bbb's support blir ju bara värre och värre..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic
Huh? Jag försöker inte bortförklara något, jag berättar bara hur det är.

Du har rätt i att 2 1/2 timmes kötid är oacceptabelt, men det har jag redan skrivit.

Jag har ingen aning om hur det är att jobba för ett resebolag men på en teknisk support så står okunniga kunder för majoriteten av samtalen.

Om supporten bara får de samtal den skall ha (=frågor som berör tjänsten) så skulle kötiderna inte se ut på detta vis.

Utbildningsnivån tror jag är adekvat hos de flesta leverantörer. Jag håller dock med dig om att en större bemanning alltid är önskvärd. Men mer anställda = dyrare tjänster.

Problemet är väl så att okunniga kunder borde_stå för den större massan och det är därmed dem man har en support för? Det känns rätt onödigt att ha en support som arbetar för de som aldrig får problem!!?

Och ja, jag kan tänka mig att betala mer för bra service, precis som mina/våra kunder gör. Absolut!

Jag tror säkert B2 jobar enormt med detta problem men det är som jag sa innan inte acceptabelt att inte komma fram på 3-5 dagar pga överbelastad växel.

Tjipp..nu skall jag ha en grogg iaf och surfa med mitt FUNGERANDE B2 ABONNEMANG....

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
suck, när nejdu kan sluta hijacka tråden blir jag glad. nåväl, det jag vill lägga in en anmärkning på är att man ringer supporten, SEN LÄGGER TELEFONVÄXELN PÅ.

Jag ber om ursäkt om du anser att jag hijackat tråden, men jag har inte heller skrivit här på ett par dagar så jag tycker det är lite illa vald tidpunkt av dig.

Men låter väll helt enkelt bli att skriva mer i denna tråd då.

Permalänk
Medlem

Försök ringa precis när de öppnar, om ni har möjlighet. Då kan det rimligtvis inte ha byggts upp så mycket kö att växeln är full iaf... Sen måste jag få skratta lite åt de som skyller fulla växlar/långa telefonköer på kunderna: HA HA!
Min syn på detta ämne:

De kunder som ringer in om orelaterade frågor som en viss kundtjänst INTE har att göra med bör få ett kort samtal, ty det enda svar de får höra är att de skall ringa t.ex sin datortillverkare. Jag har svårt att tänka mig hur sådana samtal snittar mer än 1 minut max. OM dessa samtal är anledningen till att telefonköerna är så långa - borde inte de anställda drillas i att vänligt men bestämt avsluta ett sådant samtal på kortast möjliga tid?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejdu
okok, är inte bra om det är så.

Personligen blir jag jättenöjd när k som ringer in visar sig kunna det mesta och jag kan byta från att guida varje knapptryckning till att bara be honom förnya ip osv, samt att man slipper sitta en kvart och förklara vad macspam/mackonflikt innebär osv

*host host*

den där är nog jag skyldig till har haft kollosala problem med mina routrar (Linksys BEFSR41). har fått en mängd förklaringar på vad det är för fel, allt från att den har samma MAC-adress som 5-6 andra enheter (är inte MAC-adresser Unika?) anslutna till BBB´s nät till att det blivit kortslutning någonstans i den vilket resulterat i snabba byten av MAC-adress(hade inte en aning om att det var möjligt engång:confused: ), vilket vidare resulterar i att jag blir avstängd...
men senast har ni iaf varit vänliga att låta min telefoni fungera så jag slipper stå i telefonkö från mobilen

kanske bäst att tillägga att jag inte har ngt emot personalen i BBB´s support, blir bara så frustrerad när man får 10 olika förklaringar till felet av 10 olika personer

Permalänk
Medlem

När man sitter på ett callcenter som support så är det en tolkningsfråga när man tar emot kunden och skall försöka hjälpa denna med sitt "problem".. det är många faktorer som spelar in.. hur kunden förklarar problemet bland annat.. så om man får lite olika svar kan bero på att antingen så har kanske kunden förklarat otillräckligt, supportpersonen har missförstått eller nått dylikt.. det finns inget exakt rätt svar att ge någon..

