Recension: Dell 2001FP [lång text + bilder]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
Jonasy: Gäller detta den skärm som du recenserade i denna tråd, eller gäller det alla TFT:er med DVI anslutning? Jag kör min HP L1925 via DVI på 75hz, så jag blev lite orolig ifall det skulle gälla alla skärmar. Och vad är "Single-link" för något?

Ha en bra dag på er allehopa, sitt inte inne nu för mycket -grilla en korv istället!

Syftade mest på den skärmen jag recenserade. Pappa kör t.ex sin Eizo L557 med D-SUB pga att hans laptop ej har DVI-utgång. Där tycker jag dock bilden blir väldigt bra ändå ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Pappa ska beställa en idag. Tänkte ju köpa en 1901FP först, men den har 25ms och jag gillar att spela.

Btw, Mitt NVidia GeForce 4 4200ti har väl knappast DVI?
Jag är dålig på sådant

Följer soundbar'en med? Om inte blir jag sur, för det är ju en sån
på bilden på dell.se :-E

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brodrost
Pappa ska beställa en idag. Tänkte ju köpa en 1901FP först, men den har 25ms och jag gillar att spela.

Btw, Mitt NVidia GeForce 4 4200ti har väl knappast DVI?
Jag är dålig på sådant

Följer soundbar'en med? Om inte blir jag sur, för det är ju en sån
på bilden på dell.se :-E

Kolla om du ser en lite bredare vit kontakt bak på ditt grafikkort.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brodrost
Pappa ska beställa en idag. Tänkte ju köpa en 1901FP först, men den har 25ms och jag gillar att spela.

Btw, Mitt NVidia GeForce 4 4200ti har väl knappast DVI?
Jag är dålig på sådant

Följer soundbar'en med? Om inte blir jag sur, för det är ju en sån
på bilden på dell.se :-E

Soundbaren följer inte med.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tjoo!

Nu har jag äntligen fått min skärm!! Dell 2001FP!

Bilder:

Större bild av första bilden finns här:
2001fp_010.jpg

Jävlar vad skönt att gå från 16" CRT till 20.1" TFT ^^
Riktigt underbart.

Jag var riktigt rädd ett tag! Strömsladden låg i en annan kartong

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis som fan. Gjorde själv samma byte ...

Btw, har du testat att ställa in färgerna som jag sade (alt. testa själv) ? Tyckte det gjorde stor skillnad nämnligen.

Du kör väl DVI btw?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

vafan...kan man köpa den för 179kr/mån i 36 månader med HEM-PC...måste man då ha köpt en dator från dem med??

Vill ha status 10 på den skärmen!

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligtvis kunna skaffa denna skärm via Hem-PC avtal men skulle vilja klämma och känna på den innan. Tyvärr så känner jag ingen som har en sådan skärm och Dell säljer ju bara via nätet/telefon. Dock så har jag läst på Anandtech att det är Benq som tillverkar den här skärmen åt Dell, och jag har nu en kamrat som har en Benq FP2091 skärm. Har Benq FP2091 samma LCD panel som Dell 2001FP? Kollar man på specifikationerna så kan det verka som så (båda har 16ms) men Benq har även en 12ms tid. Jag har letat på nätet efter svaret på denna fråga utan att få svar på min fråga, så om det är någon här inne som vet något om detta eller kan leta reda på svaret åt mig vore jag tacksam.

/Jonas

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk
Avstängd

Är de någon som vet om man skulle kunna beställa 20" dell skärmen i USA å få den hemskickad hit till sverige? för med dagens valuta kostar den ca 5500kr i USA å 7500kr i sverige. Vad skulle de kosta att transportera den till sverige isåfall?

Visa signatur

Dator1:pentium 4. 3,4ghz | 1024mb ddr2 ram. | ati radeon x800 xt 256mb grafikkort pci-e
Dator2: pentium 4 2,6ghz | 512mb ddr ram | 128mb grafik Dator3: pentium 4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | 128mb grafik
Dator4(laptop):pentium4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | ati radeonT 9700 128mb ram.

