Permalänk
Medlem

Re: ViewSonic VP912s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eunectes
Har ViewSonic VP912s åldrats totalt nu eller? läste mycket gott om den tidigare... fick mkt bra resultat i tester bla.
Finns det mkt negativt att säga om den?

Den är väl inte särskillt gammal ??

Permalänk
Medlem

Nån som har en 910N och kan svara på denna fråga:

Hur bred är kanten runt bildytan på skärmen? Nån som kan mäta och kolla?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Nå få höra vilka av de bättre som spelar på tft i sk.Du ljuger erkänn

Permalänk

Det var väl ingen som gjorde det, utan mer kunde tänka sig att göra det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Crt ersätts nog först när oled kommer.Oled har en responstid på 0.5ms

Permalänk
Medlem

nån här som kikat in 913N? är den nåt att ha? hur är bildkvallan på den?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det var väl ingen som gjorde det, utan mer kunde tänka sig att göra det.

Exakt. Men killen jag svarade skrev "Jag har då aldrig sett någon i SK spela på en TFT" och då svarade jag "Det har jag, i nyaste Microdatorn" jag menade inte att han tävlar med TFT... han spelade på en och tyckte den var ok.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Samsung 193P

nån som spelar på en Samsung 193P

Visa signatur

pellepop

Permalänk
Medlem

tft skärmar suger för spel 75hz är ingenting

Permalänk

Känns det värt att dra upp en 6 dagar gammal tråd bara för att lägga en idiotisk kommentar bara för att du inte har tillräckliga kunskaper om hur de olika teknikerna på skärmarna fungerar?

Det är inte första gången du lägger en dum kommentar i den här tråden så därför ber jag dig nu snällt om att hålla dig borta här ifrån tills dess att du är mogen att svara med korrekta och väl underbyggda inlägg.

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban15
tft skärmar suger för spel 75hz är ingenting

Jo men du verkar ju kunna mycket. Utveckla lite mer

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Fattar ni inte att hz på skärmarna är för låga går inte att använda i spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattar ni inte att hz på skärmarna är för låga går inte att använda i spel

Jag fattar det iaf inte. Hz är ju inte så viktigt på TFT, utan det man ska titta på är hur många ms det är på dem.
Har förresten spelat på en skärm med 12ms och med DVI. Och om jag inte har fel så har DVI 60hz. Det gick utmärkt att spela med den!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Crt ersätts nog först när oled kommer.Oled har en responstid på 0.5ms

Fel... oled kommer att ha 0,01ms responstid (har jag hört iaf)

Visa signatur

Dator1:pentium 4. 3,4ghz | 1024mb ddr2 ram. | ati radeon x800 xt 256mb grafikkort pci-e
Dator2: pentium 4 2,6ghz | 512mb ddr ram | 128mb grafik Dator3: pentium 4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | 128mb grafik
Dator4(laptop):pentium4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | ati radeonT 9700 128mb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerdzy
Fel... oled kommer att ha 0,01ms responstid (har jag hört iaf)

Så sant, och en kontrast på flera tusen till ett, betraktningsvinkel som är på sätt och vis 360grader om skärmen vore genomskinlig men annars 180 som får ses som max på en skärm.

Sedan lyses de inte upp som tft skärmarna alltså kommer svärta inte vara ett problem, enda nackdelen med dem är väl livslängden som vissa påstår blir kass väldigt snabbt.

Permalänk
Avstängd

Det häftiga är att det inte behövs något bakrundsljus, det är själva pixlarna som lyser själva

Visa signatur

Dator1:pentium 4. 3,4ghz | 1024mb ddr2 ram. | ati radeon x800 xt 256mb grafikkort pci-e
Dator2: pentium 4 2,6ghz | 512mb ddr ram | 128mb grafik Dator3: pentium 4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | 128mb grafik
Dator4(laptop):pentium4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | ati radeonT 9700 128mb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerdzy
Det häftiga är att det inte behövs något bakrundsljus, det är själva pixlarna som lyser själva

Mm, det gör att troligtvis inte är något problem med svärtan och att de lyser runt om skärmen.

Permalänk
Medlem

Oled kommer 2007 då de hoppas ha lyckats att skapa en skärm som klarar 10000timmar som plasman har.
(Verkar vara visa som tror att snabbheten i spel bara beror på ms men ms avgör bara hur många bilder skärmen klarar vilket 12ms ungefär 100bilder men skärmen får intre det ändå eftersom den troligtvis har 75 eller 65 hz vilket räknas precis som med crt

Permalänk
Medlem

robban, ge upp snacket om CS nu. De flesta här i denna tråd bryr sig inte om CS och därför blir det lite enformigt att läsa samma dumma kommentarer om och om igen. Har just läst igenom tråden på jakt efter en bra TFT-skärm, blir då ganska tradigt med ditt tjatter om "100 FPS i CS annars dör man!!!111!". Känns ganska ovidkommande!

Undrar om någon har koll på hur utvecklingen ser ut? Både pris och prestandamässigt. I höstas skrev Ny Teknik om ett kommande prisfall på platta skärmar. De trodde att priserna skulle falla rejält under vintern. Har något av detta märkts? Eller är det fortfarande på väg?

Samma med prestandan. Uppdateringshastigheten har ju förbättras ganska rejält på kort tid. Har övrig prestanda följt med i samma tempo?

