Permalänk
Medlem

Vad hände med micro-ATX-formatet?

Det är så fruktansvärt dåligt med micro-atx-utbud trots att folk efterfrågar mindre datorer. Tycker det är lite underligt. Mammakortstillverkarna insisterar verkligen på att ploppa ur sig dunderstora kort med 98 pci-platser (hur många använder mer än en sån eg, med inbyggda nätverk/ljud osv, och multipla usb-kontakter?) som bara tar massa plats. Någon som förstår sig på denna envishet att behålla fläskformfaktorn på moderkort och chassin?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

jo sant... vill man ha fler pci så köper man en vanlig modekort.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

Sätter de många pciplatser på moderkortet behöver man inte tränga ihop resterande komponenter på moderkortet = billigare (och fortsatt passiv kylning på korten)

Bara en teori.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Sätter de många pciplatser på moderkortet behöver man inte tränga ihop resterande komponenter på moderkortet = billigare (och fortsatt passiv kylning på korten)

Bara en teori.

Tvivlar, då mATX-korten alltid är billigare än de vanliga (finns några undantag) samt att de ofta har inbyggt grafikkort. Plus att de lika ofta som normalstora kort har passiv kylning. Jag tycker också det är lustigt.
Den stora skillnaden ligger väl i prestandan hos chipsetet, men det tycker jag inte är någon vettig anledning för att sänka priset såpass mycket då man får samma saker (med grafikkortet så är det mer) och finesser till ett lägre pris och storlek (om man bortser från antalet PCI-portar som ibland är 2-3 stycken på dessa mATX-kort).

Permalänk
Avstängd

finns både bforce3 och nforce4 chipset mATX mobos.. mer prestanda än behöver man väll inte idag?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
finns både bforce3 och nforce4 chipset mATX mobos.. mer prestanda än behöver man väll inte idag?

Det har jag missat totalt, finns det även nForce3/4 med inbyggt grafikkort såsom det nForce2-kortet du använde till "syrrans htpc"?

Permalänk
Avstängd

jag har sätt ett, men det var typ nån typ av via grafik = skit...

Visa signatur
Permalänk

Äsch, det var synd. Jag har iofs ett gammalt gf3 som jag skulle kunna använda. Hur står sig ett sådant mot det integrerade gf4 på nForce2-plankan du använt?

Sorry om det blev lite off-topic här.

Permalänk
Avstängd

beror på vad man ska göra med datorn.. ska du spela så är klart ett gf3 ultra lite snabbare än ett gf4 MX men ska du ha den som HTPC spelar det ingne roll... varken gf4 eller geforce3 har nömligen stöd för vmr9 och renderless (tearingless) video... (du kan dock använde reclock och confa manuellt tills du får trearless video både med overla och vmr7)

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaren CyberVillain!
Det är en HTPC som jag planerar bygga och spelprestandan har ingen betydelse för mig alls. Jag har dessutom en AMD 2100 XP liggande, men inget moderkort till den. Jag är dock fundersam på hur mycket värme den kommer utveckla och om den räcker till för att spela upp alla format som jag vill att den ska klara av (HDTV 720p som värst, både från disk och eventuellt live via TV-kort). Planen är dessutom att köra MythTV och därmed inte windows, men jag antar att det finns samma möjligheter att göra som du sa med reclock till Linux.

Permalänk
Medlem

om någon kunde nämna några nforce4 939 matx mobos så hade jag blivit extremt glad!

Permalänk

lite offtopic men tror ni man får in ett matx moderkort i ett PS 2 chassi???? det stora chassit alltså..... moderkortet är 24,5x24,5 cm..... finns på datorbutiken.....

Permalänk
Medlem

tveksamt om allt får plats, men du kan ju mäta? borde funka med ett itx iaf..

Permalänk

det är det att jag har inget ps2 chassi än.... hade ev tänkt skaffa ett tomt...

äre nån här som har byggt i en ps2:a lr skulle nån kunna länka till nån som har gjort det?

Permalänk
Avstängd

detta är inte nforce4 men dock socket 939

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=MSIRS480M2

Visa signatur
Permalänk

såg det där men det kommer nog vara för stort för att passa i en ps2:a....... hade ju hittrat ett itx kort på 17x17 dock bara lite väl dyrt tycker jag... 3000:-

Permalänk
Medlem

CyberVillain: har sett de, men jag tror inte att det existerar något 939 med nforce4 vad jag vet =( MEN de finns en shuttle med 939 & nf4..... jag undrar hur lång tid de kommer ta innan 939 nf4 matx dyker upp.... hade tänkt å köpa ny dator i veckan eller så nämligen. kanske kan va värt å vänta på de?

Permalänk

Iofs så är tråden gammal...men nu finns de iallafall ett kort

ASUS A8NE-FM
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308957&cks=PRL

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

Vem vill ha en liten dator? Riktiga män har en dator på över 25 kilo.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Ja men det är jätte praktiskt att ha en liten dator. Med en liten dator + en viexsonic vx724 så blir det perfekt på lan :D. Jag håller på att göra massa ritningar på ett litet chassi med ett matx moderkort (faktiskt det Cracy_swed länkade till) Sen vill jag ha en max 3500+ ett x800 serien kort, en typ 400gb hårddisk och en dvd-rom. Kanske en liten fin lcdskärm me Men det svåra är att få det litet och snyggt. Sårt att sätta grejjerna så det blir bra kylning också. Något som skulle vara jätte bra att köpa är en "agp riser" Som gör att grafikkortet ändrar vinkel från liggandes till stående vinkel (Ni förstår säkert) Vet ni var man kan köpa ett bra litet nätagg. Det ska vara ett litet och inte de vanliga nätaggen.
//RaGnaR