K6-2 450@400 i en Digital PC 5000 med Pentium 200Mhz MMX

Permalänk
Medlem

K6-2 450@400 i en Digital PC 5000 med Pentium 200Mhz MMX

Okej kanske inte världens nödvändigaste tråd men lite info om vad gjort i dag som jag är gävligt nöjd med och som i min mening är vad klockning å meka med å twecka skiten ur datorer går ut på.

Kom på att jag hade en gammel HP vectre VE med Pentium 200Mhz MMX på vinden. Vissa Pentium MMX är ju inte låsta och mobot stödjer 233Mhz som mäst.
Moderkortet stöde multiplicerare 2.5, 3 och 3.5 så jag testade att överclocka den men det gick inte den var låst uppåt.
Hade nämligen tänkt å norpa den till min gammle Digital PC 5000 som också har en Pentium 200Mhz MMX som är låst.
Det mobot stödjer annars multiplicerare upp till 4.5.

Men då fick jag för mig att testa å trycka i en K6-2 450Mhz avsed för 2.4V.
Pentium MMX gå på 2.8V och max är 2.6V för K6-2 men vad fan lite mer har dom ju inte dött av har ägt 2st innan som klockats villt.

Dock låste sig satans HP burken sig i booten så den detectade antagligen inte CPU:n som den skulle då mobot offecielt bara stöde pentium MMX 166-233Mhz.

Men eftersom datorn överlevde och CPU:n inte värkade ha pajat av det så tänkte jag testa den i min Digital PC 5000 som jag vet tar det mästa från pentium till K6 processorer dock inte K6-2 enligt manualen.

Men K6 är fan mö närmare tänkte jag så värt å testa.

Grejen är ju den med HP burken att den inte stödjer mer än multiplicerare 3.5 och 66Mhz fsb samma sak gäller Digital buriken dock multiplicerare 4.5 villket ger 300Mhz max.

Dock är det så med högre klockade K6-2 prollar att multiplicerare 2 tar dom som 6 villket inte är standard för socket 7 prollar men det visste jag redan sedan tidigare så jag stoppade i K6-2 450 prollen och fick körad den på 2.8V då det var det lägsta som stödes sedan lät jag multipliceraren stå på 3 bara för å testboota.

Hade inte räknat med att den skulle boota då procesorn inte är känd av bios men nog fan bootade den alltid.

Pentium 200Mhz stog det.
Hade räknat med K6 om något om den skulle boota.

Stägde av och jumprade mobot till 2x66Mhz som man skulle göra för en pentium 133Mhz prolle i hopp om 400Mhz då som tidigare nämts skulle processorn ta det som 6x66 som blir 400Mhz.

Tryckte på powerknappen å burken bootade som den borde.

I posten stod det Pentium 300Mhz. Okej måste vara pga att bios inte är gjort för mer då igen processor vid den tiden tog multiplicerare 2 som 6 och max var 4.5 för mobot alltså 300Mhz med 66Mhz fsb.

Slackware linux 8.1 bootade upp.
Detta är min router/server så den är inte så uppgraderad då den går år ut å in. Lite säkerhetsfixar å så i bland.

Efter att hela 80Gb disken skulle skannas efter 236 dagar utan kontroll som tar en jävla tid med disken i pio mode så var jag inne i terminalen efter ett tag.
Körde en cat /proc/cpuinfo villket betyder att jag ser allt om processorn.
Jo vist fan tuffade han i 400Mhz!!!!

Desutom när jag hade isär burken så passade jag på att uppgradera ena 32Mb stickan till en 64.
Fins 3 dimm platser men den lägst ut vägrar ta anant än 32Mb och det tycks påvärka andra modulerna så maximalt fick jag i en 64 och en 128Mb modul så från 160 till 192Mb ram blev det och det SDRAM PC100 som gick i 66Mhz.

