Permalänk
Medlem

Tycker att ADDAs 16DB fläktar bordde finnas med Jag hör knappt mina 120mm. Men sen flyttar dom inte så mycket luft heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legenden_87
Okey jag tror jag ska byta mina chassi fläcktar för att det är väll dom som drar upp min ljudnivå en hel del. Datorn jag hade innan var skittyst sen köpte jag ett nytt chassi och nu går det knapt att sova längre .

Jag har ett X-Dreamer chassi med 3st LED-fläcktar som dess utom går över molex. non som vet hur jag ska göra för att få ner ljudnivån på dom eller är det hopplöst så jag måste köpa nya eller?
För jag har en fläcktkontroll men den går på 3pin... Hur ska jag göra?

Resten jag har i datorn:
CPU: Arctic Super Silent 4 Ultar TC
HDD: Hitachi Deskstar 250GB S-ATA
Chassi Fläcktar: 3st LED och 2st Zalman
Grafikkylare: 6600GT original

PLz Hjälp

beställ en http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZAZM-MFC1

och koppla dom 2 st högljudaste fläktarna (?) till den, man ska nämligen kunna styra nätaggets fläktar så klipp av röd (5v) och svart (jordad) och kör in i dom utagen som finns där, sen kan du välja mellan att köra dom i 12v eller 5v..

eller så köper du bara papst 12dba 8cm fläktar ist.
välj

Eller så ljudisolerar du bara, kan också gå

glhf

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

du kanske skulle skriva med hur man räknar ut hur mycket en dator låter?:p tex min cpu-kyl: 42 db +2 chassi fläktar @36db, nån som vet hur man räkna ut det?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

flancen: Det är rätt svårt eftersom att det beror på hur långt ifrån datorn man är, sen så stämmer ofta de ljudnivåerna tillverkarna specar rätt dåligt. Men jag ska se vad jag kan hitta som skulle kunna hjälpa :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

36+36~39
39+42~41

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

så min dator låter alltså 41 db?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Öhh... Hur tänker du där nME? "39+42~41" Du kan säkert mer än mig men det känns fortfarande som att det borde bli mer än 42, inte mindre

Permalänk
Medlem

tänkte också på det:p

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack StålLången, lägger genast till det :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ingen FAQ om hur man moddar sitt nätagg så det blir tyst?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Du har skrivit ThermalTAKE XP-120, det ska vara ThermalRIGHT Bra FAQ annar!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

piddan: Du har så rätt så, måste ha varit trött när jag skrev det eller nåt :). Thermaltakes produkter bör man fö i allmänhet hålla sig undan om man vill göra en "ubertyst" dator :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ett litet tips/tillägg: (från början skrev jag det i en annan tråd)

det går att använda koner/spikes, avsedda för högalare till PCn för att slippa få ner vibrationerna i golvet och skapa missljud med omgivningen. Det känns lite overkill, men just för att få bort de mest otrevliga ljuden, så kanske det hjälper.

de här konerna finns på:HIFI-klubben

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker gott att du kan lägga till OCZ Modstream som ett tyst nätagg! Silenpcreview tyckte ju inte att det var särskilt tyst, men de måste ha fantastisk hörsel eller ngt. Tror ni inte mig ? http://7of9.keystreams.com/gameman/archives/3dgameman.com_vid...

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

piddan: Om inte Silentpcreview tycker att det är tyst så kan det knappast klassas som riktigt tyst. Vissa kanske tycker det, men jag har hört folk säga att orginalkylningen på radeon 9800pro är tyst(vilket den är långt ifrån), och att maxtordiskar är knäpptysta. Men man tycker somsagt olika, de sakerna jag har listat har inte bara varit "tysta" utan hört till de tystaste av tysta vilket ocz modstream inte gör. F ö testar 3dgameman säkert det i en redan högljutt dator där det inte hörs över resten av komponenterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
piddan: Om inte Silentpcreview tycker att det är tyst så kan det knappast klassas som riktigt tyst. Vissa kanske tycker det, men jag har hört folk säga att orginalkylningen på radeon 9800pro är tyst(vilket den är långt ifrån), och att maxtordiskar är knäpptysta. Men man tycker somsagt olika, de sakerna jag har listat har inte bara varit "tysta" utan hört till de tystaste av tysta vilket ocz modstream inte gör. F ö testar 3dgameman säkert det i en redan högljutt dator där det inte hörs över resten av komponenterna.

