Snabbt grafikkort eller snabb processor till speldatorn?

Permalänk
Medlem

Snabbt grafikkort eller snabb processor till speldatorn?

Jag har fått i uppgift att plocka ihop en speldator för 10000 kr. Datorn skall nästan uteslutande användas till att spela Counter strike source och Half life 2.

Jag undrar om jag skall satsa krutet på ett grymt grafikkort eller en snabb processor. Och vilken processor skall jag satsa på, 32-bitars Intel eller 64-bitars AMD. Mitt förslag hittills kan ni se nedan. Någon som har några bra tips? Ser det bra ut?

Processor: AMD Athlon64 130nm 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Boxed
Modekort: Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX
Minne: A-DATA 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin
Grafikkort: Asus Extreme Radeon AX700Pro 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express
Hårddisk: 2 x Western Digital Caviar WD1600SD 160Gb Raid Edition 7200rpm 8Mb UDMA100 S-ATA
Låda: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack
Samt en nec DVD-brännare.

Vet inte om den här tråden hamnade på rätt ställe?

Permalänk
Medlem

det är klart den klarar dom spelen men du borde satsa på ett x800 istället, du ska iaf ha ett ati för dom är bättre i sourcemotorn. om du köper ett lite dyrare dvs.

Permalänk
Medlem

x800xl och en 3200+ passar nog bättre för Source
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=128436

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk

grafikkort viktigare än processor, helt klart

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
x800xl och en 3200+ passar nog bättre för Source
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=128436

Tack så hemskt mycket. Med hårddiskar blir det nästan på öret 10000 också.

Permalänk
Medlem

Håller med AMD Dude. X700 Pro räcker inte långt i spel. Byt ut prollen mot 3200+ och graffet mot ATI X800XL så har du en grym burk

Du kan dock inte köra nå ATI-kort i SLI (syftar på moderkortet).

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk

Jag skulle hellre satsa på ett nvidia kort istället så du kan utnyttja sli funktionen i moderkortet.
tex ett 6800GT skulle vara fint där!

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Jag skulle hellre satsa på ett nvidia kort istället så du kan utnyttja sli funktionen i moderkortet.
tex ett 6800GT skulle vara fint där!

dock så är x800/850 bättre i Source

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Ursäkta min enorma okunnighet, men vad betyder SLI? Och vilka moderkort kan köra SLI?

Permalänk
Medlem

SLI vet jag inte riktigt vad det står för men har du SLI så kan du köra 2 st pci-express grafikkort och få grym prestanda , funkar dock endast med Geforce 6600 GT , 6800 LE , 6800 GT o 6800 Ultra.

Ett SLI moderkort har 2 st pci-express platser bredvid varandra.

Någon annan kan säkert förklara det bättre.

Permalänk
Medlem

han har väll ändå inte tänkt köra dubbla graffekort. då skiter d väll detsamma om ati inte kan köra sli eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
x800xl och en 3200+ passar nog bättre för Source
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=128436

Stämmer det att det är ddr-minne på det grafikkortet och inte ddr3

Permalänk
Medlem

haha jag köpte ett ati 9200 och spelar hl2 och ccs på har alldrig laggat
någonsinn
kör med amd athlon xp 2200+ 1800Mhz

---------------------------------
EDIT: kostar ju inte Uber mycket precis typ: 800:- max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
han har väll ändå inte tänkt köra dubbla graffekort. då skiter d väll detsamma om ati inte kan köra sli eller hur?

Mhm - ganska saftigt överreklamerat med dubbla grafikkort, såvida det inte är tänkt att man ska lura av nån stackars jäkel sitt gamla för att själv slippa uppgradera...

Med tanke på hur hypat det är med SLI så är det lika bra att vänta med det om man har en färdig rigg, men om man ska köpa nytt kan det väl ändå vara värt en funderare. Ska snart köpa nytt till mig, farsan och brorsan. För brorsans del är det uppgraderingar som gäller, men för farsan och mig blir det nya grejor. För min egen del satsar jag på AGP för att det är billigare just nu (när datorn gjort sitt blir det en HTPC av den) men för farsans räkning är det nog SLI som gäller för att jag tror att detta är framtiden.

Ett säkrare kort om man vill slippa investera nytt moderkort inför nästa uppgradering (och dessutom har farsan inga större krav på grafik, vilket gör att jag i princip kan köpa billigaste PCI-grafikkortet på marknaden för hans räkning) är nog trots allt SLI...

Men jag resonerar så här ang. mitt eget köp - Om jag satsar på en bra AGP-baserad dator just nu kommer jag billigare undan i förhållande till prestanda och dessutom om jag skulle vilja ha bild-i-bild på min framtida HTPC (= min framtida dator *Snurrigt värre*) så kommer PCI-(grafik)korten att vara billigare om SLI gör den frammarsch som jag (alla?) tror på... OK nu kommer jag bort från ämnet...

Generellt sett - Skit i vad du får för råd här (Förutom mitt givetvis ), leta istället upp ett schyrre CS-forum och hör med dom eftersom det är det burken kommer vara avsedd för. Generellt sett lär dom ha bättre pejl på vad som gäller för en sådan burk än vad folk här har (Ber om ursäkt om ngn av föregående lr efterföljande talare är CS-fantaster) samt (eftersom du ändå har vänt dig till detta forum *hehe*) - Lägg pengarna som var avsett för chassit på bättre grafikkort/processor/minne (Nåja, minnet lär räcka till - gäller ju bara att veta var de där onda terroristerna/anti-terroristerna är ;P ).