Permalänk
Medlem

Du får väl gå in på dell.com och prova men jag är tveksam till om de skulle skicka. Har du någon kontakt i USA som kan göra beställningen och skicka vidare kanske det är enklare. På www.tullverket.se kan du räkna ut kostnaden för införseln om du vet fraktkostnader och dulikt.

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Om du läser så skriver jonasy "på fel sida tiotusenkronorssträcket", det betyder att den är dyrare än så. 12531:- är dagspriset på www.dell.se, det är en mycket trevlig skärm och om man köper som hempc från företaget man arbetar hos går att få billigt. Jag betalar en merkostnad på 179:-/ mån i 36mån för den (6444:-), men då valde jag bort en 17" crt.

6800:- + frakt är ju priset. Eller är detta en annan modell?
http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/defau...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
6800:- + frakt är ju priset. Eller är detta en annan modell?
http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/defau...

Nu ja, jag skrev det som du citerade 2004-03-08, saker sjunker i pris snabbt vettu.
Då kostade skärmen så mycket, förresten så är det inte samma skärm. 2001FP heter tråden, inte 2005FPW. Den som du hänvisar till ser ut som en widescreen och kostar mer än 2001FP, pris på den idag 6493:-.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Nu ja, jag skrev det som du citerade 2004-03-08, saker sjunker i pris snabbt vettu.
Då kostade skärmen så mycket, förresten så är det inte samma skärm. 2001FP heter tråden, inte 2005FPW. Den som du hänvisar till ser ut som en widescreen och kostar mer än 2001FP, pris på den idag 6493:-.

2005W är ganska trevlig, 12ms responstid också...

Jobbar med en 2001FP dagligen, riktigt skön skärm faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur funkar det i spel med Widescreen skärmen?

Det är ju inte precis alla spel som fixar 1600x1050.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Hur funkar det i spel med Widescreen skärmen?

Det är ju inte precis alla spel som fixar 1600x1050.

http://www.widescreengamingforum.com/forum/

Permalänk

Kostar nu 6299:-

Var "tvungen" att beställa en då min 19" NEC CRT bröt ihop häromdagen

Ska bli skönt att äntligen gå över till TFT.
Hoppas jag iaf...

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Nu ja, jag skrev det som du citerade 2004-03-08, saker sjunker i pris snabbt vettu.
Då kostade skärmen så mycket, förresten så är det inte samma skärm. 2001FP heter tråden, inte 2005FPW. Den som du hänvisar till ser ut som en widescreen och kostar mer än 2001FP, pris på den idag 6493:-.

Hehehe ojda.... detta var ju en gammal tråd Sorry.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

jonas78: Hur fungerar Benq FP2091 tycker du? Spel, photoshop, allmänt..? (Om du nu har vart o klämpt på den förstås ) Är väldigt intresserad av den för jag vill kunna köra 1600*1200 upplösning.
Är det nån annan som vet nån bra 20" lr större med rimligt prs, under 10k sträcket dvs?

Visa signatur

| Q6600 G0 @ 3,4Ghz | Ultra Xtreme 120 | ASUS P5K Premium | 8800 GTS 512mb | Corsair Twinx 2x2gb PC6400 | 2.5TB SATA | Corsair HX620 | X-Fi Extreme Music | 20" BenQ | Lian-Li PC1000 |

Permalänk
Medlem

Jag har lite frågor angående DELL. På deras konto som dom har, kan man betala av snabbare om man vill? Tex betala in extra ibland? Kan man göra en inbetalning innan man tar resten på avbetalning? jag har pengar till en 19" men är sugen på denna skärmen. Det bästa hade varit att betala av halva skärmen direkt och ta resten på 6 månader. Har försökt hitta något om det på deras hemsida men jag hittar inte vad jag vill veta.