Vet sedan tidigare att kompilera linux kerneln tog strax över 50min med pentium 200Mhz MMX prollen å då jag bytt prolle tänkte jag ändra det i kernel å kompilera om den för bästa optimering så passade på å bencha lite i samma veva.
Strax över 24min tog det så mer än en halvering av kompilerigstiden.
K6-2 har ju fördelen av 64Kb L1 cache mot 32Kb på Pentium MMX prollen plus 3Dnow! stöd som linux hittar utan problem även om bios inte fattar att det är en K6-2 prolle med 3Dnow!.

Roliga är också att uppgraderigen kostade mig inget förutom lite tid.
Mina tidigare K6-2 hade jag sålt men denna hitade jag trampad på i en datasal i skolan för många år sedan och efter tips på nätet så rätade jag ut benen på den med visakort och det blev skitbra.
Syns fan inte att den vart misshandlad desutom tog jag bort heatspredern för att låta min zalman 3100G kylare i kooppar kyla prollen effektivt då han går en del varmare pga extra spännigen han får av mobot och till det har jag en 92mm zalman på 4.5V som sitter å drar kalluft utifrån över kylflänsen och mosfetens fläns till processorn.

Förkortar nog livslägden lite med 2.8V men han håller nog några år utan protester tror jag.
2.6V är max för K6-2 av alla modeler men många har kört mer.
Min K6-2 500 jag sålde till en på här på swec med moderkort körde han i 600Mhz med 2.9V bra länge vad jag vet å den kördes i 6x100Mhz med samma knep som jag använde nu.

Ganska nöjd med min uppgradering.

Både gratis och fördubblade burkens prestanda.
Nu borde routern/servern hålla några år till utan problem
Den kör inga tunga grejor precis.
Lite opendchub, spybnc, samba, apach, ftp å lite sånt men främst routar den internet och aggerar brandvägg.

Kan kolla statusen på min server här om ni vill

En bild på hur en K6-2 ser ut utan heatspreder. Rätt lik en duron.
Obs inte K6-2 som sitter i servern detta var min föredeta 500Mhz K6-2 2.2V version.

Permalänk
Medlem

bra jobbat

Permalänk
Medlem

lite av intresant läsning.

bra!

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, man kanske skulla våldgästa morsan och leka lite med sin gamla k6-2:a!

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig läsning!

Jag har gjort en liknande operation med ett gammalt socket 7 moderkort.

Hittade ett Asus P55SP4V i skolan för några år sen. Enligt läraren var det stendött så jag fick gärna ta det. Tog hem det och testade, det funkade perfekt förutom att serieportarna var tämligen stendöda.

Länge körde jag med en P166MMX@233 vilket gav rätt hyfsade prestanda.
Lite senare köpte jag en K6-2 väldigt billigt av en kompis och tyvärr så var moderkortet till den stendött. Lite surt.. men vafan, den var nästan gratis. Så jag tog och tryckte i K6-2an i asus-kortet och en biosuppdatering senare så funkade den. Jag kör den i 6x66 precis som pa1983. Moderkortet ger som lägst 2.5v vcore och det verkar funka bra trots att det är en 2,2v processor.
Tillsammans med 128mb EDO-minnen så är det en helt ok dator även om det inte rör sig om nån direkt prestandaburk

Enda felet med den är att jag inte kan installera några operativssystem med K6-2an i. Så när det är dags för ominstallation så är det bara att peta i en gammal Pentium istället. Lite udda, men det funkar

Jag testade att köra en P200MMX på ett 430FX kort förra sommaren. Moderkortet var av den uråldriga typen som bara ger 3,52v vcore vilket är sisådär 0,7v för mycket men det funkade rätt hyfsat ändå. Moderkortet och bios saknade totalt stöd för "moderna" processorer så POST så lite rolig ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Um, grabbar, Powerleap är ett alternativ...

Dock lite roligt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har du några tips på hur jag får bort heatspreadern??Har själv en gammal k6-2 400mhz hemma som jag gärna vill göra nyckelring av. Den funkar perfekt iofs, men jag helt enkelt inget behov av ytterligare en burk.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Um, grabbar, Powerleap är ett alternativ...