Bara min åsikt om det hela.. men jag är ganska säker på att dom som jobbar på support är där för att försöka göra sitt bästa att hjälpa dig... inte för att sabotera..

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk

om det var mig du svarade där så, jovisst förstår jag det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Problemet är väl så att okunniga kunder borde_stå för den större massan och det är därmed dem man har en support för? Det känns rätt onödigt att ha en support som arbetar för de som aldrig får problem!!?

Och ja, jag kan tänka mig att betala mer för bra service, precis som mina/våra kunder gör. Absolut!

Jag tror säkert B2 jobar enormt med detta problem men det är som jag sa innan inte acceptabelt att inte komma fram på 3-5 dagar pga överbelastad växel.

Tjipp..nu skall jag ha en grogg iaf och surfa med mitt FUNGERANDE B2 ABONNEMANG....

Naturligtvis skall supporten hjälpa sina kunder om de får problem, det är därför de sitter där.

Problemet med bredbandssupport är ju som sagt att folk inte kan hantera den produkt de köpt. För dem är allt från musen till skrivaren ”Internet” och den tjänsten betalar de ju för hos sin ISP och kräver hjälp när något av dem krånglar.

En liknelse – man ringer ju inte till Ica och klagar när man bränt vid entrecoten. Inte världens bästa liknelse, jag vet. Men poängen är viktig, kunden förstår inte vad han köpt och vart han skall vända sig.

Hoppas groggen smakade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
Försök ringa precis när de öppnar, om ni har möjlighet. Då kan det rimligtvis inte ha byggts upp så mycket kö att växeln är full iaf... Sen måste jag få skratta lite åt de som skyller fulla växlar/långa telefonköer på kunderna: HA HA!
Min syn på detta ämne:

De kunder som ringer in om orelaterade frågor som en viss kundtjänst INTE har att göra med bör få ett kort samtal, ty det enda svar de får höra är att de skall ringa t.ex sin datortillverkare. Jag har svårt att tänka mig hur sådana samtal snittar mer än 1 minut max. OM dessa samtal är anledningen till att telefonköerna är så långa - borde inte de anställda drillas i att vänligt men bestämt avsluta ett sådant samtal på kortast möjliga tid?

Du har aldrig jobbat på en bredbandssupport va…?

Tro mig, supporten gör ALLT för att korta ner samtalet men ibland går det bara inte.

Exempel:

K: ”Mitt Internet fungerar inte”
S: ”Ok, då ska vi se vad det kan vara för fel. Vilken version av Windows har du?”
K: ”Det vet jag inte”
S: ”Ok…”

Fem minuter senare…

S: ”Ok, du har Windows ME. Då vill jag att du klickar på Start och sen Kör”
K: ”När jag klickar på Start så dyker det upp en meny”
S: ”Ok, då trycker du på höger musknapp, du skall använda den vänstra musknappen”

Osv osv osv osv

Förstår du min poäng? Supporten måste ju ta reda på VAD kunden har för problem men något så enkelt som att ta reda på Windows-versionen kan lätt dra iväg i fem minuter. Att sedan ta reda på IP-adressen kan lätt ta fem minuter. Att sedan hjälpa kunden och ta reda på om de har en brandvägg är ytterligare fem minuter.

Routrar är supportens värsta fiende… Efter tio minuter har man fått kunden att hitta sin router och kopplat bort den. När man sedan påvisat att det är routern som krånglar så får du spendera tjugo minuter med att förklara detta för kunden eftersom hans router minsann aldrig krånglat tidigare och det måste vara bredbandet som är nere (sök efter ”router” i detta forum...).

-----

Jag förstår verkligen frustrationen alla upplever när de hamnar i telefonkö hos sin bredbandsleverantör, tro mig, jag har också suttit och väntat! MEN folket på supporten gör allt de kan för att hjälpa sina kunder. Det är inte direkt en avslappnande arbetsmiljö när man har långa köer som måste tas och du sitter med en kund som inte ens vet om de ringt till rätt bredbandsleverantör.

