Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sqrewdriver
Du har inte hållt i jorden på en pinnsvets
och kommit åt spetsen på pinnen du va?
det känns AJ! hela vägen från 20 amp.

Om nån undrar så är jag svetsare så under
min skoltid gjorde man mycket skumt..

Ja, den har en tändspänning som är mycket högre än arbetsspänningen

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

sant, startspänningen ligger väl på
en 24-50volt beroende på svets. men
det gör ONT! hur som helst nätt agg kan göra ont
dem med..

OFFTopic: Är det nån som sett ljusbågen som
uppstår när man använder en pinne som är
klassad för 80-100A men som någon vridit upp
effekten till 480A? den är häftigt stor och varm
och den dansar...

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mruf
Fast vid 2amp så dör man på dirketen om det går igen kroppen (arm till arm)

Beror väll på också lite vilken spänning som ligger hur stor stöt man får också man måste en del spänning för att kroppsresistansen ska bli så stor så att det flyter en ström

Låter som du svamlar är inte resistansen samma men strömmen beror av spänningen?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Låter som du svamlar är inte resistansen samma men strömmen beror av spänningen?

låter som om han har hört det av nån som har hört det av nån som har läst det i en brochyr

alltid lika kul när folk blandar ihop begrepp eller hittar på saker dom inte vet nåt om

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

min polare har sånt där vackert fönster med fläkt mitt på. datorn står på ett lite lägre bord brevid skärmbordet där även ett glas oboy står. hans mamma kommer in o ber om nått. Han lyckas peka så hastigt att han slåt till glaset så nästan alla oboy glider in genom hans släkt på dörren till chassit

fläkten sluddrar till o skvätter runt allt i datorn. efter lite torkande på mobo bara så körde den lungt igång igen.

ps. han har inte tvättat rutan eller övriga saker i sin datorn än. detta har resulterat i en bruntonad ruta på chassit

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
min polare har sånt där vackert fönster med fläkt mitt på. datorn står på ett lite lägre bord brevid skärmbordet där även ett glas oboy står. hans mamma kommer in o ber om nått. Han lyckas peka så hastigt att han slåt till glaset så nästan alla oboy glider in genom hans släkt på dörren till chassit

fläkten sluddrar till o skvätter runt allt i datorn. efter lite torkande på mobo bara så körde den lungt igång igen.

ps. han har inte tvättat rutan eller övriga saker i sin datorn än. detta har resulterat i en bruntonad ruta på chassit

Typiskt matrin:)

Visa signatur

AMD athlonXP 3000+ . ASRock K7NF2-RAID. 512 MB ddr 333Mhz. Asus 6800XT 12/6 385/890 MHz. 1 st hitatchi 120 GB 1 st Segate Baracuda. Coller master 450W PSU(Sleevat) Chassi: Antec Super LANboy
#RIMY @ Qnet

Permalänk
Medlem

Mina kabeldragningar. Bild kan visas om önskemål.

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

merit lista över vad en av mina polare har lyckats gröa med sina datorer.

1: Bränna prollefläkten under lan och låta den köra i alla fall.
2: Paja fläktarna på ena sida av sitt två delade chassi så att han var tvungen att springa mellan frysen och datorn med hårdisken tills den crachs totalt.
3: när han köpt ny hårdisk elchokade han den.
4: På något sätt få sin dator så infekterad med virus att den inte märkte av det till slut.

finns mer men ajg måste fråga honom om det.-

Visa signatur

ifall jag låter som en n00b beror det på att jag är en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sakara
merit lista över vad en av mina polare har lyckats gröa med sina datorer.

1: Bränna prollefläkten under lan och låta den köra i alla fall.
2: Paja fläktarna på ena sida av sitt två delade chassi så att han var tvungen att springa mellan frysen och datorn med hårdisken tills den crachs totalt.
3: när han köpt ny hårdisk elchokade han den.
4: På något sätt få sin dator så infekterad med virus att den inte märkte av det till slut.

finns mer men ajg måste fråga honom om det.-

du nämner ju inga namn, de e ju bara o köra på! du kan ju säga att de e du istället eller nåt, så tar han inte illa vid sig

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bani
Mina kabeldragningar. Bild kan visas om önskemål.

JAAAA det vill vi! nu på en gång..

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bani
Mina kabeldragningar. Bild kan visas om önskemål.

Klart vi vill se bild

Permalänk

menar du att jag hade rätt glargh?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
menar du att jag hade rätt glargh?

Japp, jag höll med dig.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mruf
Fast vid 2amp så dör man på dirketen om det går igen kroppen (arm till arm)

60mA genom hjärtat i mer än 2-3 sekunder så är det bye bye... Om jag minns rätt från ettan då (stod i våra böcker, går elprogrammet...)

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
60mA genom hjärtat i mer än 2-3 sekunder så är det bye bye... Om jag minns rätt från ettan då (stod i våra böcker, går elprogrammet...)

