Permalänk
Medlem

Går ej att installera Windows XP!

Jag sitter här och försöker installera Windows Xp även Windows 2000 på kompisens dator men det går inte. Den stannar upp på olika ställen under installation. Någon gång så har jag kunna installera filer under C: men där har den hakat upp sig oxå. Det är ingen fel på skivorna så långt i alla fall.
Datorn består av detta:

Moderkort: ABIT KD7A
Processor: AMD Athlon XP 2000+
Grafikkort: INNO 3D Geforce 4 Ti4200
Hårddiskar: 2 st IBM Deskstar 60 och 80Gb
Minne: DDR SDRAM PC 2700 2st 256Mb
Vanlig enkel DVD läsare (funkar, haft den i min dator förut)

Så vad kan krångla?

Jocke

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig, fast jag får bluescreen varje gång jag försöker installera windows..
Så nu är det bara att sitta här och vänta på att en kunnig person ska svara.

Lycka till dude! :]

Visa signatur

booyaa!

Permalänk
Medlem

Minnesfel eller Hårdvarufel säkerligen.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Hade själv problem nyligen på min burk, första bluescreen fick jag precis efter den läst in windows filsystem NTFS. Det problemet kom jag förbi genom att stoppa i ett gammalt grafikkort, konstigt men sant?
Nästa fel dök upp när installationen skulle kolla alla enheter, då visade det sej att det var problem med USB port som sitter i fronten på lådan som är kopplad till moderkortet. Efter det ryckte jag ut precis allt som jag inte behövde vid installation och då gick det smärtfritt. Sedan var det bara att plocka i allt och starta om, hittar allt utan problem.

Så mitt tips är, plocka ut allt och ryck alla kablar som absolut inte är nödvändiga vid installationen, värsta fall pröva med ett annat grafikkort.

Good luck.

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med ett annat minne och då gick det lite bättre. Nu hakar dem upp sig vid själva installationen av Windows, där man ser hur lång tid det tar mm.

Jag kör minimalt med grejor.

Vad kan det vara för fel?

Jocke

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå om du testar med bara ett minne, inte någon av som är ditt då. Testa med något annat.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har haft problem att installera WinXP på en gammal dator och det var inte hårdvaru problem. Det löste sig när man använde en XP skiva som redan har SP1

Permalänk
Medlem

Jag har testat med ett antal minnen och det jag har i min dator funkade bäst men datorn ville inte riktigt ändå.

Jag kör med Win XP SP1 och skivan funkar som den ska. Jag har använt den i min andra dator.

Jag har nu testat att installera XP på hårddisken genom att använda min dator och då startar kompisens datorn upp så fint men hakar upp sig efter några sekunder. Jag hinner inte ens ställa om upplösningen.

Vad kan det tyda på?

Mvh Jocke

Edit: Nu har jag försökt flasha BIOS men det gick inte så bra. Skiten hakade upp sig innan det var klart.
Vad ska man göra nu? Går det att fixa på något sätt eller måste man köpa nytt moderkot?
Några moderkort att rekommendera till AMD Athlon XP 2000+?

Jocke

Permalänk
Medlem

min bror hade samma problem.. hans fläkt på cpu:n satt inte helt på så datan auto stängde ner sig för att skydda mot överhettning.. kan kanske va det..

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk

Hade samma problem på min gamla dator, i mitt fall var det biosversionen som var för gammal, stödde helt enkelt inte xp, flashade om den till den senaste och allt funkade prima. Så har du inte provat uppdatera bioset så prova med det.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Prova att göra en reset av BIOS. Hade en polare med samma plroblem. Det funka efter att han resetade BIOS.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Hade exakt samma problem med ett Epox 8RDA+ Det enda som gick att installera var Win 98 eller Win ME Jag är helt säker på att det var moderkortet som var trasigt i mitt fall

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Om ni läser på vad jag skrev i inlägget så hittar ni detta:

Nu har jag försökt flasha BIOS men det gick inte så bra. Skiten hakade upp sig innan det var klart.
Vad ska man göra nu? Går det att fixa på något sätt eller måste man köpa nytt moderkot?
Några moderkort att rekommendera till AMD Athlon XP 2000+?

Jocke

Permalänk

Jag hade också massa biosproblem Fast man ändrade biosinställningarna så sparade den inte dom (Biosbatteriet var inte slut) Jag provade massa olika bios men endast ett enda funkade någolunda Då gick det i alla fall att installera ME
Rekomenderar Abit AN7

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har ett ABIT KD7A moderkort?
Jag fich höra att man kunde göra på detta sätt för att rädda BIOS: http://fae.abit.com.tw/eng/faq/qa/2000/2000100301.htm

Jocke

Permalänk
Medlem

Har du ACPI på eller av i BIOS? Jag tror du får en hårdvarukonflikt under installationen.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte om ACPI är på eller av eftersom BIOSEN är kass. Därför behöver jag hjälp med att flasha om BIOS med ett annat likadant moderkort.

Jocke

Permalänk
Medlem

När jag hade samma problem med att installera XP, så va det HDD som va kass.
Ang. bios: Det finns att köpa ett nytt bios för ett par hundra spänn, men jag kommer inte ihåg hemsidan.
Den som söker finner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joukko
Jag vet faktiskt inte om ACPI är på eller av eftersom BIOSEN är kass. Därför behöver jag hjälp med att flasha om BIOS med ett annat likadant moderkort.

Jocke

Ingen "bootblock" funktion?

Permalänk
Medlem

jag hade liknande problem.. de va tydligen hdd, jag fick byta kablar på den :S, då funka allt prima

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem

Inget fel på hårdiskarna eller kablar. Jag har testat med lite olika kablar mm. Det gick fint att installera Win XP på hårddisken i min andra dator.

Jag måste få igång BIOS först men jag vet inte hur jag ska göra. Det finns ju att köpa BIOS på http://www.eksitdata.com men det kostar ju 150-200kr + frakt och ett nytt moderkort kostar ju inte så mycket.

Det hade varit perfekt om någon hade ett likadant kort som mig.

Jocke