Sänk temperaturen på nForce 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Någon som fått det att funka med A7N8X-Deluxe? Märker nämligen ingen större skillnad på min.

jag har A7N8X-E Deluxe och jag märker skillnad..

tidigare temp: ca 46 ...just nu: 42 men kanske sjunker..

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du för att aktivera wake-up on USB? Hittar inte varken i instruktionsbok eller i BIOS...?

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VWagge
Hur gjorde du för att aktivera wake-up on USB? Hittar inte varken i instruktionsbok eller i BIOS...?

Jag undrar oxå det.
Jag provade och installerade programet startade om men när jag följer upp tempen så har inte den ändrats nåt.. Står på samma.
Ifs så har inte jag ändrat nåt i Biosen.. Vet ej om man skall det ???

Permalänk

det programmet gör är att ändra detta , eller? :S jag har inte ändrat nåt iaf

Permalänk
Medlem

har ingen aning... skumt... hittar då inget i BIOS som man kan ändra...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Men vad menar du med jobba? Testa kör typ prime95 i 30 minuter och se hur varm den är då. Är alltid bra om den är kallare när man inte gör något, men det är ju när den jobbar på som det är viktigast. Fungerar det så lär jag klocka lite mer jag också, men det känns tveksammt.

Visst fungerar den till abit nf7 och en amd barton xp 2500+ -m?

Efter prime95 så ligger den på runt 53 grader. Inte mycket bättre men acceptabelt. Den idlar nu på 38 grader, har samtidigt mb temp på 33

Visa signatur

Om man inget frågar, får man inget veta.
Athlon XP T-bred 2200+ (180*10) | Epox 8RDA3+ | 2*256 PC3200 Twinmos + 512 PC3200 Kingston | 80 Gb Samsung SpinPoint P80 SATA | Gigabyte Radeon 9600Pro (460, 330)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dexter
installerade på min med ett nf7-s v2.0.

utan programmet hade jag 47 grader och nu är den nere på 44grader.

EDIT: 43 nu.. vattnet tar lite tid på sig att svalna.:)

Hehe.. exakt samma som mig.. fast jag har en shuttle med endast en fläkt i.

Permalänk
Medlem

Funkar fint fint för mig :D. tempen var 54 grader på min cpu innan jag rebootade efter jag installerade programmet. Nu ligger tempen 42!! Vet ej om den kommer sänkas mera. Iaf mitt mobo är Epox 8RDAE <--- rätt gammalt.

Permalänk

Ingen skillnad för mig, samma temp före som efter..

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk
Medlem

Gick in i Biosen och Enablade USB resume ...S3 nåt i den stilen, men samma som innan Tempen sänkt inte alls.
Så för mig funkar det inte är den nån som vet vad man behöver göra mer förutom installera det programet så skriv gärna.

Energispar funktionerna är avvaktiverade under desktop/egenskaper/skärmsläkare så har jag alltid kört. Viloläge är inte aktiverad.

Ni som har "sänkt" skriv vad mer ni har gjort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ossar
Efter prime95 så ligger den på runt 53 grader. Inte mycket bättre men acceptabelt. Den idlar nu på 38 grader, har samtidigt mb temp på 33

Tror du missuppfattat vad den här faktiskt gör. Den säker tempen vid idle, kör du prime är den knappast idle
Så när du släpper minnes och processorkrävande applikationer bör du få lägre temp.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
i full load verkar tempen likvärdig men i vila runt 8 grader lägre.
lopade 3dmark ett tag blir samma temp som innan.

Jag märkte ingen skilland i temp vid idle med mitt Asus a7n8x Deluxe..
Måste jag ändra något på brädan eller?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Guld detta ju

Sänkte tempen från 51 till 44 grader med exakt samma grejer igång, cpu-fläkten på lägsta och lite torrents igång samt IE.
Även chassitempen sjönk 2 grader.