Permalänk
Avstängd

det brukar vara tvärt om när jag ringer, jag får förenkla det för supporten för dom förstår inte

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Har också råkat ut för det. Då jag själv är van datoranvändare (ner på kiselnivå ) och även nätverkstekniker etc så vet jag hur man klickar på start menyn etc vilket lett till att jag oftast väljer teknisk support när något är fel som tex routingfel eller annat som efter en tid fortfarande inte har rättat till sig. Att då få sitta och förklara för tekniska supporten vad en traceroute är för något så börjar man smått fundera på vilka nötter som egentligen anställs till den så kallade "bredbandssupporten" samt "teknisk support". I mitt fall var det när jag kontaktade Telia för 2-3 år sedan och valde då teknisk support med hopp om att den på andra sidan skulle vara minst lika kunnig som jag själv men tji fick jag.

Dessutom är den publika driftinformationen ofta undermålig. Hade det stått att tex bbb ska ha ett routingfel i Stockholm idag mellan 22-23 pga nätarbeten då skiter man ju i att ringa. Men om det blir routingfel, man besöker driftinfosidorna - ser att det inte finns någon ny information och en timme senare kvarstår felet utan information på driftinfosidorna så är det klart att man sätter sig på telefonen för att se om allting står rätt till (annars blir oftast bortförklaringen från ispen varför dom inte rättar till något fel att "men ingen har ju klagat?").

Hade ju varit smidigare om dom hade haft någon form av telefonsvarare eller liknande man kan ringa till för att dels höra aktuella case (som då ska vara uppdaterade och även finnas på driftinfosidorna) samt kunna lämna en felrapport där den som lyssnar av telefonsvararen motringer när felet är åtgärdat eller skickar sms eller mail eller dyl samtidigt som dom uppdaterar driftinfosidorna så man vet att dom jobbar på problemet samt vad ETA är.

Permalänk
Medlem

Det verkar mest vara kötiderna folk whinear på i detta fall.

Varje gång jag har blivit tvungen att ringa supporten så har jag inte direkt blivit "dissad" och jag har inte några problem med att klaga på kvalitén på supporten heller. Jag har själv suttit som kundsupport för en ISP, både direkt mot kunder och med problem-hantering. I de flesta fall där kunderna klagar på kompetensen så har det berott på att kunden är dåligt informerad om hur tjänsten fungerar och att kunden inte har så stor koll på tekniken. Men sen är det säkert så att kompetenser skiftar ganska stort på en support, det är väl precis som alla andra jobb... Det finns säkert någon jävel som ni stör er på på jobbet

Jag tycker beskrivningen på hur man skall vara inriktad när man ringer till en support/kundtjänst var klockren. Konstigt nog så är det oftast de mest arroganta kunderna som skall ha bäst service och det är inte många som vågar ha samma inställning i telefon som när man träffar dem personligen, jag fattar inte ens att folk vågar bete sig som de gör mot människor som sitter och har deras adress framför sig.

MEN, om kötiderna är för långa längre tid så måste det även bero på dåligt med personal:

Ration för Kunder som whinear om ont i knäna mot det totala antalet Kunder är konstant. Man kommer aldrig ifrån det och måste därför ha detta i beräkningarna när man tittar på antalet på en suppor

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa hela tråden men jag instämmer med Apachez.. Om de bra kunde fixa en fungerande driftsinfo skulle det underlätta mycket. Om de dessutom hade ordning på sin hemsida i övrigt skulle det också hjälpa till. Det senaste är ju den här grejen med VDSL.

Det stod länge att jag kunde få det här i huskvarna fast stationen inte är utbyggd för bbb vdsl. Jag ringde in och frågade av ren nyfikenhet och fick svaret att det är fel. Jag påpekade att de borde åtgärdas men fick ingen respons.. . mkt dumt.

Visst är det så att många av de som ringer in är oförskämda idioter. Inte så konstigt då majoriteten av mänskligheten faller i detta fack. Iaf enlig tmin uppfattning.