Dock lite roligt...
B!

Det är ju fusk med adaptrar och garantier om att det ska fungera
Frisk klockat, hälften brunnet!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Har du några tips på hur jag får bort heatspreadern??Har själv en gammal k6-2 400mhz hemma som jag gärna vill göra nyckelring av. Den funkar perfekt iofs, men jag helt enkelt inget behov av ytterligare en burk.

Ta ett rakblad och tejpa ena sidan ordentligt med eltejp så du inte skär dig sedan är det bara att börja trycka in å lirka i hörnena.
Processorn har duttar av silikonliknande lim i hörnena och även på coren så det är nog värmeledande.
Rätt segt så tar sin tid men väl värt det då shispredern som vi kallar det är usel.
Varken plan eller gjord i koppar utan alu och kass termisk lim i mellan.
När du väl känner att rakbladet kan skutas in och ut i varge hörn så är det rätt lätt att vrida av capen eller heatspredern som det också kallas.
Rekomenderar att du har processorn monterad i ett moderkort när du gör alla moment underlättar och minsakr risk för skador på processorn.
Har gjort detta 2 gånger och det fungerar mycket bra och dom klockar facktiskt en del bättre.
K6-2 älskar låga temps märks direckt och även mycket spännign gillar dom och det allstrar en del värme på den lilla coren så för mig gjorde det att min k6-500 klocakde lika bra på lägre späning och så klart kunde klockas högre. Var i princip ett måste för 600Mhz stabilt villket i princip är max för en bra K6-2 prolle.

Sedan rekomenderar jag att man tillvärkar fötter precis om athlon har då kylflänsen lätt kan tipp annars så som min Zalman 3100G gärna gör annars. Ökar stabiliteten mycket. Testmontera först med en dut pasta så kontrolera kontackten.

Reckomeenderar också en väl lappad kylfläns hälst ikoppar om den inte är ordentligt lappad i fabrik. Budgetflänsar har en satans förmåga att vara konkava alltså högre i hörnena och lägre i mitten så flänsen bågrnar i princip över coren.

Lite AC3 eller AC5 pasta och en bra kopparkylare.

Hålla sig ner mot 35C brukar ge rätt bra klockning på dom. Som sagt dom älskar låga temps så stiger tempen bara 4-5C kan det göra mycket på stabiliteten. Vatten är inte fel har kört det med.

Funderar på det till min server då jag har en ehiem 1048 och en black ice prime över plus ett maze2. Inte för att jag ska klocka men för att kompensera lite för ökade tempen som blir med 2.8V.

Ökad spänning främst föråldrar processorn snabbast men även värme har samma effeckt fast inte lika märkbart.

Jag hade en K6-2 500@550 eller 570 testade båda men gjorde inte mö skillnad pga 100Mhz fsb var bättre än 95Mhz och 600Mhz krävde 2.9V så testade det bara kortare tider men var inte värt slitaget ansåg jag då jag inte hade nån dator i reserv på den tiden.
Hade ett GeForce 2 GTS till det och 192Mb PC100 och ett par diskar bland annat en 30Gb IBM 75GXP.

Det syset testade jag nog alla bios och sittings på å det var rätt twekat.
Klåde skiten ur celeron system clock to clock i 3D now optimerade spel så som Quake2. Fick 25-35% boost med 3Dnow! i vissa fall på den tiden dock var det ju prist på optimerade spel för det men när det fans så benchade jag ota om Pentium 2 och celeron clock to clock med samma grafikkort.

Permalänk
Medlem

Körde länge både en K6-2 300 och en K6-2 450 på ett Shuttle Hot 569. Det är ett Intel TX-kort. Det finns speciell mjukvara man kör på moderkorten (som egentligen inte stödjer K6-2) tillsammans med K6-2:an för att locka fram alla "features" ur den.
Kommer dock inte på vad mjukvaran heter.

