Permalänk
Medlem

bärbart?

hej,
jag har 14 k jag skall lägga på en bärbar :),
den skall helst ha 1gb ram, dvs. endast för work, inte mycket spelande!
http://www.dataprince.se/webshop/gui_main.asp?group=168&view=...
eller en dell? Ni som själva köpt, vad rekonmenderar ni?
Hör av er!
update; är det 15.4 eller 17 tummare på skärm man ska ha, vad är bäst?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en forum för bärbara datorer.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Eftersom vi pratar om seriöst arbete så hoppas jag att ingen tjatar på om en iBook...så, då var det avklarat.

Nåväl, det finns en massa datorer med kraftiga processorer, kolla på pricerunner.
För 14k får du en hyffsat bra maskin utan spelprestanda. Frågan är om du skall använda den mycket i jobbet som bärbar, eller om du bara vill ha en snabb "skoldator"?

Om du vill använda den till cad uträkningar, då är det en amd xp64 mobile dator du skall söka efter. Vill du använda den till presentationer, typ pps så är nog en centrino lösning att föredra.
Du får nog ge oss mer info......

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en bärbar, som du ska ha med dig överallt är det nog bättre att sikta på en med 12" eller 14" skärm på. Det skiljer uppåt ett kilo mellan en med 14" och 15.4" skärm.
en 17":are är ännu tyngre, knappast bärbar!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Eftersom vi pratar om seriöst arbete så hoppas jag att ingen tjatar på om en iBook...så, då var det avklarat.

Nåväl, det finns en massa datorer med kraftiga processorer, kolla på pricerunner.
För 14k får du en hyffsat bra maskin utan spelprestanda. Frågan är om du skall använda den mycket i jobbet som bärbar, eller om du bara vill ha en snabb "skoldator"?

Om du vill använda den till cad uträkningar, då är det en amd xp64 mobile dator du skall söka efter. Vill du använda den till presentationer, typ pps så är nog en centrino lösning att föredra.
Du får nog ge oss mer info......

Helt fel. Lura inte i han att köpa en AMD 64 prolle i en laptop...

Antingen en G4 eller en Pentium M ska han ha.
Inge andra laptopprocessorer som finns på marknanden bör användas i en laptop.

Permalänk
Sötast

Har laptop med A64, rekommenderar INTE det

Permalänk
Medlem

"Pentium 4 Mobile 1.66 Ghz Centrino"... det vore ju bra om dataprince själva visste vad det var dom sålde

Permalänk
Medlem

det är till work, skall dock kunna spela cs med fps 70 - 90
jag funderar på en pentium m eller centrinio, det är det man ska ha va?

Permalänk
Medlem

Men va fan köp en Ibook eller varför inte en Powerbook..
Va inte en sån tråkig insöad windows nörd, utan vidga dina vyer lite mer..
(kunde inte hålla mig)

Visa signatur

//B@gubben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
det är till work, skall dock kunna spela cs med fps 70 - 90
jag funderar på en pentium m eller centrinio, det är det man ska ha va?

Centrino (inte centrinio) är inte en processor utan en mobil plattforms-spec som intel tagit fram. För att en tillverkare ska få använda namnet "centrino" på sin produkt krävs det att maskinen innehåller en Pentium M-processor samt intels chipset och wlan.

Men jo, jag skulle inte titta på nåt annat än Pentium M om jag sökte bärbar PC i dagsläget. Möjligtvis Celeron M, men det är tveksamt. Den är ungefär lika kraftig som Pentium M på de flesta tillämpningar men saknar möjligheten att skala ner klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Helt fel. Lura inte i han att köpa en AMD 64 prolle i en laptop...

Jag försöker inte lura i honom nånting....men faktum kvarstår, att en xp64 processor är mycket snabbare vid tyngre cad applikationer. Men nu verkar det inte vara till det han ska ha datorn till, så centrino plattformen är ju att föredra då.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk

Ligger på 99 fps i cs med min Amilo Pro
Intregerad grafik 64Mb
Pentium Mobile 1.6GHz

http://www.dustinhome.se

Permalänk
Medlem

CS är inte överdrivet krävande, hårdvarumässigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)