MEN.. att BBB och ännu mera Bostream har klantat sig REJÄLT det sista året har knappast undgått någon. Jag själv råkade ut för det när jag beställde VDSL av bostream.. Det tog över sex månader längre att leverera än de lovade från början och det var så mycket trassel fram och tillbaka och så mkt frustration under tiden så jag fick nervryckningar i ansiktet och dem har jag än idag, (jag skämtar inte).

De ljög mig rakt upp i ansiktet gång på gång på gång på gång på gång.. osv. Och när de inte gjorde så hade de ingen aning om vad de höll på med. Det var förseningar och nya bortförklaringar varenda gång jag ringde. Bortförklaringar som jag senare fick veta var rena påhitt, fantasier! Allt för att vilseleda mig, kunden. Och inget blev ju bättre av att det VARENDA gång tog mellan 30 minuter och 1h och 45 minuter att komma fram! Jag uppskattar att jag satt i deras kö ungefär 30 timmar 2004.

Jag hade EN kontakt med Telia när jag skulle säga upp mitt adsl abonnemang hos dem vid bytet. Bostream idioterna klarade inte ens av att fixa detta trots att de haft min fullmakt i över 6 månader (!). Anyway.. killen på telia visste vad jag menade när jag förklarade min situation och fixade så jag fick mitt adsl urkopplat på under 24 timmar!.. Och det funkade verkligen!
Hade det inte varit för honom hade jag fått sitta utan bredband över jul .

Det är skilnad på olika företag är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Skräll att det går snabbt när det gäller Telia.. psssh...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

gör det inte det då? snabbare än bbb iaf

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Det finns en rolig sak med telefonkö. Varenda en som har stått i kön mer än i 20 minuter ska ta en minut till att berätta det för teknikern dom hamnar hos också. 10 personer skapar då enkelt 10 minuter.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar för glocalnet på ett callcenter med fakturaärenden, teknisk support på fast telefoni m.m. och vi har i alla fall krav på oss gällande kötider. Kunder skall bland annat inte behöva vänta mer än ett vist antal sekunder för att komma fram och om de får vänta längre får firman jag arbetar inget betalt / betala då vi har misslyckats med vårat uppdrag. Jag vet inte hur andra har det.

Det är irriterande när alla ringer på samma gång pga av att de inte förstår en faktura eller pga av att telefonin är död i delar av södra sverige

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt ringa BBB support på olika tider i över en vecka, men samma visa varje gång. "många som ringer, var god försök senare". Detta börjar bli "smått" irriterande efter som mitt adsl inte funkar som det ska, WAN lampan börjar blinka flera gånger per dag, vilket måste betyda att modemet tappar kontaken med telestationen. Och det är ett problem som jag inte kan lösa på egen hand.

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.

Permalänk
Medlem

vad detta, det går skitfort att ringa till bbb ringde idag kom fram efter 5-6min. Någon annan som har testat idag/igår?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
vad detta, det går skitfort att ringa till bbb ringde idag kom fram efter 5-6min. Någon annan som har testat idag/igår?

Ringde du före du la inlägget, för det lades 05.28 imorse..??

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Ringde du före du la inlägget, för det lades 05.28 imorse..??

i know det var därför jag skrev idag/igår, jag är nattuggla så det blir svårt att hålal reda på allt

jag ringde igår runt 15 tiden

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Ringde idag 8:00 PRICK ! Kom fram, sa hon att jag fick stå i kö, bla bla, väntetid 20min. Nice tänkte jag, stack å gjorde lite frukost, kmt tillbax efter 1 min så är det en kille i telefonen som gapar "hallå?" hehe Timing

Permalänk
Medlem

Själv så har jag inte kommit fram än. Samma visa varje gång. Spelar ingen roll när man ringer. det är nästan så att man börjar fundera över en konspirationsteori om att de prioriterar vissa kundnr. eller personnummer, eftersom man måste trycka in det för att komma till teknisksupport.

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.