Ska bli intressant och se vad som händer när jag kör cpu:n i nattläge(1500 mhz, alla fläktar på 5v)

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

hur avaktiverar man det här "tweaket", min burk hänger sig efter en stund av nån skum anledning! :/

Permalänk
Medlem

Programmet går att ta bort med "Lägg till/ta bort program" på Kontrollpanelen, precis som alla andra program.

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

Är det bara en patch till Windows drivrutin eller ändrar det nåt i BIOS/firmware? Sänks temperaturen i Linux också?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt.. verkar som en patch till windows..
Det fungerade väldigt bra för mig iaf, ligger på 37,5 när den brukade ligga på 45-47 (xp2500 på 3200), fastän den inte borde idla så mycket, har dc++ och bitcomet igång...
Jag behövde inte ändra någonting i bioset på mitt nf7 heller.
2 tummar upp!

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever datorn slöare?
Ljudet hackar när jag spelar mp3 och har BT igång på max, det arh det inte gjort innan.

Permalänk
Medlem

Hmm, underligt detta, installerade detta program för nån dag sen, efter en tråd i forumet. Efter omstart märkte jag ingen skillnad alls i temperatur. Men nu, någon dag efter och ännu någon om start ligger jag idle på 37 emot 44-45 förut. Har iofs fixat lite med kabelhärvan i burken, men tvivlar på att den skulle göra så mycket. Kanske fungerar ändå.
32 grader enligt CPU Socket, 37 enligt CPU Diod, Case 16.

Permalänk

Som sagt, kan någon hjälpa oss med A7N8X-Deluxe, det funkar ju inte så bra för oss...
Skall vi ändra något i Bios eller? Någon som vet?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Tror du missuppfattat vad den här faktiskt gör. Den säker tempen vid idle, kör du prime är den knappast idle
Så när du släpper minnes och processorkrävande applikationer bör du få lägre temp.

Nej naturligtvis. Postade bara min full load temp som jämförelse mellan full load och idle.

Visa signatur

Om man inget frågar, får man inget veta.
Athlon XP T-bred 2200+ (180*10) | Epox 8RDA3+ | 2*256 PC3200 Twinmos + 512 PC3200 Kingston | 80 Gb Samsung SpinPoint P80 SATA | Gigabyte Radeon 9600Pro (460, 330)

Permalänk
Medlem

Jag sänkte min från 52-53 till 43, se min rigg nedanför

Permalänk
Medlem

Fan vad härligt. Funkar ju alldeles utmärkt ju

Från idle förut: 53
till 47 och den sjunker konstant! Woho!

Nu var den nere i 46 och vände

Visa signatur

must!

Permalänk

Från 48 -> 37 (Speedfan 4.19) grader på mitt A7N8X deluxe rev 1.02 1700+ Palmino. Alla fläktar körs på 5 volt. Herre jisses vilken patch....! Hoppas det kommer till mitt KT880 snart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Från 48 -> 37 (Speedfan 4.19) grader på mitt A7N8X deluxe rev 1.02 1700+ Palmino. Alla fläktar körs på 5 volt. Herre jisses vilken patch....! Hoppas det kommer till mitt KT880 snart!

Körde du bara programmet eller ändrade du något i Bios oxå?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

A7N8X-E Deluxe

52C --> 52C

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk
Medlem

45>42 asus a7n8x-e deluxe

Permalänk
Medlem

Det där programmet har funnits väldigt länge. Det är bara en ny version som kommit.
Och om man har HLT på så hjälper inte det där programmet ett skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Det där programmet har funnits väldigt länge. Det är bara en ny version som kommit.
Och om man har HLT på så hjälper inte det där programmet ett skit.

Sugen på att förklara vad HLT är??

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Sugen på att förklara vad HLT är??

http://www.hardware-one.com/reviews.asp?aid=103&page=1

Citat:

The HLT command is a simple instruction that tells the CPU to 'sleep'. This way, it consumes less power and hence generate less heat.

Visa signatur

must!