Jag körde mina K6-2 i 75 och 83 MHz FSB. 89 MHz var långsammare än 83 Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Körde länge både en K6-2 300 och en K6-2 450 på ett Shuttle Hot 569. Det är ett Intel TX-kort. Det finns speciell mjukvara man kör på moderkorten (som egentligen inte stödjer K6-2) tillsammans med K6-2:an för att locka fram alla "features" ur den.
Kommer dock inte på vad mjukvaran heter.

Jag körde mina K6-2 i 75 och 83 MHz FSB. 89 MHz var långsammare än 83 Mhz.

Hum har nog hört om det med powerlep hade la nån sån mjukvara med man fick installera annars fattade inte windows vad det var för CPU eller så var det en annan tillvärkare av såna addaptrar men har sett det där med.
Dock tror jag inte jag behöver det.
Antigen är Linux smart nog då jag inte testat windows men den hittar processorn som den ska tror jag.
Står inte K6-2 utan bara AMD-K6 3D processor men det borde vara samma sak då K6:an inte hade 3Dnow! stöd.
Linux hittar 3Dnow! instrucktionsettet med.

root@enterprise root # cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 5
model : 8
model name : AMD-K6(tm) 3D processor
stepping : 12
cpu MHz : 400.977
cache size : 64 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr mce cx8 pge mmx pni syscall 3dnow k6_mtrr
bogomips : 790.52

Permalänk
Medlem

Uppfattningen din är korrekt, Powerleap har mjukvara för att "inhformera" windows om vilka funktioner som finns i cpu'n... Själv körde jag länge 2x233Mhz P-MMX@300Mhz på ett ASUS dual socket 7 kort.. det stödde som bäst P133 orginal. Tyvärr brann den ena adaptorn upp när kylningen en dag lade av.. (blev en lagom tjusig smält svart plastig sörja)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Uppfattningen din är korrekt, Powerleap har mjukvara för att "inhformera" windows om vilka funktioner som finns i cpu'n... Själv körde jag länge 2x233Mhz P-MMX@300Mhz på ett ASUS dual socket 7 kort.. det stödde som bäst P133 orginal. Tyvärr brann den ena adaptorn upp när kylningen en dag lade av.. (blev en lagom tjusig smält svart plastig sörja)

B!

Hade varit nice med ett dual socket 7 moderkort då jag har 2st identiska pentium 200Mhz MMX prollar liggandes. Funderade lite på det där men få tag på ett är la näst intill omöjlit.

Linux är välldigt bra på att skita i vad bios säger vad det värkar som utan det tar gärna reda på vad som fins i burken sjäkvt å confar syset därefter.
Fick som sagt en fördubling i prestanda när jag kompilerar så tror den nyttjar CPU:n rätt bra.

Sitter en 80Gb disk i burken med men bios hittar max 8.5Gb men det fixar linux självt. Tror nyare windows verioner baserat på NT kan klara det med men inte 100 på det.

Permalänk
Medlem

Hhum, synd, då jag kastade både mina moderkort för mindre än en månadsedan, efter över 2 års damm samlande... Iofs, hade de inte gjort dig något lycklig utan minst en extra Powerleap adaptor, då jag bara har en kvar.. Prova ringa runt, det finns butiker med oanade gamla grejer liggandes, eller kolla ebay, socket 7 moderkort är inte omöjliga.. ovanliga kanske men inte omöjliga...

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hhum, synd, då jag kastade både mina moderkort för mindre än en månadsedan, efter över 2 års damm samlande... Iofs, hade de inte gjort dig något lycklig utan minst en extra Powerleap adaptor, då jag bara har en kvar.. Prova ringa runt, det finns butiker med oanade gamla grejer liggandes, eller kolla ebay, socket 7 moderkort är inte omöjliga.. ovanliga kanske men inte omöjliga...

B!

Testat å knö i ett par 200Mhz MMX i det då utan addapter å se om det botade?
Dom går ju att underklocka annars om inte multiplicerar fins fört och Pentium 55C har inga problem med 3.52V skulle jag tro då dom är micro 0.35 som gammla Pentium 54C var med.