Permalänk
Medlem

Nä nu har dem gått över gränsen typ. Helt galet!
Ringde dem förra veckan och efter 1 timma så fick jag prata med faktura avdelningen som mitt ärende gällde. Enligt deras faktura skall jag betala anslutningsavgift. Men enligt deras sida så är denna gratis för mig:
"Jag har Bostream som operatör idag men har precis beställt en uppkoppling från Bredbandsbolaget, kommer jag att vara tvungen att betala anslutningsavgift i alla fall?
Nej. Du som har beställt en uppkoppling men inte hunnit få den levererad före tisdagen den 10 augusti kommer inte att behöva betala någon anslutningsavgift."
Källa http://www.bredbandsbolaget.se/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&eve...

Iaf. När jag väl kommer fram får jag prata med en tjej. Hon sa att hon inte kunde dra bort anslutningsavgiften utan behövde kolla detta med BBB. Nämde sidan för henne som dom själva har men hon kunde ändå inte göra något utan skulle återkomma dagen efter. Självklart så ringer ingen dagen efter och dagarna går, nu är det exakt en vecka efter och jag tänkte därför ringa dem.

Och vad tror ni händer?
"Välkommen till Bredbandsbolaget, våra öppentider är 08.00-19.00 - tack för ditt samtal" och så lägger dem på...

Detta får man direkt när man blir kopplad till fakturaavdelningen via 020710070 samt när man ringer direkt nummret till fakturaavdelningen.

Tycker själv det är helt bedrövligt att de inte ens kan ha öppet när man ringer en hel timma innan de stänger!

edit: ringde 18.05, nu verkar det att gå att ringa igen :/ dåligt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag minns när vi fick ADSL-bredband installerat - då hade BoNet (nu BoStream)...(

...nu bbb..

Permalänk
Medlem

Beställde BBB VDSL i förra veckan och börjar så smått fundera på om de verkligen kan erbjude detta i HBG. Någon som vet ?
Min order verkar inte vara behandlad för jag kan ej kolla leveransstatusen
Ska man behöva ringa och tjata ?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frust
Beställde BBB VDSL i förra veckan och börjar så smått fundera på om de verkligen kan erbjude detta i HBG. Någon som vet ?
Min order verkar inte vara behandlad för jag kan ej kolla leveransstatusen
Ska man behöva ringa och tjata ?!

Du bör nog ringa och kolla med dom, deras söksida för vdsl stämde inte för mig iallafall.
På den sida kunde jag beställa fasten det inte finns vdsl på min station.

Permalänk
Avstängd

kommit fram ännu frust?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ringde och fick ett inte alltför roligt svar. Dels så levererar de inte VDSL och så ligger jag på en telelinje med sk bärvåg. Det skulle kosta 500 + moms att enbart göra en förfrågan hos skanova om de gick att fixa och sedan 2000 till för att fixa det hela. Så jag ska nog ringa telia och höra mig för lite om deras adsl.

Permalänk

Hmm, jag hade också ett helvete med suporten.
Är f.d. bosetreamkund.. och blev rätt glad när jag skulle få 8mbit, men iaf..
Fick papper och cd som från BBB, uppdaterade modemet och allt var frid och fröjd. Efter en dryg veckas användande började internet lägga ner med jämna mellanrum, fick en automatisk privat ip-adress. Ringde och försökte komma i konstakt me kundtjänst, försökte en vecka, men fick samma svar "just nu är det många som ringer, försök senare". Förstod att det inte höll och ringde kuntjänst och bad dom koppla mig, mm 40 min kö, men kom iaf fram till slut. Ringde 4 gånger, och det var först den fjärde gången jag fick tag på ngn som visste vad han snackade om. Han visste va problemet låg, i stationen... Nu funkar det bra igen, och jag lyckade dra bort en och en halv räkning:D. Det var inte svårt alls, sa bara att mitt internet inte funkade alls under dec. början på januari, dom frågade ingenting i kt, utan bara sa att nästa månad blir gratis och månaden där på halva kostnaden.

Försökte fressten anvädna deras webb suport me, men de var ju helt åt helvete...

Permalänk
Medlem

Ringde precis till supporten för att få min pinkod för att aktivera min telefonsvarar-funktion Den beräknade kötiden var 3 minuter... Jag kom fram direkt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag trodde bbb's support bara va öppen mellan 8 å 19, har dom ändrat tiderna nyligen eller?

Visa signatur