltså en budjet dator med en processor som redan då hade fått en efterföljare i powerbook. Men med mer minne i den där datorn kan du nog se film allafall.
2. Så mycket mer som möjligt, men det är 128mb inbyggt och sedan sitter det en 128mb sticka i den där, så en 512sticka i den där borde göra den betydligt rappare.
3. http://www.mactorget.nu/
4. 4000kr

Permalänk
Medlem

Om bärbart inte är ett måste? Vänta då tills Apples keynote den 11 januari.
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200412/29/20041229093803_...

Permalänk
Medlem

nicco

Ute efter en bärbar dessvärre.

Sidde

Vielen Dank.

Har hittat en hyfsad billig ibook G4, den har dessa specifikationer:

ibook G4

640 MB Ram

60 GB

12"

Bluetooth

Combo CD

Garanti tom 2006-03-01

Med andra ord en tämligen ny dator som säljs och det begärda priset för den är 10.000:-, låter det som ett rimligt pris ? Hur lång garanti är det på ibooks ?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
nicco

Ute efter en bärbar dessvärre.

Sidde

Vielen Dank.

Har hittat en hyfsad billig ibook G4, den har dessa specifikationer:

ibook G4

640 MB Ram

60 GB

12"

Bluetooth

Combo CD

Garanti tom 2006-03-01

Med andra ord en tämligen ny dator som säljs och det begärda priset för den är 10.000:-, låter det som ett rimligt pris ? Hur lång garanti är det på ibooks ?

Vilken mhz är det? 800mhz gissar jag på men tänk på att 1.2ghz modellen med studentrabatt kostar 9k från applestore.

Permalänk
Medlem

Alldeles korrekt, 800 MHz är det tal om, fick reda på det i efterhand. Hoppades på 1.2 GHz, känns lite saftigt nu, speciellt med tanke på att jag har hittat en ibook G3 500 MHz, 640MB Ram, OS X för 4.500:- som känns som ett mer prisvärt alternativ. Tyvärr så har jag inte fått reda på hur stor hårddisken är i den.

Då är frågan hur stor prestandaskillnad det är mellan en G3 500MHz, 640 MB Ram och en splitter ny G4 1.2 GHz, 256MB Ram. Datorn ska i första hand användas för ordbehandling och internet, med det i åtanke så borde en G3:a räcka rätt långt, speciellt med tanke på att det är halva priset gentemot en ny G4:a eller ?

edit: 15 GB hårddisk i G3:an.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

4500kr är pengar det med. Satsa på något nyare så att du får någon behållning av Mac OS X är
mitt råd, du kommer garanterat ångra dig annars. Macarna har blivit billigare o billigare, kommer du fram till att 500MHz:aren var för "seg" efter typ ett halvår/år så tror jag du får svårt att få den såld
p.g.a att tiden helt enkelt sprungit i från den;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicco
4500kr är pengar det med. Satsa på något nyare så att du får någon behållning av Mac OS X är
mitt råd, du kommer garanterat ångra dig annars. Macarna har blivit billigare o billigare, kommer du fram till att 500MHz:aren var för "seg" efter typ ett halvår/år så tror jag du får svårt att få den såld
p.g.a att tiden helt enkelt sprungit i från den;)

Fan nicco, jag som precis tänkte slå till på G3:an, nu är det snurrigt i huvudet, kanske alkoholen som är kvar i blodet sen nyårsafton....

Problemet är att 9.000-10.000 känns som en "investering" medans 4K kan man spara ihop på ett par månader med CSN.

Vad sägs om detta "mellanting":

iBook G4 (vit)

-800 MHz G4 Processor
-12.1" Skärm
-Slot-In DVD-ROM/CD-RW
-640 MB SDRAM (Max)
-30 GB Hårddisk
-1st FireWire 400-port,
-2st USB 2.0-portar
-OSX 10.3
-Virtual PC
-vit usbmus
-second skin
-Garanti till den 9:e januari

Pris: 7.500:-

Är det ett vettigt alternativ om man inte vill gå fullt ut, samtidigt som man kan avvara några kronor ?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett bättre köp!

Permalänk
Medlem

Det vart en sån här söt liten sak, G4 800MHz, 640MB Ram och 30GB, pris 6.900:-

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Grattis till ett bra köp! Dock kunde du kanske pressat priset lite mer, en ny går på 8500 med studentrabatt nu. Iofs har du en del minne i den där

Tänk på att om du vill förlänga garantin så måste du göra det innan den nionde, om det nu är samma dator du postade om tidigare. Kanske är lite dyrt dock.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Tackar

Har suttit och pillat med ibooken de senaste timmarna och jag måste säga att det var värt en biltur i blixthalka och mörker från Solna till Uppsala. Perfekt att ha med sig till Universitet, liten och nätt.

Snubben som jag köpte den av hade kvitton på ca 14.800:-, jag fick betala lite mindre än halva priset för burken, får väl betäcknas som ett normalt beg. köp, varken bra eller dåligt.

Fick med MS Office, Photoshop, Virtual PC, nytt batteri (mer eller mindre iaf. köpt för ett par månader sen), D-link Bluetooth Dongle, second skin, en optisk mus och självklart allt annat som kommer med i grundutförandet.

Spec. för ibooken:

12"
G4 800MHz
640MB Ram
30GB

Nu måste jag bara hitta nåt vettigt musikprogram (liknande foobar2000) och få igång dcgui för att jag ska vara nöjd, nån som har tips på en enkel tutorial till dcgui ?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Med tanke på de saker du fick med i "affären", så tycker jag att du gjorde ett bra köp! Grattis!