Permalänk
Medlem

hmmm lite sent på kommet har redan beställt från elfa. =(

Permalänk
Medlem

Ne jag måste löda om :mad:!!! Men jag måste säga att der blir en jäkla massa sladd och jag har slut
Finns det inge kopplingschema som visar denna krets med alla sladdar dragna (asså utan gnd och vcc) så man ser ungefär hur man kan få det med mindre sladd. Hmm kanske låter konstigt men jag menar ett "optimalt" schema. (Önskedröm?) Eller en tutorial?

Jo just ja.. Vad är plus på kondensatorn. den lilla gula (eller är det fel) Det står + ovan ena benet men det äår siffror efter så jag tänkte att det inte var + för "plusset"

/me svamlar på Trött som bara den efter allt nattligt lödande!

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Finns det nån förklaring på alla tecken i elschema för de mindre kunniga?

Visa signatur

[size="1"]Trodde du på fullaste allvar att du skulle få behålla den där länken i forumet? Gratulerar till din första varning /Garland
Tack: Glädjetårar.[/size]

Permalänk
Medlem

Ehe... "optimalt" schema?!?
schemat som finns är väl så "optimalt" det kan bli?

Löd upp det på ett kretskort så blir det inte så rörigt.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pranksterboy
Finns det nån förklaring på alla tecken i elschema för de mindre kunniga?

dom "mindre kunninga" borde inte hålla på med sånt dom inte förstår sig på...

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa tråden, man jag ska iaf bygga en 6-leds slinga snart.
Har beställt delar och så.
Anledningen till att jag kör med så få är att jag redan har 6 perfekta hål i längst ner på framsidan av chassit och det har ju Kit också.
Jag ska bara förstora hålen LITE så passar dom perfekt.
Får hoppas att kopplingsschemat stämmer bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_flyer

Man ska alltid ha samma jordpunkt osv i en koppling.
Och ja man ska koppla matningen till ben 8 som oxo går till en av trimpottarna.
Men jag skulle inte ansluta HD-leden direkt till kretsen, utan låta en optokopplare ligga emellan.

Vad kan en sådan ha för artikel nummer i elfa???

Permalänk
Medlem

Tror att denna kommer funka:

75-353-39

Permalänk
Medlem

Nu har jag lött ihop kretsen. men jag tror jag råkade bränna någon ic krets för att när jag kopplar på strömmen lyser bara en diod och om jag bryter och kopplar på igen är det en annan som lyser. vad tror ni har hänt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie

du skämtar 50% det är juh en hel del... 10kr på en diod för 20kr...
Hur fan lyckas ni?

fråga om ett varuprov istället, då ar det gratis. det har jag lyckats med

Permalänk
Medlem

kan du inte koppla in pc-speakern på nått snyggt sätt för att få dedär blipp blopp ljudet

Permalänk
Medlem

det undrade jag med går det att programera något så när man trycker på en knapp går knight rider introt en gång?

Permalänk
Medlem

men du pris ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtrEEm
Nu har jag lött ihop kretsen. men jag tror jag råkade bränna någon ic krets för att när jag kopplar på strömmen lyser bara en diod och om jag bryter och kopplar på igen är det en annan som lyser. vad tror ni har hänt?

En kvalificerad gissning är att du antingen inte får signal från 555:an eller att du kopplat ihop 169:an med 159:an fel.

Pris:
Gör en kundvagn med alla komponenter på ELFA:s hemsida, jag har ju bifogat alla artikelnummer, så ser ni vad det blir för pris.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har nästan samma fel som ExtrEEm men jag kan inte ha brännt nån IC. Jag har ju ic hållare. Jag har dessutom provat med en ny 555:a men det händer samma sak. Helt omlödd!!! Bara en lysdiod som lyser men den byter aldrig... Jag undrar om det kan vara kondesatorn det är fel på.
Nån som vet något som skulle kunna vara fel? Jag har vänt på alla IC kretas enligt schemat. pinne 1 I---U---I <--- IC krets med grop sidan!

