Permalänk
Medlem

Antec Sonata. Tell me what you think!

Vad tycker ni om antec sonata ?
ni som har ett, säg vad som är positiv och vad som är negativt.
Kom igen nu, ut med språket

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte ett Sonata med känner 2 polare som har det. Kan skriva vad jag tycker om det.

Jag ser inga direkta nackdelar med chassit. Bra nätagg som ingår, 120mm fläktar som ger möjlighet till bra luftfläde/ljudnivå. Rackmonterade hårddiskar. Ganska rymligt. Utseende mässigt är det stilrent. Skulle ge chassit 8.5/10 på en skala.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Jag har ett Antec Sonata som jag är helnöjd med! Det är tyst, pålitligt, svalt (med en lagom rumstemp i.a.f.) och har t.o.m. ett dammfilter! Enda nackdelen skulle kanske vara att det är lite litet, men det är inte något jag direkt märkt av...

Permalänk

Det sitter ett i fronten som man kan ta ut underifrån. Dock så kommer det in mycket damm genom hålen i sidorna, men det borde det inte göra om det placeras en fläkt på avsedd plats i fronten. Jag vet heller inte vart man kan få tag på dessa löst.

Permalänk
Medlem

Den känns bäst enligt mig..

Visa signatur

Antec Sonata 2 // ASUS A8N-E // AMD 64 3500+ // 1 GB Corsair // ASUS Geforce 6800 GT // 250 GB S-ATA //

Permalänk
Medlem

Ok... Är det något bra chassi om man är sugen på att modda lite?
Går det tex att fästa neonrör vid "antec-hålen", alltså ingen seriös modding!

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Uj uj, vad snäll jag är idag

Edit:BTW, jag brukar lägga den där kabeln som ser ut att ta i fläkten ovanpå cpu-kylaren, (och en bild på dammfiltret)ja jag vet det är repor under :/ (har tappat bort "fötterna" på den)

Permalänk
Medlem

Absolut, du är sjukt snäll!
är det någon som har fått uppfattningen om att sonatan är trång. många har ju reagerat över att den är så "liten"...

Fräsch repa på undersidan förresten ;D Och fin fot på bild två

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Har ett Sonata chassi, Men tycker det är mycket trångt invändigt och kylegenskaperna är inget att hurra över.
Och så är det mycket dåligt konstruerat att man bara kan ha en fläkt bakom hdd racket inte framför.
Vilket bidrar till att hårdiskarna blir varmare, och att varm luft från hårdiskarna blåser på moderkortet och processorn.

Permalänk
Medlem

Kaka the great, lcykas fan inte med konstycket att ta loss filterskyddet på det viset du gör, kanske måste lägga datorn på sidan för att komma åt dock.

Permalänk

det sitter 2 "knappar" (snarare flikar) i själva hålet för skyddet, tryck ihop dom och dra så borde det komma ut. (brukar ha fronten en bit utanför bordskivan och dra ut det nedåt i vanliga fall, enklast så...)

Permalänk
Medlem

En liten sak till. Känslan av sonatan, är den Robust eller plastig pga fronten?
eller i klarspråk : hur f*n känns burken =D

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Funderar också på Sonata..
ytterst tacksam för en bild på insidan av chassit, med hdd-rack och allt

Visa signatur

Blah...

Permalänk

Antec kunde gott och väl lagt ner mer tid på fronten, i mitt tycke känns det som de bara slarvat dit den lite snabbt. Ett till minus är att lacken repas lätt.

I övrigt tycker jag lådan är härlig att arbeta med. Rails till 5,2" enheterna och uttagbara hårddisksrack med gummibussringar. 2 st 120mm fläktfästen och ett tyst och gott 380W nätaggregat. Tvättbart dammfilter i fronten som du kan dra ut lätt som en plätt.
I fronten har du mic/högtalar ingångar, USB och Firewire. De blåa ledsen kan du koppla ur om du tycker de är störande.

Sweclockers har ju en recension Här om du missat den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Comin up:

Ninefour: Den är en mycket skön låda som utstrålar både kraft och lugn... Jag älskar den!