2001FP <-- någon som äger den?? en likadan skärm fast utan widescreen.
Sen är det på håret att jag får plats med skärmen (widescreen) i mitt dataskåp. Den är 42.23 Cm bred och platsen den skall stå är 42.3 cm bred. Det är alldeles för precist känns det som...fint och beställa den och den inte får plats (kan se mig själv gå lös med sågen i skåpet medans sambon står förtvivlad brevid

Ni som haft skärmen i några månader, är den fortfarande lika bra Har ni hittat nya nackdelar med den? Nu när nya spel har släpps kan man ju undra om den fortfarande passar som spelskärm (minimala eftersläp)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarkone
Kostar nu 6299:-

Var "tvungen" att beställa en då min 19" NEC CRT bröt ihop häromdagen

Ska bli skönt att äntligen gå över till TFT.
Hoppas jag iaf...

Skriv gärna om bytet sedan i tråden, funderar själv på att byta upp mig(?) från en NEC FE950+ 19" CRT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fast hur funkar skärmen i t ex. 1024x768, blir den väldigt oskarp? Tänker återigen på spel...

Permalänk
Medlem

Vill ha... Blir det riktigt dåligt med VGA? Har tyvärr bara VGA på min iBook :/

Btw, kan man köra 1024*768 eller liknande utan att den förstorar bilden, dvs. man har svarta kanter runt om? (om man vill spela spel och inte har tillräckligt med kräm för 1600*1200, men ändå vill ha fin bild).

Kryper den under 6k snart köper jag den... känns fortfarande lite mycket pengar för mig, även om jag vet att den är billig för sin spec./storlek.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. Sean White
jonas78: Hur fungerar Benq FP2091 tycker du? Spel, photoshop, allmänt..? (Om du nu har vart o klämpt på den förstås ) Är väldigt intresserad av den för jag vill kunna köra 1600*1200 upplösning.
Är det nån annan som vet nån bra 20" lr större med rimligt prs, under 10k sträcket dvs?

Jag har inte klämt eller känt på FP2091 än. Min kamrat har en och han är valdigt nöjd med den.

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk

Ok låter ju lovande. Beställde en i helgen

Visa signatur

| Q6600 G0 @ 3,4Ghz | Ultra Xtreme 120 | ASUS P5K Premium | 8800 GTS 512mb | Corsair Twinx 2x2gb PC6400 | 2.5TB SATA | Corsair HX620 | X-Fi Extreme Music | 20" BenQ | Lian-Li PC1000 |

Permalänk
Medlem

Får 2005:an i mitt Hem PC paket i februari. Kan man koppla dvd/tv till den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite OT:

var hittar jag den snygga bakgrundsbilden som syns i första inlägget, den med staden i bakgrunden!? Tyckte den var überskön!

Permalänk
Medlem

Jag äger en likadan skärm men silver. Är riktigt nöjd!

P37uR: Man kan koppla in S-Video och den runda gula (kommer inte ihåg vad den heter, composit?)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Fick skärmen idag!!

Måste säga att jag är helnöjd. 1600x1200 i windows e ju bara hur härligt som helst!

Inga trasiga pixlar har jag kunnat se heller.

Spelade lite Half Life 2, och det funkade klart bra.. inte lika bra som en crt men det var bra nära. Tyckte den skalade bilden utan problem, för jag körde 1024x768.. testade 1600x1200 tvärt men det var nästan högt trots mitt 6800 Ultra.

Saknar inte min NEC 19" CRT alls det är då säkert.

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk

läste på tomshardware.com att denna skärmen inte är till för gamers. Tycker det är konstigt eftersom alla andra tester tycker den är bra för spel och filmer. Men men, får väl ta och skaffa en sån ändå och ge upp Fvcking CS hatar det fullt med fuskare ändå och hålla mig till UT 2004 - Red Orchestra och Vietcong

kostar 5100:- exkl. moms.

Om jag kan på något vänster fixa skärmen för det priset, bör jag satsa på den då? 5100kr alltså?

har nu 19" samsung syncmaster 957MB

Permalänk
Medlem

fick min skärm igår, helt underbar.
En halvdöd röd pixel dock, men en av 1,2 mille pixlar är väl rätt axeptabelt.