60mA mellan armarna innebär inte 60mA genom hjärtat, hjärtat stannar vid bara några få mA, typ 4-10mA

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
60mA mellan armarna innebär inte 60mA genom hjärtat, hjärtat stannar vid bara några få mA, typ 4-10mA

Jag skrev aldrig genom armarna, jag skrev genom hjärtat.. 4-10 är inte så "farligt", kan bara ge en liten chock.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Jag skrev aldrig genom armarna, jag skrev genom hjärtat.. 4-10 är inte så "farligt", kan bara ge en liten chock.

'

Exakt, du skrev fel.

under 30mA genom kroppen anses inte vara dödligt, men 30mA genom hjärtat kan vara direkt dödande.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Exakt, du skrev fel.

Nej, jag menade genom hjärtat och inte genom armarna.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Nej, jag menade genom hjärtat och inte genom armarna.

Ja, därför skrev du fel då en ström på under 10mA genom hjärtat kan vara dödande medan det krävs en bra bit över 30mA mellan armarna för att få en dödlig ström genom hjärtat. All ström som passerar mellan armarna går inte genom hjärtat.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

jag o en kompis skulle plocka ut hans nätdel för den skulle bytas pga låg effekt

men när vi skulle plocka väck den så fick vi inte ut den eftersom den slog emot kylaren till cpun så vi skulle plocka väck den men det gick inte... kylpastan höll fast kylaren i processorn som fan så vi började rycka som fan, tillslut fick vi med oss processorn också Vi fick ut nätdelen o bytte den men nu kom det krångliga hur ska man sätta tillbaka processorn som sitter som fastlimmad på kylaren in i socketen o utan att ha spärren uppe efter första försöket insåg vi att det var omöjligt o att vi hade ett nytt problem vi hade böjt ett tiotal piggar på processorn. Men vi bestämmde oss att ta bort processorn först o sen se om vi kan göra något åt piggarna.

Kompisen började rycka i processorn som om det va en 10krs processor och fick väck den sen gav han den till mig o bad mig böjja tillbaka piggarna när jag skulle ta emot den klibbades kylpastan på mina fingrar, och jag skulle vrida på den så flög den över halva rummet o hamnade på golvet med piggarna neråt.

när jag plockade upp den så var det ca 10 piggar till som va böjda. men efter ca 2h`s pillande med dom fick vi tillbaka dom som dom skulle

satte ihop allt o datorn startade...

processorn va en P4 3.2ghz

Visa signatur

personally I'm annoyed that they can get 11KBps from mars but can't get me a stable 5KBps over 17 miles.

Permalänk
Medlem

Got][Hacker

Jag minns när jag skulle slå ihop min förra burk (mitt första datorbygge helt från scratch) och försökte pressa på CPU fläkten i 180graders fel riktning... Jag hade hört att man skulle behöva ta i en del, men tyckte det började bli absurt och smått otrevligt.

När jag hörde ett knastrande från processorn kan man lugnt säga att kallsvetten bröt ut i pannan!
Det visade sig att CPUchipet spruckit lite i ena hörnet, och där stod man och undrade om man skulle ta en chansning o reklamera processorn, eller trycka på fläkten igen (åt rätt håll!!!) och chansa.

Till sist tog jag mod till mig och byggde ihop burken iallafall, och CPU:n har funkat utan problem (med helt OK temperaturer) i över två år. *phew*

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Got][Hacker

Jag minns när jag skulle slå ihop min förra burk (mitt första datorbygge helt från scratch) och försökte pressa på CPU fläkten i 180graders fel riktning... Jag hade hört att man skulle behöva ta i en del, men tyckte det började bli absurt och smått otrevligt.

När jag hörde ett knastrande från processorn kan man lugnt säga att kallsvetten bröt ut i pannan!
Det visade sig att CPUchipet spruckit lite i ena hörnet, och där stod man och undrade om man skulle ta en chansning o reklamera processorn, eller trycka på fläkten igen (åt rätt håll!!!) och chansa.

Till sist tog jag mod till mig och byggde ihop burken iallafall, och CPU:n har funkat utan problem (med helt OK temperaturer) i över två år. *phew*

Kan tänka mig hur det måste ha kännts :S Obehagligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hhmm... nu ska vi se.. vars ska vi börja..tar det senaste och går bakåt..
Senast hade jag tagit ut ett hdd-rack (som hade pc-speakern under) och startar datorn för att testa att den fungerade... efter mycket bökande startar datorn.. stöter till racket och speakerns två "poler" kommer åt chassit. kallsvetten ran utefter ryggen tills jag upptäckte att det bara var kabeln till moderbordet som hade smält inget förstört... (var skolans datorer så jag var inte så nogran ;P)..

Spillt tre droppar cola i mitt logitec ultraX keyboard så att knapparna blev jätte sega och fastnade nere i 1-3 sekunder när man hade tryckt... resulterade i ett knäckt tangentbord med sega knappar och ett nytt tangentbord för 200kr

Knastrat nätagg som en besatt där ett tag i försök att kortsluta igång det för att kolla att några saker funkade.. Skräpagget höll trots allt.

