Permalänk
Medlem

varför kommer jag inte högre

Hej alla duktiga överklocknings människor.
Jag är nybörjare inom överklockning så ni får gärna utveckla era svar, nu till frågan.

Jag håller på att överklocka men kommer inte över 119 mhz fsb varför inte? när jag går upp till 205 så laddar den windows men sen låter det som disken stannar och den startar om.
Jag har 1.52 i vcore nu jag har provat och höja till 1.6 men ingen skillnad någon med något bra tips.

Har ett Asus p4c800-e moderkort och en p4 2.2ghz (fsb 100) och ett coolermaster 450w agg.

Tacksam för svar

Permalänk
Gäst

pci agp lås + läs faqen + divider på minnena...

Permalänk
Medlem

Jag har ställt pci/agp på 33/66, har läst faqen. Jag vet inte hur man ställer in dividern på minnena

Permalänk
Medlem

Du gör väl ädnå inte ett hopp från 119 till 205? Man ska höja i små omgångar vet du. Vad har du för minnen?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

oj skrev lite fel menade 125, jag har ett par corsair twinx 3200xl

Permalänk

Ok, men lås minnena på auto, och sen så låser du agp/pci som jag tror att du redan gjort, sen så pressar du på med vcore, för att cpu äter ström speciellt när du skall klocka , men kom ihåg att hålla koll på cpu temp.......GOOD LUCK

Visa signatur

| AMD 64 3500+ @2750mhz Socket 939 | 2*512 Mb ram | HIS x800XTPE IceQ II @ 555/555 | 120gb + 80 gb + 40 gb IDE HDD| 520w OCZ nätagg |3D Mark 01: 24324p 3D Mark 03: 13192p 3D Mark 05: 6117p

Permalänk
Medlem

Hmm.. Har du en äldre NW 2.2A ?
Dom maxxar i snitt runt 2.85GHz. enl. OC.com database.

Så, om du kör med 125MHz så blir det 2,75GHz, rätt nära snittet.
De grabbar som är med i databasen är bland annat galna finnar, "Muropaketti", som inte drar sig för att använda litervis med LN2. Dom drar upp snittet rejält med sitt top-entry 3,6GHz....

Jag har kört nästan 2 år på 1,625V på min P4 1.8A(@ 2.4) och inte sett några negativa effekter ännu med retail kylning + AS.

Det borde vara "ganska safe" att höja lite till. Jag kan naturligtvis inte garantera för just ditt fall att det kommer att hålla eller göra saken bättre. Jag uppmanar inte dig heller att testa, det gör du på eget bevåg.

Det flesta anser nog att allt runt 1,7V (med ok kylning) är relativt safe. Det flesta kör sönder sina NW A-typ på 1,8V+

Eller har du en celeron av något annat slag?

Jag blev åxå förvånad:
Ö-klocka min P4 3.0C(200fsb/1,475V default) till 250 fsb på endast 1.55V. Primestabil 8+timmar....

Sen tog det tvärstopp, inte ens 251 fsb funkade och den blir utslagen i prime efter 1 timme även om jag testar med 1.575V eller 1.6V.

Trodde det var minnet som spökade. Köpte nytt minne för 2890kr (grattis overclockers.se) och fick inte en enda jäkla MHz till för det.

(Grattis åxå till den person som köpte mina "gamla" Corsair minnen som hade ca 25-30 driftstimmar)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!