Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta av era nostalgispel är alldeles för nya. Nostalgi börjar väl någonstans med Commodore 64?

//M

--------------------------------------------
www.hotell24.se

Permalänk
Medlem

Nostalgi är en känsla, så vad har det med att det ska vara C64 att göra?

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackeB
Tycker de flesta av era nostalgispel är alldeles för nya. Nostalgi börjar väl någonstans med Commodore 64?

Kan bli lite svårt för de yngre här på forumet att prata om såna känslor i så fall o.O

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Nostalgi är en känsla, så vad har det med att det ska vara C64 att göra?

Visst är det så men samtidigt har jag svårt att se spel från 98 (som det där outcast) som nostalgi. De borde fortfarande ligga ganska nära tillbaks i minnet (såvida man inte är väldigt ung). Sen är det väl något speciellt för oss äldre som vart med sen C64 tiden då spelen såg väldigt annorluda ut mot idag. Titta på det där Outcast, skulle ju i princip vara ett taskigt gjort spel från i år.

Permalänk
Medlem

red alert screenshots någon???, då känner man nostalgin

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk

Shadow Warrior

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
skulle ju i princip vara ett taskigt gjort spel från i år.

Nostalgi är vad var och en tycker är en nostalgi-känsla... eller ska vi har åldersgräns på denna tråden? Bara 30 plus får svara, då endast dom har åren i nacken att prata nostalgi?

"Man behöver inte längre vara gammal för att säga att det var bättre förr"

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Nästan min gamla söt-Mac. Inte exakt samma modell, min är lite nyare. Jag har fortfarande den på mitt rum.

Aaah, vilka minnen man får även fast jag knappt spelat hälften av alla spel som nämnts. Jag har ett gammalt spel som jag konstant körde. Bla fanns det el-kvinnor som elade en på en bana, och skumma saker som åt på en. Jag minns inte namnet, men ruskigt kul var det.

Prince of Persia har nämnts ett antal gånger, och det med anledningar! Jag har aldrig kört det med färg, men jag tycker att svartvitt är bäst.

Jag hade också ett Boulderdash-liknande spel på en annan Mac (som tyvärr ej fungerar längre, vet inte varför). Det satt man länge vid på dagarna.

Onyx! Tyvärr kan jag inte ens hitta en bild på detta spel. Det gick ut på att man skulle styra en liten kula igenom en bana, och lösa olika uppgifter. Varför var min andra Mac tvungen att dö?

Permalänk
Medlem

kommer ihåg dom där enormt stora disket liknande sakerna som fanns förut till datorer.
brukade alltid dra med mej några sånna och spela lite spel när man var med farsan på jobbet.....det var othello,patiens,nått bil liknande spel och nått spel där man flög nått plan och skulle akta sej för hinder.
tiden bara flög iväg när man spelade dom:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Nostalgi är vad var och en tycker är en nostalgi-känsla... eller ska vi har åldersgräns på denna tråden? Bara 30 plus får svara, då endast dom har åren i nacken att prata nostalgi?

"Man behöver inte längre vara gammal för att säga att det var bättre förr"

Visst, jag håller med att det är det är upp till var och än vad de tycker är nostalgi men jag förstår även MackeB mycket väl.

För mig har även teknikutvecklingen en del av nostalgin. Man ser de här gamla spelen där man endast är en ful liten sprite och minns ändå hur skoj och häftigt man tyckte det var då. Och datorerna i sig, att man behövde sitta och skruva på tonhuvudet till kassetspelaren, såna saker

De känslorna kan knappast finnas hos en person som tycker ett spel som mycket väl kunde ha gjorts i år är nostalgi. Men som sagt vad som är nostalgi är upp till var och än...

Permalänk
Citat:

De känslorna kan knappast finnas hos en person som tycker ett spel som mycket väl kunde ha gjorts i år är nostalgi. Men som sagt vad som är nostalgi är upp till var och än...

Och om personen i fråga spelade spelet när han var liten då? Måste det vara uråldriga spel och ting från typ 70-talet? Alla är ju inte reliker här inne Har man inte haft en C64 eller ens känt någon som hade en så är det ju svårt att se det som nostalgi, right?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slyswat
red alert screenshots någon???, då känner man nostalgin

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Och om personen i fråga spelade spelet när han var liten då? Måste det vara uråldriga spel och ting från typ 70-talet? Alla är ju inte reliker här inne Har man inte haft en C64 eller ens känt någon som hade en så är det ju svårt att se det som nostalgi, right?

Läs vad jag skriver. Jag pratade specifikt om spel/teknikutvecklingen där. Det har inte hänt så mycket sedan 98, grafiken är inte mycket sämre än vissa av dagens spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
http://www.gamershell.com/static/screenshots/747/18863_full.j...
Little big adventure 2

Vad har du för version av LBA 2, i min är texturerna helt anorlunda och Twinsen har blåa kläder.

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem

Danke

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk
Medlem

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.

Permalänk
Citat:

Läs vad jag skriver. Jag pratade specifikt om spel/teknikutvecklingen där. Det har inte hänt så mycket sedan 98, grafiken är inte mycket sämre än vissa av dagens spel.

