Jag har brutit av en pinne på min amd 64

Permalänk
Medlem

Jag har brutit av en pinne på min amd 64

hej jag skulle böja upp en pinne som var sne på min cpu och då så gick den av.
vad ska jag göra nu för att försöka rädda den?

Permalänk
Medlem

köp lim som är ledande och försök sedan limma tillbaka den... inte världens bästa lösning kanske å du kommer säkert tappa prestanda också... om du ska löda så får du löda med en knappnål

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa processorn fungerar den så var glad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Den kan fungera fortfarande, beror på vad pinnen gjorde.

Att ge sig på att sätta tillbaka pinnen är nästintill en ren omöjlighet.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

var den böjd vid leverans? isf kunde du reklamerat innan du öppnade förpackningen.. man kan försöka kolla.. så stod det iaf från shg.biz

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

kommer ihåg när min P4 socket 478 pinne var böjd. jag var skit rätt att den skulle gå av så jag gick på slomotion

Permalänk
Medlem

Sätt en ledande pinne i hålet där den skulle vara, se till att den är precis så lång att den får kontakt med ytan där den bröts. Borde funka.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

pm:a Fluf så kan han nog hjälpa.
han är ganska hjälpsam och har hjälpt andra med samma problem

Permalänk
Hjälpsam

TO THE RESCUE!!!

(http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...)

Vilken pin är det du kvaddat?

EDIT;
Hehe, börjar man få rep som cpu guru nu eller? Tror detta är tredje gången någon referar till mig efter;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38171... tråden...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

han kanske kör S754 ? det där är väl 939 ?

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Hjälpsam

Jo det stämmer nog, mitt åt de flesta AMD64 2800+ är väll s754?

(http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...)

Så då är det bara till att välja sockel och pin som är död.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

fluf det är M1 som är paj

Permalänk
Hjälpsam

Om det är s939 så är M1 en pin för Hyper Transport linjen, dvs bussen mot chipsettet och den måste dessvärre lagas.

Om det är s754 så är M1 en pin för minnes bussen/hantering.

Så oavsett cilken processortyp du har så måste pinen lagas för att den skall funka.

Om du har tillgång till avancerad lödningsutrustning och någon som är vass på lödning så kan detta vara en lösning.

Ett enklare alternativ är att leta reda på ca 0,25-0,4mm koppartråd. Gärna styv. Kapa denna trådbiten till lagom längd, placera den i sockeln, när du lägger procesorn på sockeln skall den precis ha kontakt med brotsytan på processorns lödpukt där det avbrutna benet satt.

Om ovanstådende pin trick inte fungerar så finns det elekriskt ledande smörj fett, används bla till smörjninga av motorer's ledande ytor och andra rörliga kontaktytor, ta en liten liten klatt med detta på processor sidan , aplicerat med tex en tandpetare, var noga så inte kladdet skapar kontakt med någon annan pin. Kan göras rent med ren sprit.

Lycka till, hoppas du fixar det.

MVH Fluf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fluf det är aj10