SweClockers drop!

Lönar det sig att köpa ett AGP-kort i väntan på komplett uppgradering?

Permalänk
Medlem

Lönar det sig att köpa ett AGP-kort i väntan på komplett uppgradering?

Funderar lite på hur jag ska gå tillväga när det gäller grafikkortsköp.

Min dator börjar bli stenåldern för att inte tala om grafikkortet. Är det lönande att köpa ett AGP-kort i 2000 :- klassen, eller kommer detta vara helt meningslöst med tanke på att PCI-E finns? Jag anser att nuvarande konfiguration duger till de applikationer jag använder i dagsläget. Förutom vissa spel då, och det är här funderingen över nytt grafikkort kommer in. Ny processor och moderkort är kanske aktuellt om ett år.

Jag har tidigare haft ett Radeon 9800np som kördes som ett pro. Men pga. bristande spelintresse såldes grafikkortet och ersattes med en lite snålare variant. Nu när intresset sakta har kommit smygande tillbaka vill jag köpa ett nytt grafikkort. Prestandamässigt bör det nya grafikkortet minst motsvara mitt gamla kort. Priset kommer också vara avgörande för det eventuella köpet.

Kortet får gärna ha passiv kylning eller vara tyst samt inte utveckla allt för mycket värme. DVI är ett måste samt tv-utgång.

Nuvarande konfiguration:

Abit NF7-S rev 2
XP1700 DTL3C @ ~ 2GHZ
2*256 Twinmos PC2700 @ 190 FSB synkat med CPU
GeForce 3 Ti200

Ös på med tips nu och berätta för- resp. nackdelarna.

Permalänk
Medlem

Iom att grafikkort är en produkt som är ganska lätt att sälja begagnad så tycker jag att det kan vara värt det.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa nyttmoderkort längre fram så tycker jag att du ska köpa ett agp-kort.

Kolla in 9800pro, 6800LE, 6600-korten. Dom ligger i prisklassen runt 2000:-

Nästa gång däremot så tycker jag du ska köpa pci-e moderkort och nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Kolla in 9800pro, 6800LE, 6600-korten. Dom ligger i prisklassen runt 2000:-

Nästa gång däremot så tycker jag du ska köpa pci-e moderkort och nytt grafikkort.

Ja det blir helt klart ett pci-e moderkort samt grafikkort nästa gång. Jag ska kika lite mer på de kort du nämnt.