Permalänk
Medlem

AMD Athlon64 3,2+ Problem

Hallå hallå...
Jag har ett STORT problem med min processor..
Jag har bytt moderkort för att det förra kortslöts.. så jag har nu ett Asus K8N-E Deluxe..
Anyway.. jag tyckte att min dator var slö i förhållande till innan.. och jag laddade ner PcMark .. jag körde inte något test för att jag upptäckte genast att i beskrivningen av min dator stod det såhär:

Family AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+
Internal Clock 1.0 GHz
Internal Clock Maximum 2.2 GHz
External Clock 200.0 MHz
Socket Designation Socket 754

Detta är väl VÄLDIGT fel.. ska inte den interna klockan ligga på 2,2Ghz???

Om det nu är som jag tror (att den går på mindre än halva hastigheten) vad inihelsike är de som har gått fel?
Är processorn sönder, måste jag returnera den, eller är de helt enkelt en fråga om inställningar?
Snälla hjälp.. står inte ut med att ha den såhär..

Tack på förhand
//Jac

Permalänk
Hjälpsam

Senaste BIOS samt inställningar i det skall vara grejen, se till at du kör med rätt multiplier.

Om BIOS av någon anledning inte identifierar processorn rätt (för gammalt BIOS tex) så kör den generellt på lägsta multippel tillgänglig för att vara på den säkra sidan.

Det är nog inget fel på prollen, kolla vilken multippel du kör på bara (skall vara 11 på din antar jag...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är mest troligt en inställning i BIOS: Cool&Quiet, något som amd utvecklat för att sänka temperaturen i idleläge. Då går processsorn ner i 5x200 vilket är det som du råkat ut för.

Den ska gå upp automatiskt i 11x200 när du gör något som kräver mer kraft.

Om den går väldigt söligt i Windows osv kan det vara något annat förutom Cool&Quiet som spökar?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

hmm.. okej.. var kan jag kolla multipliern?, den står inte när man kör cool and quiet programet .. där står bara att den kör i 1000Mhz å att den går på 1,0något volt.
Biosen borde väl klara av det, iom att kortet är helt nytt..?

Jag ska köra pcMark 04 och posta resultatetn, den borde ju rimligtvis gå upp till 11x om man kör ett benchmark..

Permalänk
Medlem

Låter som Cool n Quiet är igång, men det ska den inte vara default så att det kan vara något annat fel också.

Gå in under bildskärmsegenskaper och sedan till skärmsläckare, kolla vilken power scheme du har (jag har engelskt win xp). Ställ in den så att den inte är på något sparläge och prova igen.
Cool n Quiet kräver nämligen att windows har något sparläge inställt. Jag kör med "minimal power management" för att aktivera Cool n Quiet

Det är som så att vissa benchmarks inte höjer klockfrekvensen eftersom dom körs som en bakgrundsaktivitet.

Tycker du att datorn känns slö? Testa 3dmark.