Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ingen boot av windows med extern Lacie disk?

Permalänk
Medlem

Ingen boot av windows med extern Lacie disk?

Har en nyinköpt Lacie Porsche 160Gb, inkopplad vi USB, fungerar utmärkt. Förutom vid boot av datorn. Windows vill inte starta när Lacie disken är påslagen och inkopplad. Dock startar Windows utan problem när disken är avslagen.

Några tips på hur detta kan åtgärdas?

Permalänk

Har exakt lika på bägge mina bärbara diskar, vet inte varför. Datorn stannar upp i uppstarten och slår jag av strömmen till diskarna så fortsätter den som vanligt, vad har du för moderkort? Jag kör med kortet i sign.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Jag har precis samma problem med min Lacie 250Gb kopplad till min stationära.
Problemet finns bara om jag ska boota från SATA-hårddisken, från vanlig ATA-disk kan jag boota med Lacien påslagen.
Moderkortet i mitt fall är ett ASUS A7N8X-E Deluxe.

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]

Permalänk

Ok, jag har bara min Raptor i dator så det kan inte jag testa, men den är ju som sagt också en s-atadisk.

Detta är ju iof inget större problem.

Kan det vara så att BIOS rangordnar diskarna och ATA kommer först och sen USB och sist S-ATA kanske???

///T

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

USB kanske ligger kanske före SATA-diskarna i bootordningen, om de gör de flytta ner diskarna eller ta bort dem helt.

Förresten så har jag en Lacie 250Gb som kan vara igång när jag bootar upp datorn, på ett system med SATA-diskar.

Permalänk
Medlem

Det var bootsekvensen som var knas. Om man har Lacie disken på när man bootar och sen går in i BIOS så kan man ändra så att USB disken inte försöker starta Windows.

Permalänk

Ok då får jag också prova det.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, det var bara en halv lösning. Problemet nu är att om Lacie disken är avslagen så ändras bootsekvensen (!).

Moderkortet är ett Asus K8V SE Deluxe, så fort jag lägger till eller tar bort en disk så försvinner min S-ATA systemdisk som primary bootdisk. Ska det vara så eller kan man se till att bootsekvensen alltid är densamma oavsett om disken finns eller inte?

Permalänk

Problemet för mig är att jag inte kommer in i BIOS ens när den är på och går jag in med den avslagen så finns ji inte den med så att säga.

Mina bägge diskar funkar ju prima annars, inga problem.

/T

Visa signatur

Permalänk

Jag lyckades fixa min dator igår, grejade lite i BIOS, sedan fungerade det.

Det verkar som att SCSI motsvarar SATA när man ska ställa in bootsekvensen, för sätter jag den överst så fungerar det. Det finns ju ett alternativ med "boot SCSI/RAID" längre upp, och RAID = SATA på mitt A7N8X-E Deluxe, så det verkar ju lite logiskt.

Nu bootar den i alla fall från SATA:n oavsett om Lacien är på eller av.
Lite lustigt att den bestämde sig för att försöka boota från USB-disken före SATA:n tidigare, trots att alla platser i bootsekvensen var "disabled", men alternativet "boot SATA/RAID" var på.

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]