Permalänk

Okej.. Nu börjar jag ju lära mig det här.. men det står ju såhär på sidor man köper hörlurar på , typ 10-32000 HZ, kan man se hur bra bas och sånt dem har i dem siffrorna? (Hehe.. jag är antagligen lite noob fortfarande.. ;D ^^)

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skulle Köpa Philips HP890! Min kompis Har dem och de e riktigt sköna!

Men jag vet inget om hur bra sennheiser är mot Philips!!:confused:

Permalänk

Okej, skulle vilja veta lite med ingående varför du inte gillar sennheiser ? Är dem inte bra ?

Permalänk
Medlem

Jag skrev inte att jag inte gillade dem utan att jag inte vet hur bra de är !!!:)

Permalänk

Jo , du skrev ju att du var emot dem ? Varför?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag ändrat !!:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas91
Okej.. Nu börjar jag ju lära mig det här.. men det står ju såhär på sidor man köper hörlurar på , typ 10-32000 HZ, kan man se hur bra bas och sånt dem har i dem siffrorna? (Hehe.. jag är antagligen lite noob fortfarande.. ;D ^^)

det där 10-32000 Hz är lurarnas frekvensomfång, i sig själv säger det ingenting utan du bör veta hur stor avvikelsen är från inskickad signal det anges i +- 3db t.ex.
Många sämre lurar kan fortförande ha skrivet på lådan att de har ett stort frekvensomfång men låter fortförande inte bra för avvikelserna är så stora.

Vad du behöver för att få en någorlunad uppfattning om hur HÖG bas lurer har är en frekvensresponkurva, där ser du hur hög volym de olika frekvenserna har i förhållande till varandra
klicka på de olika lurarna de har frekvensresponskurvor för de flesta.
http://www.headphone.com/layout.php?topicID=3&subTopicID=26
röd blå är vänster höger, de bör helst ligga likadant men kan ge dig en uppfattning om variationerna mellan likadana lurar av samma model.

De flesta lurar har en frekvensrespons som går upp och ner en hel del i diskanten vilket jag kan tänka mig beror på resonans med lurhöljet, svårt att komma ifrån. Det vill du däremot inte ha i bas och mellanregister utan här bör kurvan gå ganska jämt och fint för att kanske avta jämt och fint mot lägre frekvenser, vill du ha mer bas så har den en liten bulle vid det lägre frekvensområdet ( t.ex sennheiser hd 212 pro ) notera att detta kan göra att bastonerna dränker toner i de andra områdena och det är oftast smidigare att equalisa upp dessa toner.
Det är dessutom inte särskilt nödvändigt med lurar som har ett frekvensomfång på mer än 20-20000 hz eftersom över och under det generellt ligger utanför det hörbara området.

Det enda sättet att veta vilka lurar du ska ha är egentligen att gå och lyssna på olika lurar, det optimala vore att använda dem från det du tänker spela dem från med dem sortens ljd/musik som du tänker använda dem till. Men en bärbar källa, walkman, ipod eller dyl som du laddar med lite musik av varierande slag, lite klassiskt, lite rock, lite hiphop, gärna något med en del samplade ljudeffekter/synteffekter ( eftersom du nog kommer höra en hel del sådant i dina spel ) och sedan lyssnar. När su lyssnar på den klassiska ( stor orkester troligtvis bäst ) försök att se om du får en upplevelse av att allt ljud kommer från samma punkt eller om du kan uppleva ett "ljudrum" att musiken kommer från olika håll.

viktigare än frekvensomfånget att titta på är spl eller sensitivity eller dyl, det brukar anges i antal decibel per mW ser ut något så här. 112 dB SPL/mW. Det säger dig något om hur mycket ljud du får från dem vid en viss inmattad effekt, och impedansen i ohm, som om den är hög kommer kräva en källa som kan mata den med mer spänning, men om den är väldigt låg kommer kunna dra mer ström ( störningar från källan hörs bättre med lågimpedans lurar tycker jag mig ha märkt ).

Men återigen det viktiga är att du tycker de låter bra och att de sitter skönt, fundera också på om det spelar roll om de läcker ljud eller inte.

