Vad är det som går sönder i nätagget vid switch till 115V?

Permalänk
Medlem

Vad är det som går sönder i nätagget vid switch till 115V?

Hejsan, har ett gammalt nätagg (Chieftec 360W) som min bror råkade fiffla på 230/115V knappen.. han trodde det var startknappen.. tro det eller ej.. .. Men vad är det som går sönder då? går det laga?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

det beror på nätaggets konstruktion

Generellt är det 6 olika komponenter som går åt skogen beroende på hur det är byggt.

säkring och överspänningsskydd (vanligast)
switchregulator
likriktare och kondensatorer (om det ryker mycket är det antagligen kondensatorerna)
hela rasket och eventuellt halva datorn (ovanligt men inte omöjligt)

det är inte alltid bara en av sakerna, ibland kan flera olika pajja

Ha inte agget kopplat till en dator när du testar det efter reparation, testa det utan dator och kolla med en multimeter så det inte ger helt sjuka spänningar.

Och se till så du inte tar livet av dig med 230V när du försöker laga det

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Tja tack för svaret.. Nej jag ska inte ta livet av mig .. går tredje året el. så lite kompetens har jag iaf, trots allt ..

Kan inte se att det blivit några brännskador, svärta eller nåt.. alla kondensatorer ser hela ut.. och övriga datorn klarade sig utan skador.

hur ser den där säkringen ut?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Brukar vara en liten glassäkring bara, som på endel nätagg går att byta ut. hade ett nätagg som den var fastlödd på.

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Medlem

Såhär:

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Sorry, skrev fel.. självklart vet jag vad en glasrörssäkring är.. men jag kan fan inte hitta den.. nån som har ett Chieftec 360W som har testat? .. eller nån som har en aning om var den sitter?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Sorry, skrev fel.. självklart vet jag vad en glasrörssäkring är.. men jag kan fan inte hitta den.. nån som har ett Chieftec 360W som har testat? .. eller nån som har en aning om var den sitter?

Det sitter en automatsäkring i den. Dvs man låter agget stå en stund med nät sladden urdragen, så funkar det igen (är iallafall tanken).. i dessa agg finns det ingen glassäkring.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Det sitter en automatsäkring i den. Dvs man låter agget stå en stund med nät sladden urdragen, så funkar det igen (är iallafall tanken).. i dessa agg finns det ingen glassäkring.

Sant som sagt.

Permalänk
Medlem

Ah okej.. och den sitter.. vars? .. om inte det.. vad mer kan gå sönder?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Det sitter en automatsäkring i den. Dvs man låter agget stå en stund med nät sladden urdragen, så funkar det igen (är iallafall tanken).. i dessa agg finns det ingen glassäkring.

Det är inte en automatsäkring, jag har aldrig sett ett agg med automatsäkring.

Däremot finns det ett överlastskydd, men detta slår bara till om man lastar aggets utgångar för mycket.

En automatsäkring är en mekanisk säkring, en sån återställer inte sig själv.

Aggen har även en vanlig smältsäkring, men den behöver inte se ut som en vanlig säkring, den kan vara helt inplastad, men bör vara märkt på kretskortet.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Det är inte en automatsäkring, jag har aldrig sett ett agg med automatsäkring.

Däremot finns det ett överlastskydd, men detta slår bara till om man lastar aggets utgångar för mycket.

En automatsäkring är en mekanisk säkring, en sån återställer inte sig själv.

Aggen har även en vanlig smältsäkring, men den behöver inte se ut som en vanlig säkring, den kan vara helt inplastad, men bör vara märkt på kretskortet.

tack för svaren.. ska kolla upp lite.. är trångt på kretskortet..

Automatsäkring ->

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Weee sån man sätter i centraler juh Går andra året i EL

Visa signatur

Goz!

Permalänk
Medlem

Ett tips dock, glassäkringen kan ha exploderat totalt och vara helt försvunnen så det bara finns hållarna kvar.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Avstängd

om glassäkringen pajade så byt ut den mot en skruv vet ja

Visa signatur

modda själv e respekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gman
om glassäkringen pajade så byt ut den mot en skruv vet ja

Skönt svar;)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Finns det inte säkringar som själva återställer sig efter en stund, några minuter eller så?

Eller är det ett överlastskydd? Och vad är i så fall skillnaden? Båda ska ju bryta då det går för hög ström.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Finns det inte säkringar som själva återställer sig efter en stund, några minuter eller så?

Eller är det ett överlastskydd? Och vad är i så fall skillnaden? Båda ska ju bryta då det går för hög ström.

Skillnaden är att överlastskyddet är elektroniskt samt att man inte får använda ett sånt överlastskydd som brandskydd i utrustningar, då ska det vara rena elektromekaniska saker utan halvledare.

Det finns inga säkringar som själva återställer, men det finns elektriskt återställbara säkringar för industriellt bruk, dom kostar dock en hel del, och det är bara en magnetspole som drar tillbaks en vanlig automatsäkring.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Men aldrig kan det vara glassäkringen som låter och luktar?

jag har smällt ett par nätagg i mitt liv genom att switcha från 230v-110v och sedan plugga i 230v..

Det small och gnistrade, så det kan fan inte vara glassäkringen?
Måste vara fler komponenter som Kondensatorer?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Men aldrig kan det vara glassäkringen som låter och luktar?

jag har smällt ett par nätagg i mitt liv genom att switcha från 230v-110v och sedan plugga i 230v..

Det small och gnistrade, så det kan fan inte vara glassäkringen?
Måste vara fler komponenter som Kondensatorer?

läs mitt inlägg, nummer 2 i tråden

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Hmm.. ja .. men nu small det inte något eller flög några gnistor.. min bror sa att det inte hände någonting.. eller med andra ord.. han hörde eller såg ingenting som hände.. (lite luddigt skrivet kanske) .. sen när han böt tillbaks till 230V efter han hittat startknappen så startade den helt enkelt inte

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Hmm.. ja .. men nu small det inte något eller flög några gnistor.. min bror sa att det inte hände någonting.. eller med andra ord.. han hörde eller såg ingenting som hände.. (lite luddigt skrivet kanske) .. sen när han böt tillbaks till 230V efter han hittat startknappen så startade den helt enkelt inte

Det måste inte märkas, överspänningsskyddet kan släcka agget utan att det hörs.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!