Permalänk
Medlem

Lovar dig att det inte finns många recensioner av sonatan somjag har missat
Det där med att den repas lätt, det har jag hört... Ack och ve.

Förresten Kaka the great, DU RÖJER! Tackar och bugar för alla bilder.
är dom dagsfärska ?

i owe you !

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Jag tog dem på beställning :D!

Permalänk
Medlem

Burkskinka & Kaka the great
Tack för information och bilder

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Jag tog dem på beställning :D!

Bussigt... Nu ska jag krypa till kojs. tack för informationen och bilderna, och inte minst : Åsikterna.
Agöken!

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är toppen skulle väll vara att det är lite litet. Men det gör ingenting för jag får plats med allt jag vill.

Permalänk

Du kanske bör tänka på att köpa till en ny 120mm fläkt f.ö. Tycker den medföljande fläkten låter allt för mycket, det är ju då min åsikt. Har tyvärr den kvar i lådan, ska snart ersättas med en till ADDA fläkt
Tycker du fortfarande att Sonatan låter för mycket kan du köpa färdigskurna dämpmattor och sätta in. Kan tex köpas Här , eller här.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

är det äkta gyld på kakas nordbrygga?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Enda negativa jag kommer på är gummiplopparna man får med för att montera 120mm fläkten vid hårddiskarna, är att dom är ganska lätta att ha sönder och är svåra att demontera utan att dom går sönder. Har lyckats ha paj en sån, men det var under ett byte till en tystare fläkt. Lättjobbad låda, smidig, lätt, fin, ja... och allt övrigt som alla andra skrivit då.

Fronten är inte speciellt plastig den smälter in rätt bra med pianolacken.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Helt grym låda tom min WD raptor är tyst som attan i chassit just pga alla fina gummiringar mm rekommenderas starkt, fast jag har ju bytt ut orginal Antec 120mm mot ADDA 120mm istället. Inköptes på http://www.easygamer.se och helnöjd med chassit

Permalänk
Medlem

ok, låter finemang. är adda-fläktar speciella eller :S?
annars, vid vilket dbA-antal blir fläkten jobbig ?
om den ligger på 12 kan den ju knapt låta, men över 20?

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Jag har ett Soanta, och jag är VÄLDIGT nöjd med den GRYMT imponerad av nätaggregat också köp köp köp, dessutom kan du få den hur tyst som hälst om du bara vill ^^

Visa signatur

got root?

Permalänk

Får mitt sonata chassi imorgon hade tänkt att köpa några fläkt kontrollers till den senare

Har väntat på chassit sen vid jul me jag fick det för ett bra pris, 1061 kr inkl frakt!

Permalänk

Var lite dyrare när vi köpte vårat... För ca 1år sedan (fick det och övriga komponenter 23/12/03) minns inte vad det gick på, kanske 1300:- exl frakt.

Permalänk
Medlem

Kopierar in mitt inlägg från en snarlik tråd.

Enligt mig så är Sonatan överskattad...jag har ett själv.

1. Plastig skräplucka i fronten, blev så less så jag bröt till den = halva fronten delades (Nu är chassit inte vackert längre).

2. Kan ej ta bort båda sidodörrarna.

3. För långa kablar i nätagget!

4. Trångt och varmt.

5. Ruskigt många och långa kablar från fronten.

6. Kass lack, kan nästan skrapa bort färgen med naglarna (Okej, men inte långt ifrån)

7. Väldigt korkat placerad chassifläkt, vid hårddiskarna.

8. Dålig kvalitet i handtaget på sidodörren.

9. Fula utstansade hål i sidan.

Ganska mycket där...men det är ändå ett billigt och dugligt chassi!
Tyst är det dock inte, enligt mig. Köp hellre acousticase.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
Får mitt sonata chassi imorgon hade tänkt att köpa några fläkt kontrollers till den senare

Har väntat på chassit sen vid jul me jag fick det för ett bra pris, 1061 kr inkl frakt!

VARVARVARVAR?

Länka är du snäll

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)