Permalänk
Medlem

Problem med LILO-Bootloader

Tjo!

Har fått lite problem med min stackars laptop.
Instalerade slachware på den för lite mer än ett halvår sen.
Har funkat bra men endast används till skolarbete. Så nu när LInux-kursen tog slut så formaterade jag helt enkelt alla linuxpartitioner ifrån WIndows. Frid o fröjd tills jag startade om datorn och kom på att LILO ligger kvar i MBR-huvudet. Men, men, struntade i det och tog o bootade WIndows istället. Funkade i lite drygt två Veckor. Nu plötsligt igår så får jag bara upp en massa 9:or på skärmen grupperade 2 och 2. Så nu undrar jag: HUr tar jag bort LILO? Har sett att man kan boota MS-DOS och skriva "fdisk /mbr", för att skriva över MBR, men jag kan inte boota ngt operativsystem över huvudtaget.
Dessutom har Laptopen ingen floppydrive tillgänlig vilket krånglar till saker o ting ännu mer. NGn som har några tips?

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Hmm låter vettigt ska testa den

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk

Umm för att få bort LILO från MBR så kan du köra:

fdisk /MBR när du har bootat med en win startdiskett

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag varken har en Startdiskett eller en Diskettstation på datorn så det är lite problematiskt. Jag kan fixa en men eftersom jag inte är på skolan dom närmaste 5 veckorna där jag kan få tag på en så letar jag efter andra möjligheter. Vad jag behöver är en MS-DOS start-cd

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem

Om du har en windows xp boot skiva kan du starta från den och gå in i räddningskonsolen och skriva fixmbr samt fixboot

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Har löst det hela.
tankade ner en Stardiskett för windows 98.
öppnade nero.
brände en cd-skiva (boot).
använde stardisketten som image.
la i skivan laptopen och kunde då köra fdisk /mbr, vilket gjorde så att allt löste sig:D. Tack för hjälp och förslag.

Visa signatur

Deus Ex Machina