Nej, de testar den utanför en dator. Jag har ju nätagget själv för h*lvete, och har kollat upp vilka fläktar som låter mest i datorn. Men men, jag bryr mig egentligen inte om dina rekommendationer (nätagg), eftersom jag redan har ett tyst nätagg!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

piddan: Huvudsaken är ju att du själv är nöjd med ditt agg. Men för att få en riktigt tyst dator bör man välja det absolut tystaste som går att hitta. Fast som jag tidigare nämde så skiljer sig ju uppfattningen om vad som är "tyst" en hel del från person till person. Jag vet personer som tycker att deras datorer är tysta medans jag själv tycker att de låter som ett jetplan(inte bokstavligen talat alltså). Men som du säger så kanske det inte påverkar den totala ljudbilden i din dator speciellt mycket, men "många bäckar små"....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Givetvis har vi olika uppfattningar om vad som är tyst. Min dator är inte tyst, den låter rätt mycket. Men det ljudet kommer iaf inte från modstream
"många bäckar små"... Det är ju inget negativt, många fläktar med lågt varvtal är ju att föredra från en eller två delta

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett enkelt tips som också gör några decibel, speciellt om man inte har sprillans nya fläktar:

Smörj fläktarna.

Jag använde tunnflytande motorolja (delsyntet 5/40), men man kan nog använda i stort sett vilken olja som helst som inte är för tunnflytande. Jag skulle tro att WD-40, MoS2 och sånt är lite för lättflyktigt. Symaskinsolja har jag hört rekommenderas tidigare.

Pilla bort klisterlappen i centrum på fläkten, smörj i hålet, torka rent och sätt tillbaka lappen eller sätt dit en bit tejp. Voila!

Permalänk
Medlem

piddan: Självklart är det så :). Men det beror ju också på lite hur många fläktar man har. Att minimera antalet fläktar brukar ju oftast vara en fördel även om det finns undantag som du nämner. Helt passivt är ju såklart det bästa ur ljudsynpunkt, men det är inte helt enkelt att ordna alltid.

losdrivare: Bra tips, lägger till det :).

Visa signatur

Permalänk

Dock så håller inte den oljan för evigt, det blev samma missljud efter ca ett år men då kan man bara göra om det Funkar bäst på fläktar som börjat låta.

Visa signatur

AMD 64 3200+ 0.09 @ 32.719s SPI 7000b-AlCu | MSI K8N PLATINUM | 2x512 DDR400 Corsair Value | Leadtek 6800LE | 200GB Maxtor 10 SATA | LiteOn DVD 16x DL | LG 1730B | Aspire 500w plexi | plexilåda

Permalänk
Medlem

Jag märkte att grabben som hostar "faster.tk" (FAQ för mods) faktiskt har en del med tips för tystare datorer. Kanske något där som är värt att ta med?

Detta är vad som står på hans sida:

Citat:

Oväsen i datorn / Tystare dator

TIPS
Olika typer av dämpmattor kan ta bort ganska mycket av det högfrekventa ljudet. Det finns en sjö av olika mattor, dyra och billigare. Många har köpt biltemas dämpmattor dom verkar fungera ganska bra och är relativt ganska billiga. Biltemas mattor är av skumgummi typ och har självhäftande tejp på ena sidan.

Asfaltsmattor är en annan typ som en del har testat det verkar funka bra men nackdelen är att dom väger ganska mycket.... Asfaltsmattor finns på mekonomen
Man kan också köpa nån typ av ”färg” kallad Noicekiller som påstås ta bort ljudet.

Tänk dig att en tom plåtlåda är som ett kaklat badrum. Prova där att klappa händerna eller sjunga så ska du få höra på eko med hårt och vasst ljud som uppstår. I en tunn låda av plåt blir det olika former av vibrationer från datorns olika komponenter. Dessa är både låg- och högfrekvent ljud som sätter plåten något i svängning när ljudet studsar mellan ytorna i lådan.

För att kunna dämpa lådan maximalt behöver du göra följande saker i lådan, som är ett förslag från mig:
Placera 2-4mm tjock asfaltmatta i botten av lådan samt toppen av lådan. Täck även baksidan på moderkortsplåten med matta. Lägg sedan matta på bägge sidoluckorna på insidan, de styvar upp sidorna rejält. Vill du vara extrem placerar du även asfaltmatta på övriga ytor som fram och baksida på lådan.
Sedan börjar det riktiga arbetet -att stoppa in lämplig dämpmatta i lådan t ex från Mekonomen. Finns från 10mm men en tjockare matta är mer effektiv som 20mm eller 30mm. Den mjuka mattan placeras över asfaltmattan i lådan.

Sätt dit även mjuk matta i alla små vinklar och hörn som hindrar att ljudet stutsar i väg okontrollbart i lådan. Det finns gömslen runt hållaren mm för 5,25" platserna och bakre delen av lådans kanter t ex bakom uttaget för PCI- och AGP platserna och ytan för fläkt området vid utblåset baktill. Se även till att t ex CD:n sitter isolerad och stumt monterad i lådan så att det inte ger upphov till vibrationer mm. Isolera även om möjligt din hårddisk från lådan eftersom den alstrar en hel del rörelse när den är i gång.