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

jag har köpt nya kretsar nu och krets hållare så jag ger det ett försök till

Permalänk
Medlem

En av kretsarna kostade ju 50 spänn

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Hörrni grabbar! Kretsarna måste sitta som jag har ritat, det går inte med att vända dom ett halft varv eller så, de är inte symetriska på det sättet.
Vidare tror jag inte att ni har bränt någon krets, det är stryktåliga små rackare och om ni väl har bränt dom så luktar de apa...
Vad ni kan göra är att ta hem varje krets datablad och kolla vilket ben som är 1 osv.
Eller om ni är lata så maila mig så kan jag skicka dom.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

The Flyer: kan du skicka alla data blad till martin.larka@bonetmail.com

Permalänk
Medlem

Nu är det något riktigt mysko i min krets.. När jag ger ström direkt till någon lysdiod så får alltid den på pinne 17 ström.. Och om jag ger ström till hela kretsen som det ska så lyser bara 1 och 17. helt omlödd
Kan det vara för att jag kör på batteri? Måste man jorda?

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_flyer
Hörrni grabbar! Kretsarna måste sitta som jag har ritat, det går inte med att vända dom ett halft varv eller så, de är inte symetriska på det sättet.
Vidare tror jag inte att ni har bränt någon krets, det är stryktåliga små rackare och om ni väl har bränt dom så luktar de apa...
Vad ni kan göra är att ta hem varje krets datablad och kolla vilket ben som är 1 osv.
Eller om ni är lata så maila mig så kan jag skicka dom.

Sitter inte pinne 1 på samma ställe på alla kretsar.. Asså på en enkel krets:

1 ---U--- 4
2 -I.....I- 5
3 -I_ _I- 6

Är det inte så?

Kollade på datorbladen på elfa... jag såg inte vart gropen var på alla utom en

Edit: Tänk punkterna i IC kretsen som ingenting.. min fina ritning la av när jag skickade

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av the_flyer
[B]

En kvalificerad gissning är att du antingen inte får signal från 555:an eller att du kopplat ihop 169:an med 159:an fel.

Jag är ganska säker på att jag har kopplar rätt. men jag är inte hemma just nu så jag får kolla sedan.

Permalänk

Är det NÅGON (förutom jag) som byggt efter min ritning och som fått det att funka?

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

the_flyer: Kan inte du berätta vart din "grop" sitter på alla IC kretsar? Bara rå pedagogiskt så man förstår.. Ex höger om gropen sitter en sladd til bla bla bla..

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atma-n
the_flyer: Kan inte du berätta vart din "grop" sitter på alla IC kretsar? Bara rå pedagogiskt så man förstår.. Ex höger om gropen sitter en sladd til bla bla bla..

Kan jag väl göra.....gjorde om schemat så man ser direkt

http://www.t.kth.se/t99_rjs/moddning/knightriderschema.jpg

Alla nöjda???

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

wow:) den e ju grym... ska nog försöka mig på o göra en;) ska sätta på locket till ena diskettstationen..:) hmm bara ett litet problem.. ja fattar inte så mycke om kopplingsshemat:D

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar den ??

Visa signatur

Ingenting är omöjligt

Permalänk

Hmm. Om man är lite novis på detta så skulle man kanske kunna få för sig att koppla ihop alla ledare som går ihop som en knut mellan 169:an och 159:an...

Det skulle möjligtvis kunna förklara varför bara de på pinne 1 och 17 lyser

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Hmm. Om man är lite novis på detta så skulle man kanske kunna få för sig att koppla ihop alla ledare som går ihop som en knut mellan 169:an och 159:an...

Det skulle möjligtvis kunna förklara varför bara de på pinne 1 och 17 lyser

Där en ledare ansluter på en annan ledare är det en "plutt", en svart klut,
dvs. i den punkt som det strålar ut fler än två ledare ifrån är det en plutt i shemat.
Glasklart???

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

Jodå.
Funderade på hur fasen man skulle göra för att få till en "knight rider" med många fler lysdioder. Har inte riktigt kommit på nåt. Tänkte först med ett antal kaskadkopplade 4017 å lite grindar å flipflops, men det går ju bara åt ena hållet...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros