Virtuellt minne hur mkt?

Permalänk
Medlem

Virtuellt minne hur mkt?

Har en burk med XP home.1024MB DDR PC2100 installerat och nu undrar jag om man tjänar på att ändra det virtuella minnet?
Eller sak man ta det som Windows bestämmer?

Visa signatur

Amd 7600xl Asus B650E-F gaming l 2x16GB DDR5 6000mhz cl30 l Noctua NH-U14s l RX 6600XTl Define R5 l Crosair RM1000x l Crucial P5Plus cooler 1TB l Razer viper mus l

Permalänk
Medlem

Själv har jag 1024Mb och har partionerat 4Gb som kallas Växlingsfil och har inställningarna på 1500-3977.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

TORREX69

Den här sidan kanske kan ge dig svar på dina funderingar.

Windows Paging File på ElderGeek.com

Permalänk
Avstängd

Om du har angett "Fullständig dumpning av minnet" i "Skriv felsökningsinfo" under "Start & Återställning" (i system)
Då & endast då skall växlingsfilen vara 1,5gånger RAM-minnet... i övriga fall betydligt lägre..

Börja med en fast växlingsfil på 500Mb & testa dej fram..

(Fast växlingsfil = samma min som max-värde för växlingsfilen)

TIPS:
Om du i aktivitetshanteraren flik: Prestanda i rutan för "Allokerat minne" ser att "TOPP"värdet överskridit "gräns"värdet.. Då ser du att windows har utökat växlingsfilens storlek & då anger du toppvärdet + Xy% som ny storlek på den fasta växlingsfilen.

Ett tips till är att om någon vill lära sig lite mer om hur minneshanteringen egentligen går till så kan man läsa mer om detta på:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winntas/training... (Obs! Detta gäller även W2K som XP!)

Permalänk

Jag har en växlingsfil på 4096 MB. Det finns ingen anledning att ha mindre om man ändå har hårddiskutrymme över.

Permalänk
Medlem

Jag har 1024 SD-RAM och min växlingsfil låg på 1500 MB för ett tag sedan. Höjde den till 2500 MB, de spel jag spelar går mycket finare efter höjningen.

Är det inte så att ju mer växlingsfil man har, ju "snabbare" går datorn? Kan man ha för mycket växlingsfil?

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <NE>
Jag har 1024 SD-RAM och min växlingsfil låg på 1500 MB för ett tag sedan. Höjde den till 2500 MB, de spel jag spelar går mycket finare efter höjningen.

Är det inte så att ju mer växlingsfil man har, ju "snabbare" går datorn? Kan man ha för mycket växlingsfil?

Kan ju inte tänka mig att det gör någon som helst skillnad om man gör en höjning från 1500 till 2500. Jag har 1.5Gb i ram och är nu nere på 500Mb i växlingsfil, och jag har inte märkt någon försämring i något spel eller något program. När jag ligger på 300Mb så skriker Windows att växlingsfilen börjar ta slut när jag hoppar ur Doom3, men då har jag gett Doom3 mer minne än vad den använder normalt. Att ge ett spel mer minne gör betydligt mycket mer i prestanda än att öka växlingsfilen.

Usch vad sent det börjar bli.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Hogan:
Okej. Konstigt, jag märkte i alla fall en betydlig skillnad.

När du skriver "ge ett spel mer minne", hur menar du då?

Visa signatur

<NE>