Permalänk

Okej, tack så jättemycket för ditt bra svar:) Men jag tror det får bli Philips hp890, för jag sparar ju till en mobil också.. =/ ( sony ericsson k700i )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas91
Okej.. Nu börjar jag ju lära mig det här.. men det står ju såhär på sidor man köper hörlurar på , typ 10-32000 HZ, kan man se hur bra bas och sånt dem har i dem siffrorna? (Hehe.. jag är antagligen lite noob fortfarande.. ;D ^^)

När det gäller billiga lurar (subjektivt vad som är billiga, men säg <1k), så kan du ta de uppgifterna med en stoooor nypa salt. Även om siffrorna skulle vara korrekta säger det inget om kvaliteten på ljudet, distortion med mera. En lur som bara måste höras om du vill ha mycket bas är Koss porta pro (dustinhome säljer dem för 300kr, och DET är ett kap). Dessvärre är det inte omslutande hörlurar.
Grado SR60 är även det mycket bra hörlurar med neutralt och korrekt ljud. Kanske inte vad du är ute efter dock..

Permalänk
Medlem

Funderar på att inhandla ett par Sennheiser PX 200 då jag köpt ny MP3-spelare. Är det ett bra val? Andra tips?

De andra lurarna har ju så satans lång kabel (3m).

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

Läs här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43446...
Du måste testa lurarna själv. Ljudet är helt beroende av passformen. Dålig passform - medlebra lurar. Bra passform - Riktigt bra lurar (enligt andras utsagor).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Om du ska lyssna från datorn och ha dem till cs så kan nog sennheiser hd 555 som nämdes tidigare vara ett bra alt.
mdr V6 och 7506 vill du undvika till cs, om du vill uppfatta mer än om ljudet kommer från höger eller vänster.

Jag kan få skapligt ljud ur k240s med en ipod även om volymen inte blir så hög, säker på att du inte tänker på någon av de högohmiga varianterna Rodent, dt 770 har två 80 ohm varianter och en 250.

Men ska du lyssna på datorn och ha dem till spel så är de kanske inte de optimala alternativen, och kanske overkill till integrerat ljudkort, jag föreslår att du provar sennheiser hd 212, 497, och 555 och ser vad du tycker de två första alternativen är betydligt billigare men 555 är säkert bättre.

Jag har själv HD 212 och den har MYCKET bas. Resten av ljudet blir något lidande, men inte så farligt. 212an funkar klockrent med t.ex. reggae, hip-hop och Techno (tycker jag). För övrigt så går den som sagt inte runt hela örat (om man inte har mycket små öron), och efter några timmar kan den bli lite smärtsam att ha på sig.

Själv skulle jag nog satsa på HD 555 om jag var i trådskaparens situation. Jag har läst att den är en förlåtande hörlur oxå, som inte gör dåliga mp3s olyssningsbara.

edit: såg det var gammalt... jaja

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Precis som nån sagt innan så är det viktigt att man tester lurarna så man får känna hur dom känns och om man gillar ljudet i dom. Själv har jag haft ett gäng olika lurar och provat ännu fler allt från billiga Cosonic och Logitech till Medusa, Sony, Sennhesiser, KOSS, Zalman och dom jag har nu Philips Hp890. Jag trodde mina billiga Cosonic-lurar var bra och jag var inte för imponerad av polarens Sennheiser för 895:-. Visst ljudet var rent och klart men saknade punchen jag vill ha plus att dom kändes för taniga.
Sen provade jag Philips lurarna på ONOFF och då visste jag att det var dom jag ville ha. Precis det ljudet jag letade efter och dom var bara såååå sköna att ha på sig. Jag köpte dock mina på Netonet och sparade 400:-.

Men det är en väldigt personlig sak vad man gillar för lurar så prova några olika innan du bestämmer dig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Icemat Siberia

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag har Koss Porta Pro. Innan jag skaffade dem var jag noob och alla knivade mig. Nu skjuter jag bara hs och äger alla utom HeatoN.

Permalänk
Medlem

Äsch, kör på ur40! Rätt billiga, bra ljud, bra bas, lätta som fan, bekväma!
EDIT: Dom har 1.5 meters sladd också..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630