Får la se hittar man ett till bra pris så kanske jag köper ett sånt mobo. Kul å leka med
K6-2 ska gå i dual med vad jag sett för lägesedan hehe hade vart lite fränt med dom senaste K6-3+ i micro 0.18 med 256Kb cache å lite tunade. Benchade lika bra som pentium 3 clock to clock typ. Dock fick jag varken tag i K6-2+ eller K6-3+ pga att dom främst användes i laptops och hittade bara en som sålde I USA en K6-2+ 450Mhz men dom sålde inte utomlands hehe så vart kört. Mitt Shutle HOT-591P tog nämligen dom prollarna med senste bios på den tiden.

Permalänk
Medlem

K6-2'orna skulle väll gå att köra dual, men inte i standard socket 7 dual moderkort, utan i "egna" modeller, tror jag det var, så länge sedan nu... Vad det gälde feta i MMX'are i de dära Asus korten, var det rätt kört utan adaptor, det fanns mods för att köra 150,166, och 180Mhz cpu'er... men inga för mmx, massa för mycket volt, och inte som mmx'arna, 2 olika för de olika delarna i cpu'n, utan bara en rakt över. Det var ju där adaptern gjorde sin grej, fixa spänningarna.

Efter att ha försökt hitta en länk till moderkortet kommer jag rätt snabbt på att det är inte ett socket 7, utan ett socket 5.. jaja, kommer mera.. För den intresserade, PCI/E-P54NP5, 6 72pins minnes platser, icke edo. 32 bitars isa, och pci, 3,3 volts psu, eller pci power adapter kort...

Tyvärr har Asus helt tagit bort alla referenser till moderkortet, tidigare låg det kvar på den taiwanesiska siten (på engelska, förståss) och det mest beskrivande jag hittar nu är:
The Green House Tyvärr kan jag inte påstå att jag håller med om riktigt all infon på den sidan, misstänker att de fått blandat lite nånstans, enligt min erfarenhet, fungerade det inte över huvudtaget med EDO minnen, det provades med "ett stort antal"

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hum har nog hört om det med powerlep hade la nån sån mjukvara med man fick installera annars fattade inte windows vad det var för CPU eller så var det en annan tillvärkare av såna addaptrar men har sett det där med.
Dock tror jag inte jag behöver det.
Antigen är Linux smart nog då jag inte testat windows men den hittar processorn som den ska tror jag.
Står inte K6-2 utan bara AMD-K6 3D processor men det borde vara samma sak då K6:an inte hade 3Dnow! stöd.
Linux hittar 3Dnow! instrucktionsettet med.

root@enterprise root # cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 5
model : 8
model name : AMD-K6(tm) 3D processor
stepping : 12
cpu MHz : 400.977
cache size : 64 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr mce cx8 pge mmx pni syscall 3dnow k6_mtrr
bogomips : 790.52

Hittade programmen det ena är "set K6" som är för den nyare "CXT"-kärnan, här är lite ur infon:

SetK6 controls and sets the internal processor registers for Write Allocation and Write Combining (only K6/2CXT). If the processor's BIOS is not aware and does not correctly initialize, the processor runs on average about five percent more slowly than optimum.
Extension for the K6/2CXT (newer version of the K6)
The CXT processor supports so-called Write Combining for uncached MEMORY. Concerning this can be managed in particular faster accesses on the Linear Frame Buffer (LFB) of the diagram card (similar to the Pentium II). for this purpose offers the K6/2CXT two Memory Type Range Register (MTRR), which one can adjust to the physical address position and the size of the LFBs. setk6 gets the address position from the PCI header, however several resources can be entered here.

-------------------------------------------------------------------

Det andra är "mxk6opt" som i princip gjorde samma sak vill jag minnas.

Ahhhhhh! Det var tider när man satt och optimerade sitt fina socket 7. + Virge-325 och Voodoo-2 samt grälade på forumen hur mycket prestanda "hit" man fick med >64 MB RAM på sitt TX.