Permalänk

Formatera om datorn

Hej!

Jag kan en del om data men säkert inte ens hälften så mkt som er som sitter här och postar på detta forum. Jag behöver hjälp angående att formatera om datorn. Jag vet "ungefär" hur man gör men är inte säker. Skulle behöva en riktigt bra precis beskrivning. alla sidor jag har besökt har smugglat in test om att göra partioner i texten om formatering. Jag vill bara ha en enkel beskrivning hur man får datorn lika ren som den var då man fick den (har 2 hårddiskar men vill bara rensa ena).

Tack på förahand

Visa signatur

I Smell Like Jesus.. Dead

Permalänk
Medlem

Bara LÄS (notera läs) vad där står så går de som smör..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Vill du rensa den du har windows på?

Permalänk
Medlem

*Du formaterar en partition, inte en dator.

Allt beror ju på vad du använder för OS och så. Om du kör XP och vill installera om (inklusive formatering) så är det bara att boota xp-skivan och följa instruktionerna för att formatera partitionen och sedan installera XP igen.

Om disken du vill formatera inte är den som operativsystemet är installerat på behöver du bara högerklicka på den i den här datorn och välja "formatera", eler så kan du använda Partition Magic eller liknande program.

Visa signatur

hmm

Permalänk

Svar

Jag har windows XP och det är partionen den ligger på som jag vill formatera om, tanken på att jag inte vet hur jag ska göra "skrämmer" mig eftersom jag tidigare haft problem med datorer (dvs alla jag haft). Skulle vara tacksam om någon ville länka en sida som visar eller om nån kunde ge en snabb guide..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Google gav följande: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;313348
en bit ner där hittar du en fin guide att följa.

Permalänk

Stoppa i XP-skivan
Starta om datorn
Välj "Starta med skiva"
Välj den disk du vill installera xp på
Den kommer då säga att partitionen inte är formaterad
"VIll du formatera" - ja, säger du då (Eller väljer...)
Installera xp
Have fun

Jag tror att det går till så

Visa signatur

"Apokalypsens fyra Wärschare tågar in" - nienithaur

Permalänk
Medlem

Haha, det är kört för dig.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk

Grymt fel forumsdel iaf

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk

Svar

Vill inte nog testa något som någon TROR kan fungera, väntar tills någon säger att dom VET.'
Men tack ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men har du en XP skiva är det enkelt grabben!

välj att boota från CDROM i bios, sen in me skivan, starta om, tryck en tangent för att starta skivan, följer instruktioner, sen när du kommer till där du ser partitionerna, efter att du valt vilken du vill installera windows på, så kan du välja "Formatera med NTFS", gör det så sköter resten sig själv!

det är inte svårt.

säg till om något är oklart.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Svar

danne2k det var fanimej ett bra och rakt svar tack så mkt, tror att jag fixar det nu.

BTW hur ändrar man sin BIOS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trycker på "Delete" knappen under uppstart så kommer du komma in i bios, Sen brukar det vara under menyn "General settings" som man ställer in vilken ordning du ska boota i.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tack

När datorn startar, tryck "del" tangenten direkt, sen under advaced "nånting" så ska det finnas nåt som heter boot "nånting", i vilken ordning saker ska boota..finns HDD (hårddisk) floppy, CDROM, välj CDROM på first (1st) boot och HDD på second, resten spelar ingen roll..

Im here to help

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Svar

Jag Måste göra detta innan jag sätter in skivan va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sycophant

Kanske. Testa?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Re: Svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sycophant

Nej, det behövs inte.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Nej, det behövs inte.

klart han måste göra det innan han startar med skiva i,

kanske inte innan han sätter in skivan, men starta om > gå in i bios å ändra > spara å starta om > fort i med skivan > resten sköter sej själv i princip..:)

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

2.2 Förbered & Starta datorn via XP CD-skivan
OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. (Dessa kopplas in när datorn skyddats)
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
Se till att Startordningen är 1: CD-Rom 2: HardDrive 3: Inget!
Inaktivera samtidigt ev. ”Legacy USB” (kan i vissa fall orsaka felmeddelanden under installationen)
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
Välj Exit & Save
(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!
När skärmtext anger att datorns hårdvara kontrolleras, Hoppa till avsnitt 3 på nästa sida

3 Installationen Av XP Börjar
BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas
*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp (Skärm blir tillfälligt svart)

Vid ”Installationsprogram för XP Professional” Följ anvisningar på skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas* Följ anvisningarna på bildskärmen (Markera partition, Tryck D, osv.)
När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på XXXXMb eller enligt egeT ÖNSKEMÅL! (Tryck C skriv: XXXXXMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] XXXXMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (vÄLJ aldrig Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

Låt datorn starta om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN
PS! Vid denna omstart gå in i BIOS & ändra Startordningen är 1: HardDrive 2:inget 3: Inget DS!

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.tsv14.net

Permalänk

Hej

Har fått all den hjälpa jag behöver nu, tack så hemskt mkt till alla som hjälpt mig.

BTW admins NU kan ni låsa denna tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se till att spara den dar texten.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

kul att du fick hjälp..:up:

"admins" låser inte trådar när dom är "avslutade", dom låter dom sakta men säkert försvinna ut, bort i cyberrymden......

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal