K6-2 450@400 i en Digital PC 5000 med Pentium 200Mhz MMX
Okej kanske inte världens nödvändigaste tråd men lite info om vad gjort i dag som jag är gävligt nöjd med och som i min mening är vad klockning å meka med å twecka skiten ur datorer går ut på.
Kom på att jag hade en gammel HP vectre VE med Pentium 200Mhz MMX på vinden. Vissa Pentium MMX är ju inte låsta och mobot stödjer 233Mhz som mäst.
Moderkortet stöde multiplicerare 2.5, 3 och 3.5 så jag testade att överclocka den men det gick inte den var låst uppåt.
Hade nämligen tänkt å norpa den till min gammle Digital PC 5000 som också har en Pentium 200Mhz MMX som är låst.
Det mobot stödjer annars multiplicerare upp till 4.5.
Men då fick jag för mig att testa å trycka i en K6-2 450Mhz avsed för 2.4V.
Pentium MMX gå på 2.8V och max är 2.6V för K6-2 men vad fan lite mer har dom ju inte dött av har ägt 2st innan som klockats villt.
Dock låste sig satans HP burken sig i booten så den detectade antagligen inte CPU:n som den skulle då mobot offecielt bara stöde pentium MMX 166-233Mhz.
Men eftersom datorn överlevde och CPU:n inte värkade ha pajat av det så tänkte jag testa den i min Digital PC 5000 som jag vet tar det mästa från pentium till K6 processorer dock inte K6-2 enligt manualen.
Men K6 är fan mö närmare tänkte jag så värt å testa.
Grejen är ju den med HP burken att den inte stödjer mer än multiplicerare 3.5 och 66Mhz fsb samma sak gäller Digital buriken dock multiplicerare 4.5 villket ger 300Mhz max.
Dock är det så med högre klockade K6-2 prollar att multiplicerare 2 tar dom som 6 villket inte är standard för socket 7 prollar men det visste jag redan sedan tidigare så jag stoppade i K6-2 450 prollen och fick körad den på 2.8V då det var det lägsta som stödes sedan lät jag multipliceraren stå på 3 bara för å testboota.
Hade inte räknat med att den skulle boota då procesorn inte är känd av bios men nog fan bootade den alltid.
Pentium 200Mhz stog det.
Hade räknat med K6 om något om den skulle boota.
Stägde av och jumprade mobot till 2x66Mhz som man skulle göra för en pentium 133Mhz prolle i hopp om 400Mhz då som tidigare nämts skulle processorn ta det som 6x66 som blir 400Mhz.
Tryckte på powerknappen å burken bootade som den borde.
I posten stod det Pentium 300Mhz. Okej måste vara pga att bios inte är gjort för mer då igen processor vid den tiden tog multiplicerare 2 som 6 och max var 4.5 för mobot alltså 300Mhz med 66Mhz fsb.
Slackware linux 8.1 bootade upp.
Detta är min router/server så den är inte så uppgraderad då den går år ut å in. Lite säkerhetsfixar å så i bland.
Efter att hela 80Gb disken skulle skannas efter 236 dagar utan kontroll som tar en jävla tid med disken i pio mode så var jag inne i terminalen efter ett tag.
Körde en cat /proc/cpuinfo villket betyder att jag ser allt om processorn.
Jo vist fan tuffade han i 400Mhz!!!!
Desutom när jag hade isär burken så passade jag på att uppgradera ena 32Mb stickan till en 64.
Fins 3 dimm platser men den lägst ut vägrar ta anant än 32Mb och det tycks påvärka andra modulerna så maximalt fick jag i en 64 och en 128Mb modul så från 160 till 192Mb ram blev det och det SDRAM PC100 som gick i 66Mhz.
Vet sedan tidigare att kompilera linux kerneln tog strax över 50min med pentium 200Mhz MMX prollen å då jag bytt prolle tänkte jag ändra det i kernel å kompilera om den för bästa optimering så passade på å bencha lite i samma veva.
Strax över 24min tog det så mer än en halvering av kompilerigstiden.
K6-2 har ju fördelen av 64Kb L1 cache mot 32Kb på Pentium MMX prollen plus 3Dnow! stöd som linux hittar utan problem även om bios inte fattar att det är en K6-2 prolle med 3Dnow!.
Roliga är också att uppgraderigen kostade mig inget förutom lite tid.
Mina tidigare K6-2 hade jag sålt men denna hitade jag trampad på i en datasal i skolan för många år sedan och efter tips på nätet så rätade jag ut benen på den med visakort och det blev skitbra.
Syns fan inte att den vart misshandlad desutom tog jag bort heatspredern för att låta min zalman 3100G kylare i kooppar kyla prollen effektivt då han går en del varmare pga extra spännigen han får av mobot och till det har jag en 92mm zalman på 4.5V som sitter å drar kalluft utifrån över kylflänsen och mosfetens fläns till processorn.
Förkortar nog livslägden lite med 2.8V men han håller nog några år utan protester tror jag.
2.6V är max för K6-2 av alla modeler men många har kört mer.
Min K6-2 500 jag sålde till en på här på swec med moderkort körde han i 600Mhz med 2.9V bra länge vad jag vet å den kördes i 6x100Mhz med samma knep som jag använde nu.
Ganska nöjd med min uppgradering.
Både gratis och fördubblade burkens prestanda.
Nu borde routern/servern hålla några år till utan problem
Den kör inga tunga grejor precis.
Lite opendchub, spybnc, samba, apach, ftp å lite sånt men främst routar den internet och aggerar brandvägg.
Kan kolla statusen på min server här om ni vill
En bild på hur en K6-2 ser ut utan heatspreder. Rätt lik en duron.
Obs inte K6-2 som sitter i servern detta var min föredeta 500Mhz K6-2 2.2V version.