Har du även fläktar isolerar du även dem med ett t ex mellan lägg som en platta av gummi eftersom det är ett föremål i rörelse. Sist och inte minst täpp till alla små hål som inte används då det annars läcker ut ljud därifrån. På min låda, en Enlight midi-tower har jag även lakerat den invändigt med hammerit lack innehållnde silicon -det dämpar något plåtens rörelse med framför allt gör den mer lättstädad då ytan blir hal (damm fastnar inte lika lätt som på en rå plåtyta). Ska du få det riktigt bra skaffar du dig ett filter på ingående luften till lådan.

Vad blir det av det här arbetet? Med att bara använda sig av en mjuk matta i lådan händer det här. Ljudet som träffar den mjuka mattan går ned i den mjuka ytan och en del ljud når den nakna plåtytan som då skickar ut ljudet delvis tillbaka vilket innebär att en del ljud lyckas att ta sig ur mattan och studsa runt i lådan igen, vilket är störande i allmänhet. Så en tjockare matta är därför bättre än en tunn matta -enkel logik.

För att hindra ljudet som har passerat den mjuka mattan att kastas tillbaka ut i lådan behöver man stoppa denna ljudrörelse, som du kanske vet är ljud en rörelse av luft i olika frekvenser eller hastigheter. En asfaltmatta i detta fallet tar upp en hel del av inkommande ljud och suger åt sig denna på grund av sina mjuka egenskaper. Resten tar den porösa ljuddämpningsmattan hand om och på så sätt har man lyckats att eliminera det mesta av oljudet i lådan.
För att få den ännu tystare behöver man byta ut lådan mot ett annat matrial än hård plåt t ex ett billigt men effektivt matrial är trä och MDF-skivor, med tjockleken samt träets levande egenskaper gör att det dämpar mycket bra. Det är en av många anledningar till att vissa personer bygger sina datalådor i trä. Bygg inte lådan i vanlig spånskiva då den är mycket porös och tar åt sig vatten lätt vilket innebär att den ändrar formen.
MDF-trä är mer kompakt matrial som står mot väta bättre än spån och faller inte sönder så lätt vid t ex borrning mm -det används därför till b la högtalare som finns i t ex hemmet.

Ifall det är copyright på det så är det bara att säga till.

Permalänk
Medlem

Fel, skillnad på 3 decibel ger fördubbling av ljudstyrkan.

Permalänk
Medlem

"*En skillnad på 10dB ger en upplevt skillnad av en halvering/fördubbling."

märkligt... om man har 1 fläkt som låter 10db och man lägger till en till fläkt(dubblar antalet fläktar) å det då låter 13db. de betyder väll då att 3db är lika med en dubbling av ljudet, eller? (har läst detta i skolan men jag kan inte säga att jag minns till 100% )

Permalänk
Medlem

asså det är väll så här att en fläkt på 30db hörs den dubbelt så mycket som en på 20db

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

TzOOM är nerlagt så du kan nog ta bort länken där. Tyvärr.
Men artikeln var inte så svår, bara att ta en gammal CDrom, vaddera den med en/flera billiga musmattor ala 19kr/st, göra ett hål för en 40mm fläkt så var det färdigt typ.
Man ska vaddera så mycke så att hårddisken e fast när du stänger.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Mästerlig FAQ, yargnitz!
Har du nåt bra tips på överklockning av grafikkort? T.ex om jag köper den nämnda Zalman-fläkten till GPU:n, kommer då grafikkortet att prestera bättre?

Permalänk

hur kan man säga att db skalan är "ickelinjär" den är väl så linjär den kan bli...

man dubblar källan och det blir 3 db till eller om det var 10 jag vet inte...däremot vet jag vad "ickelinjär" Det skulle varit om en fördubbling alltid vore ojämn..tex om det ökar 3db om man slår samman två 10db källor, och det ökar 5db om man slår ihop två 20db

Visa signatur
Permalänk

Den är logaritmiskt. Om den skulle vara linjär skulle grafen se ut så här / istället för | hoppas du förstår. Du kan leka med log-funktionen på den utökade
_/
kalkylatorn i windows.
Med ljud är väldigt subjektivt då den avtar med avståndet på ett speciellt sätt.

Visa signatur

AMD 64 3200+ 0.09 @ 32.719s SPI 7000b-AlCu | MSI K8N PLATINUM | 2x512 DDR400 Corsair Value | Leadtek 6800LE | 200GB Maxtor 10 SATA | LiteOn DVD 16x DL | LG 1730B | Aspire 500w plexi | plexilåda