Permalänk
Medlem

6800GT kylare

Vilken kylare är bäst?

1. http://www.webhallen.com/prod.php?id=33470
2. http://www.webhallen.com/prod.php?id=37511
3. http://www.webhallen.com/prod.php?id=37510

Visa signatur

Spel: P4 3.2ghz - 1024mb ddr - x850xt
Server: P4 1.8ghz - 512mb ddr - 10mbit fiber
xbox: smartXX - 80gb

Permalänk
Medlem

Nummer två, Zalman VF700-CU VGA, tror jag. Koppar leder ju bättre än Koppar blandat med Al iallafall.

Permalänk
Avstängd

Lyssna inte på idiotern. AC våldtar zalmans fjollor. Nej jag har inga som helst belägg för att göra ett sådant uttalande.

Permalänk
Medlem

alla 3 är bra fast ja tror dock att Zalman VF700-ALCU är bäst av dessa har en Arctic Cooling NV Silencer 5 själv o den funkar rätt så ja tror inte du blir missnöjd med nån av dom

Permalänk
Medlem

fördelen med silencern är att den blåser ut varmluften ur lådan. monterade just min, innan hade jag 47grader idle med boxkylaren, hu har jag fullload 47 grader, mycket tystare än orginal också. Väldigt nöjd.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Jag tror att zalmankylningen inte kyler minnena lika bra som NV5:an men kyler kärnan bättre. Fördelen med NV5 har redan sagts men jag skriver det igen: den blåser ut värmen i lådan vilket leder till att du kanske kan överklocka processorn lite mer pga den lägre tempereturen. Dessutom är NV5:an billigare. Jag vet inte vilken som är tystast men NV5 låter inte mycket alls. Den försvinner i mängden. Man ska veta att det är många som har lite problem med att få NV5 att få kontakt med alla minnena och GPUn och det är rätt läskigt att behöva dra åt så hårt så att man ser att hela kopparplåten böjer sig. Riskt för trasiga grejer på grafikkortet. Zalman kylningen tror jag är lättare att montera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infusion
Nummer två, Zalman VF700-CU VGA, tror jag. Koppar leder ju bättre än Koppar blandat med Al iallafall.

Nu sa du något som du inte kunde något om.

alcu blir bättre än bara cu !

Det är så att Cu tar upp värmen bättre och snabbare än AL men AL ger ifrån sig värmen snabbare än CU och därför blir det mycket bättre effekt med att köra alcu än bara cu .
kopparn tar åt sig värmen snabbt medans AL ger ifrån sig värmen snabbt!

Logisk tänkande..

Visa signatur

A64 winchester 3000+@2900MHz | Corsair twinx XLpro 2x512 | MSI K8N NEO2 Platinum | GF4 Ti4200 <-- zzzz :(

Permalänk
Medlem

(Det är så att Cu tar upp värmen bättre och snabbare än AL men AL ger ifrån sig värmen snabbare än CU och därför blir det mycket bättre effekt med att köra alcu än bara cu .
kopparn tar åt sig värmen snabbt medans AL ger ifrån sig värmen snabbt!)

Den där meningen har jag letat efter men aldrig vetat om det kunde vara så. Har exprimenterat mycket med koppar å aluminium

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apmannen
Lyssna inte på idiotern. AC våldtar zalmans fjollor. Nej jag har inga som helst belägg för att göra ett sådant uttalande.

"AC våldtar zalmans fjollor" <- Du kanske borde tänka på vad du säger innan du kallar andra för idioter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apmannen
Lyssna inte på idiotern. AC våldtar zalmans fjollor. Nej jag har inga som helst belägg för att göra ett sådant uttalande.

Håller med totalt men har inte heller nå belägg, sitter med en moddad ac kylning på min gpu, sitter som handsken

Visa signatur

En stämma i din bane sång

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apmannen
Lyssna inte på idiotern. AC våldtar zalmans fjollor. Nej jag har inga som helst belägg för att göra ett sådant uttalande.