Orsaken till hopen av frågor är såklart: Ska man köpa nu, eller vänta? (den eviga datorkomponentsfrågan! )

Har inte BEHOV av en ny skärm just nu. Den jag använder för stunden fungerar ju... Bara det att jag är på väg att flytta, och vore skoj med en fräsch skärm i den nya lägenheten, plus att den här börjar bli gammal. Men är det försvarbart att köpa en ny nu "bara för att", eller är det bättre att vänta ett litet tag - på eventuellt "mer för pengarna" som kommer?

Permalänk
Medlem

Re: Samsung 193P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellepop
nån som spelar på en Samsung 193P

Jag spelar på min 193P (DVI).

Farcry: I stort sett ingen ghosting alls, mycket bra.
UT2004: I stort sett ingen ghosting alls, mycket bra.
HL2: Lite ghosting, ganska bra.
CS:S: Mindre ghosting än i HL2 men mer än i Farcry och UT2004, bra.

En 16 ms eller lägre TN+film skärm är dock bättre till spel, men det är inte så stor skillnad.
Jag är supernöjd med min skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Oled kommer 2007 då de hoppas ha lyckats att skapa en skärm som klarar 10000timmar som plasman har.
(Verkar vara visa som tror att snabbheten i spel bara beror på ms men ms avgör bara hur många bilder skärmen klarar vilket 12ms ungefär 100bilder men skärmen får intre det ändå eftersom den troligtvis har 75 eller 65 hz vilket räknas precis som med crt

Ursäkta nu, vad menar du med "men ms avgör bara hur många bilder skärmen klarar vilket 12ms ungefär 100bilder men skärmen får intre det ändå"?? Du vet inte vad ms står för eller hur? Ms står för millisekunder. I TFT sammanhang används millisekunder för att tala om tiden det tar för en pixel att byta från svart till vitt och till svart igen. Alltså hur snabb själva pixeln är. Uppdateringsfrekvensen (Hz) har ingenting med detta att göra utan är ett mät tal på hur ofta pixlarna skall uppdatera sin inställning (vilken färg dom skall visa). Man kan INTE jämföra Hz på en CRT och en TFT eftersom på en CRT uppdateras hela bilden varje gång. På en TFT uppdateras bara det som ändrat sig i förhållande till förra uppdateringen. Detta gör bilden stabilare i 60 Hz på en TFT mot vad det är på en CRT.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kingcobra du vet inte vad du talar om.75hz på en tft är samma sak som 75 hz på en crt alltså uselt
Kingcobra vad tror du att hzen i tft skärmen gör sover eller???

Permalänk
Medlem
Citat:

Kingcobra du vet inte vad du talar om.75hz på en tft är samma sak som 75 hz på en crt alltså uselt

Har du någonsin spelat på en TFT med under 16ms?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, den vertikala synkroniseringen på TFT och CRT skärmar är samma sak, bildskärmen uppdateras ett antal gånger i sekunden (75Hz=75ggr/s).

Däremot så är inte 75Hz eller 60Hz uselt på en LCD eftersom belysningen av skärmen inte fungerar på samma sätt som en CRT. En LCD lyser hela tiden och ger därför inte upphov till något blinkande medan belysningen på en CRT skärm "ritas" upp hela tiden.

Det är därför 60Hz upplevs som superstabilt på en LCD medan man får huvudvärk av en CRT i 60Hz.

Permalänk
Medlem

Vad har blinkningarna för betydelse när 75hz inte duger i updateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har blinkningarna för betydelse när 75hz inte duger i updateringsfrekvens

Mitt tips till dig robban15:
http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm

Om du har fullt upp med att meka med moppen ska jag försöka sammanfatta det hela:

En TFT-skärm uppdaterar inte bilden på samma sätt som en CRT, därför går det bra med en lägre uppdateringsfrekvens. Effekten med responstiden gör att många anser att bilden uppdateas "mjukare". De allra flesta TFT-skärmar med bra kvalité har en DVI-D ingång, vilket är att att föredra då den går digitalt raka vägen då. Men då är man begränsad till 60Hz, så du kan tjata hur mycket du vill om uppdateringsfrekvens.

Vad CS-eliten sedan gör eller inte tror jag inte någon här bryr sig om faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Visst kör du inte med diamodback och deras matta så kanske du inte märker mycket själv så behöver jag 100hz i cs

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att 4500-5000kr för en skärm är ruskigt mkt pengar men alla e ju olika.. *blink*

Jag funderar själv på http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVG712S

eller http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX715-16

tänkte köra via DVI och ska väl mest spela WOW , Frozen Throne , far cry och lite surfandes. Grafikkortet är ett Leadtek WinFast A400 LE TDH GeForce 6800LE 128Mb DDR TV-out DVI BULK AGP.
Då borde väl nån av dessa skärmar uppfylla mina behov?

(ursäkta att jag inte skapar en ny tråd med just bara denna fråga men det känns som att rätt många hållt sig till andra skärmar än samsungen i denna tråd ok?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
LsdBoy

Vill visa med det här är att det finns skärmar som har bra färger/respons/Balanserad uppsättning helt enkelt.

Sony SDM-HS94B Black (19")
16.7 millioner
12 totalt, ms
700:1 kontrast
250 nit (cd/m2)
170/170 betraktningsvinkel

Sony SDM-HS94PS Silver (19")
16.9 millioner
12 totalt, ms
500:1
400 nit (cd/m2)
160/160 betraktningsvinkel

var har du hittat denna fakta, får inte det att stämma med sonys hemsida

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

För dom med beslutsångest mellan följande skärmar...

Hyundai L90D+
BenQ 937S+
Samsung SyncMaster 913N

...så finns det en jämnförelse mellan dessa här:

http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/index.html

Hoppas det skingrar dimman.