Jaha? Fortfarande svårt för en person som inte, till skillnad från dig, har fått uppleva gamla spel där man hänfördes av modeller som inte bara var enfärgade och rörde sig i ett upprepande vänster-höger-mönster att tycka sådana spel är nostalgi ^^ Anser jag iaf.
Man måste ju ha haft chansen att få uppleva någonting för att det ska kunna kännas nostalgiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fralle88
Vad har du för version av LBA 2, i min är texturerna helt anorlunda och Twinsen har blåa kläder.

Precis, han har helt klart tagit fel på LBA1 och 2 Det där är ju innan man får tag på sina blåa kläder i originalet - efter att ha rymt.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha? Fortfarande svårt för en person som inte, till skillnad från dig, har fått uppleva gamla spel där man hänfördes av modeller som inte bara var enfärgade och rörde sig i ett upprepande vänster-höger-mönster att tycka sådana spel är nostalgi ^^ Anser jag iaf.
Man måste ju ha haft chansen att få uppleva någonting för att det ska kunna kännas nostalgiskt.

Jag förstår inte vad du menar? Jag har inte påstått att nån som inte inte levde under C64 tiden skall tycka att det är nostalgi.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Jag förstår inte vad du menar? Jag har inte påstått att nån som inte inte levde under C64 tiden skall tycka att det är nostalgi.

Men det låter på dig som att man, precis som Kahve säger, måste vara minst 30 år och dra upp gamla spel som Pac-Man eller prylar som Vic20 för att ska vara nostalgi. Att du inte kan acceptera de som tycker att C&C eller Outcast är nostalgi. Man måste ju gå på sina egna känslor, upplevelser och ålder.
C64 är nostalgi för mig, för det spelade jag när jag var liten. Men Vic20 känner jag inget för eftersom jag aldrig haft någonting med den att göra - till skillnad från brorsan som hade en sån när han var liten (när jag väl kom till och blev stor nog att förstå mig på spel så fanns inte Vic20 i familjen längre - då hade han bytt upp sig till C64).

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamcha
http://f-19.hp.infoseek.co.jp/retal/retal-cockpit.png

visst heter det f-18 nått va:)?
till amiga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
visst heter det f-18 nått va:)?
till amiga?

Njae, det jag spelade hette Retaliator och var till pc.
http://www.the-underdogs.org/game.php?id=1441

Edit: Googlade lite, det verkar ha funnits till amiga också.

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det låter på dig som att man, precis som Kahve säger, måste vara minst 30 år och dra upp gamla spel som Pac-Man eller prylar som Vic20 för att ska vara nostalgi. Att du inte kan acceptera de som tycker att C&C eller Outcast är nostalgi. Man måste ju gå på sina egna känslor, upplevelser och ålder.
C64 är nostalgi för mig, för det spelade jag när jag var liten. Men Vic20 känner jag inget för eftersom jag aldrig haft någonting med den att göra - till skillnad från brorsan som hade en sån när han var liten (när jag väl kom till och blev stor nog att förstå mig på spel så fanns inte Vic20 i familjen längre - då hade han bytt upp sig till C64).

Nej det är inte det jag säger. Nu skall vi reda ut det här Om du läser mitt första inlägg om detta så ser du att jag håller med om att nostalgi är en känsla och visst om man är ung så kan ett spel från 98 kanske ge nostalgi känslor. Men den delen som du citerade av mig handlade just om den tekniska utvecklingen. Att vi äldre har sett spelen utvecklas från att man var en liten klutt på skärmen till spel som HL2 och Doom3. Vi var med om när man endast hade spel på kassetter. Denna utvecklings nostalgi kan inte en som tycker spel från 98 är nostalgi ha. Tekniken från 98 skiljer sig inte mycket från den vi har i dag, spelen kom på CD, det fanns ordentliga windowsversioner, inget hackande av bat filer för att få igång spel som på dos-tiden osv. Men återigen jag säger inte att en ung människa inte kan ha nostalgikänslor! Klart nu?

Permalänk
Medlem

Digger

Mindshadow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamcha
Njae, det jag spelade hette Retaliator och var till pc.
http://www.the-underdogs.org/game.php?id=1441

Edit: Googlade lite, det verkar ha funnits till amiga också.

var enormt likt ett spel som fanns till amigan:)
f-18 hornet tror jag det hette:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gamla flygsimulatorer är trevliga

Mina favoriter är:

F-18 Interceptor:

Är nog den första simulatorn som jag verkligen gillade. Hade några på C64:an men de blev aldrig några direkta favoriter. Kom ihåg att jag brukade nöjesflyga(under broar och sånt) bara för jag tyckte det var så skön känsla i det.

Falcon:

Inte lika skönflygkänsla som i F-18 men min första hyffsat avancerade flygsimulator. Kommer ihåg att jag hade stora problem med att landa

Permalänk
Medlem

Hehe, jag lyckades landa typ EN gång under hela tiden jag spelade F29 Retaliator (och jag spelade rätt mycket).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men återigen jag säger inte att en ung människa inte kan ha nostalgikänslor! Klart nu?

Roger roger ^^

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Hedersmedlem

Hehehe, det där spelet ägnade man några timmar åt.. kommer ihåg när man fastnade och klickade på dödskallen som då sade något i stil med "The house beckons you". Med andra ord skulle man då tillbaks till huset för där kunde man gå vidare.
Vidare anser jag att slutet på detta spel är bland det blodigaste och vidrigaste jag sett...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Ducktales: The Quest for Gold. Grymt bra spel, tror dessutom inte det har nämnts tidigare i tråden.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org