Hejdå, vi ses om en månad.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Krafft om nu det tar längre tid för Aluminium att ta upp värmen så betyder det ju att grafikkortet hinner värmas under den tiden ALuminium inte tar upp denna värme, logiskt tänkande
Och i detta fallet så har du faktiskt fel, Zalman CU kyler bättre än ALCU enl:
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=174&var2...

Radeon 9800pro:

Sen på en tysk sida jämför dom Zalman VF700 VS Arctic Cooler Silencer NV4
http://www.teccentral.de/artikel/artikel_365_s7.html

X800 XT -Orginal kylning-
IDLE 48
LOAD 81

X800 XT - ArcticCooling ATI Silencer 4-
IDLE 39
LOAD 65

X800 XT -Zalman VF700-Cu @ 12 Volt-
IDLE 40
LOAD 60

X800 XT -Zalman VF700-Cu @ 5 Volt-
IDLE 44
LOAD 70

Du ser att föregående version av Arctic cooler silencer (NV4) är bättre än zalman kylaren vid Idle och när zalman körs på 5V.
Zalman kyler visserligen 5 grader bättre vid fullload när den körs på 12V. 5grader är försummbar lite.Har själv en AC rev 1 och vet av egen erfarenhet att den knappt hörs.
Skulle gissa på att Zalman kylaren låter lite vid 12V. Ren gissning nu, med tanke på deras CPU kylare (7000B-ALCU) låter en hel del vid 12V.
En annan trevlig aspekt är ju att Arctic Cooling kylaren transporterar den varma luften från grafikkortet direkt ut ur chassit via en PCI plats, vilket gör att den varma luften inte åker omkring inne i lådan.

Jag skulle rekommendera Artic cooling NV 5.

Permalänk
Medlem

haha, jag röstar på 2an också. Sjukt bra och stor skillnad mot org kylning.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafft
Nu sa du något som du inte kunde något om.

alcu blir bättre än bara cu !

Det är så att Cu tar upp värmen bättre och snabbare än AL men AL ger ifrån sig värmen snabbare än CU och därför blir det mycket bättre effekt med att köra alcu än bara cu .
kopparn tar åt sig värmen snabbt medans AL ger ifrån sig värmen snabbt!

Logisk tänkande..

ööö logikt ?

Som det går fortare att fylla på en petflaska än att tömma den ? Hålet är lika stort i båda fallen. Samma gäller kopparen den ändrar inte egenskap för att du tillför energi eller drar ifrån.

Och en blandning mellan 2 olika fasta metaller kan inte vara bättre än en helgjuten metall av samma material. Du får alltid en energiförlust när du byter medium så trycker du ihop 2 olika metaller så misster du kylförmåga. Därför är det alltid bättre att ha en och samma metallslag.
Värmakapacitansen på koppar är högre än AL, och silver är bättre än koppar (om jag inte mindes fel) men det säger säg självt att det blir för dyrt att utforma kylare i silver....

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

NV5'an kyler minnena också... Min ATi-Silencer4 kyler jävligt bra och låter för lite på högsta Alltså knappt något. Tänk hur bra den skulle varit med en fetare fläkt

Mr_Lazy: Faktum är att det finns vattenblock i silver

Har för mig att det ser ut såhär:
Silver
Koppar
Guld
Aluminium

Sedan kommer jag ihåg att det fanns något specialtillverkat material som ledde värme 5 ggr bättre än koppar typ. Fast det kostade kanske 100 ggr så mycket Kan inte komma på vad det var för material just nu...

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem

Jag har använt båda modellerna och tempen var bättre med alcu, så därför funkar min teori för mig bra.

Visa signatur

A64 winchester 3000+@2900MHz | Corsair twinx XLpro 2x512 | MSI K8N NEO2 Platinum | GF4 Ti4200 <-- zzzz :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocz
NV5'an kyler minnena också... Min ATi-Silencer4 kyler jävligt bra och låter för lite på högsta Alltså knappt något. Tänk hur bra den skulle varit med en fetare fläkt

Mr_Lazy: Faktum är att det finns vattenblock i silver

coolt lär kost lite extra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag använder 2an pga att den sägs vara tystare än 1an samt att 1an blockerar mina SATA utgångar på moderkortet.