Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Hjälp med kod i vb.net

Nu behövs lite hjälp här.

Jag har skapat en ny windows app och har satt in en textbox och en knapp. Nu är det så att jag vill att programmet ska, om det står x inne i textboxen tolka det som en etta ( 1 ). Hur gör jag detta? Jag har försökt ett bra tag nu men kommer inte på någon lösning.

Kan även lägga till att när man trycker på knappen så kollar den om det står en etta i textboxen och om det gör det så kommer msgbox med texten "En etta" fram.

Tack i förhand!

// MSL

Permalänk
Medlem

För att komma åt den text som är skriven i textboxen använder du helt enkelt Textboxensnamn.Text.

Exempelvis:
TextBox1.Text = "text i boxen"
sätter "text i boxen"

Använd en if-sats för att kolla om textboxen innehåller ett x när du klickar på knappen.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Nu är det lite komplicerat här.

Jag kan lätt få den så att den ändrar så att om det står x i textboxen så att det blir 1 men jag vill ha så att den inte visar den ändringen utan den räknar bara x som ett (1).

Kan förklara vad jag ska göra så kanske det går lättare.

Jag ska göra ett program där det finns alla veckodagarna och så finns det 5st namn. Då där ska man kunna skriva in om dom har varit närvarande med ett x för varje dag. Sedan så ska programmet räkna ut hur många dagar personen har varit närvarande. Jag vill inte köra checkbox utan det ska vara med bokstaven x.

Permalänk
Medlem

Du borde väl kunna skapa en integer som du sedan räknar upp ett steg för varje x som finns...

Kan göras med en for-loop som räknar igenom alla dagar och en if-sats som om det är ett x i textboxen räknar upp integern med 1. Sedan är det bara att läsa av integerns värde.

Visa signatur

Lev livet medan du kan, för annars kan det vara för sent!