Använd gamla lådan tills din polare är redo och släpp sen efter ett tag bomben (Det är här snacket om "detta forum" kommer in) - Säg till polaren: - Är det inte dags att modda ditt chassi? Jag tycker det ser lite väl tråkigt ut/låter lite väl mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
Stämmer det att det är ddr-minne på det grafikkortet och inte ddr3

det är gdd3 minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trewer
haha jag köpte ett ati 9200 och spelar hl2 och ccs på har alldrig laggat
någonsinn
kör med amd athlon xp 2200+ 1800Mhz

---------------------------------
EDIT: kostar ju inte Uber mycket precis typ: 800:- max

jag kan spela Source med mitt inbyggda graffe fast då är allt på lägsta typ och 1024*768, men det går att spela

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trewer
haha jag köpte ett ati 9200 och spelar hl2 och ccs på har alldrig laggat
någonsinn
kör med amd athlon xp 2200+ 1800Mhz

---------------------------------

Beror väl kanske lite på vad man har för krav. Själv spelar jag med p4 3.0 med radeon 9800 pro och tycker att det är lite för långsamt, man vill ju aldrig ha under 70 fps.

Vad gäller x800 mot 6800 så är jag lite fundersam. Har fått samma råd av många att det är x800 som gäller för source. Men när jag kollar lite olika tester på nätet så verkar det som att det bara skiljer någon enstaka fps mellan korten. Skillnaden i Doom III är mycket större till 6800 fördel. Är det då inte smartare att köpa ett 6800?

Permalänk
Medlem

sli är överskattat.... så du vet dyrt o varmt

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog göra som så att jag bytte ut AMD processorn mot en P4 3.2GHz. För pengarna som bidde över från bytet av moderkort och processor skulle jag satsa på ett bättre grafikkort...

Obs! Har inte kollat upp priserna exakt, men lekte lite förut med en varukorg på komplett och då blev P4 billigare.

Sen tycker jag att P4 är stabilare än AMD. Hade en AMD på min förra bärbara och den blev så jäkla varm. Nu har jag P4 som är betydligt svalare. Man brukar ju annars säga att AMD lämpar sig bättre för spel, men jag tror det kvittar faktiskt...

Visa signatur

The Newbie

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frodde
Jag skulle nog göra som så att jag bytte ut AMD processorn mot en P4 3.2GHz. För pengarna som bidde över från bytet av moderkort och processor skulle jag satsa på ett bättre grafikkort...

Obs! Har inte kollat upp priserna exakt, men lekte lite förut med en varukorg på komplett och då blev P4 billigare.

Sen tycker jag att P4 är stabilare än AMD. Hade en AMD på min förra bärbara och den blev så jäkla varm. Nu har jag P4 som är betydligt svalare. Man brukar ju annars säga att AMD lämpar sig bättre för spel, men jag tror det kvittar faktiskt...

Kollade din profil lite snabbt och blev inte förvånad när det stod Registrerad: Förrgår. Välkommen till SweC.

Först och främst så är A64an snabbare än P4an när det gäller spel (och mycket annat). Sen är det en seglivad myt att AMD på något sätt skulle göra processorer som är mindre stabila än Intels. Denna myt är något som grundar sig på halvkassa moderkort för åtskilliga år sedan. Slutligen är även den felaktiga uppfattningen att AMDs processorer skulle vara varmare än Intels ytterligare en myt. Idag är det precis tvärt om; A64an är sval och Prescott (den senaste P4an) är mycket varm.

A64an är billigare, snabbare och svalare. Ett givet val om man ska bygga en speldator.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Ungefär samma som att ATI inte producerade drivrutiner och Nvidia var bättre.

varit tyst med detta från de som haft Nvidia.

Ofta ligger gamla fakta till grund för kommande beslut.

Sanningen är väl att AMD satsade rätt i sin 64 arkitektur och Intel fick backa och anamma vad AMD redan har, detta dock med en design som inte var avsedd för tex dualcore.

Myter frodas fort och är sena att ta död på.

Både intel och amd samt Nvidia och ATI gör bra saker idag, en del funkar bättre till vissa spel samt applikationer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

SLI är _INTE_ framtiden, det är bara en tillfällig grej exakt som det vart med voodoo2 korten när SLI introducerades för första gången. Nej, det är inte framtiden. Att köpa ett kort nu och ett senare för att bygga ut SLI är idioti, då vid det laget du köper ett till kort så kommer singelkorten smiska skejdan ut ur dina 2st och ändå kosta humant, det tror jag mera på än att SLI vore nåt för framtiden. jag skulle satsa på absolut bästa prestanda idag (i hl2) vilket är ATI's X800* resp. X850*, sen när det kortet är gammalt om ungefär ett år så köper du ett nytt bara, ifall du vill absolut ha det bästa, annars kommer dessa kort att hålla i ett bra tag över 1år. Så tänker jag göra ivf. ta detta med en nypa salt då alla har olika åsikter. Sli är inte ens bra i dagsläget, så det är en risk man tar, om den någonsin ens kommer att prestera i närheten av vad det kostar.

Lycka till.