Brännt brorsans 46-giggare..med windows partitionen osv (den låg då i samma prisklass som dagens 200giggare) :/ inte allt för glad den dagen..

hmm... utnyttjat en kompis 48-portars hub (storlek 0,5*0,5*0.5 meter)
som säkert drog 300kr under ett lan.... (han höjde sitt hus el-räkning med 3lax / månad...)

Jag har kompisar som har gjort det mesta... (pga. ens pappa jobbar på "datorskroten" i en större stad..)

Visa signatur

| P4 2,8GHz @ ~3,2ghz 860fsb, 2*512Mb DDR A-DATA3200, 280gig hdd (1x200, 1x80), albatron PX865P, ExcalibuR Radeon 9800Pro @ 411/351(ej maxat) |

Permalänk
Medlem

När jag satt i Linux, startade cfdisk så skulle jag ta bort en partition, men så råkade jag ta bort min stora D:\ (80GB) där jag har alla mina filer, spel o.s.v. Var duktigt rädd och hjärtat slog nog ett par varv extra när jag insåg vad jag hade gjort.

Luften gick ur en, så att säga.

Men som tur var behöver man ju trycka på "Write to partitiontable" för att det ska "sparas", så allt var som vanligt när jag startade om. Puh

Visa signatur

must!

Permalänk

hmm enda tabben jag kommer på för tillfället är nog när jag satte i en gammal IDE kabel i min cdrom(gamla sorten utan såndär spärr så man inte ska sätta den på fel håll) vilket resulterade att det blev en cdbrännare:D började ryka som fan o stanka brännd elektronik haha

Visa signatur

celeron 2.6ghz@3.4ghz | 1x80gb seagate & 2x maxtor d-max 9 160gb | abit AI7 | kingston 256+512mb pc3200, 2-2-2-5 | sapphire 9800 397/423

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte klanta mig speciellt mycket när det gäller datorer men...

Dreamhack winter 2004:
Har med min server (stabilt järnchassi med 9 diskar i rack vikt = 35 kilo?, se mitt galleri) för att dela och tanka en massa, plötsligt slutar en disk att funka ?!?!?!?!?

Kopplar loss allting för att försöka hitta felet, men det är ju så j#vla mörkt och jag har ingen ficklampa... Bär ivägen skiten, självklart med verktygslådan ovanpå. Sedan känner jag hur verktygslådan börjar glida lite lätt av chassiet så jag kompenserar med en horisontalvridning av chassiet. Detta resulterar i att jag känner hur mina händer glider längs chassiet och allt slutar i pang i golvet och ett jubel från publiken!

Shit nu är allt trasigt tänkte jag!

Släpar vidare på chassiet tills jag hittar en ljuskälla och öppnar upp det igen.

Moderkort och pci-kort ligger något förskjutet (typ 3 cm) än där de ska ligga!! (här kommer tanken igen = det är kört allt är skrot).

Skruvar loss allt och kollar om det finns några skador, näpp inget synligt i alla fall, skruvar fast rasket igen.

Ähh nu skiter jag i detta tänker jag och går tillbaka till min plats och kopplar in servern igen.

Nu funkar disken igen!!! Woohoo!!

Alltså, om inte våld löser det, prova med mer våld (kast i golvet)!

När jag väl kom hem upptäckte jag en massiv bula på ovansidan av chassiet, det är därför nu till salu

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

min tabbe gjorde jag för 3 timmar sen: Jag meckar lite med min dator, byter VGA fläkt, och sen får jag iden att bunta ihop kablarna. När jag har gjort det med plast band så hängde dem ner på grafikkortet och detta var jobbigt (?!).. Jag tänkte att jag hänger upp dem i Nätdelen. Jag tar en ståltråd och virar runt (när datorn är på (doom3 btw.)) Lite blixtar hit och dit. Får igång den på Felsäkert läge men inte vanligt (xp). Stannar på en svart skärm med bara muspekaren... Hjälp någon? LOL VAD NEWB JAG E!

Permalänk

Me is tha tabbe master (H)

1. hadde satt dit prosessor fläckten liiite dåligt så den ramlade ner och klippte mitt nya geforce4 graffekort

2. när ja "började" att pilla i datorn så tag ja bort presic ALLT i datorn, ville du se hur grejerna fungera och så , när ja kommit in i datorn en bit så kom jag till prosessorn.., och började kolla på den. när ja skulle plocka i skiten igan så "låste" jag inte upp spärren till prosessorn och bara trycke in den, datorn startade natuligt vis inte, och när ja kollat allt så såg ja att piggarna på prosessorn va heeelt böjda, va bara några som va som dom skulle, synd på en 2,8GHz prosessor :'(

3. när jag bytte chassi förstagången så hadde jag inge... aa som moderkortet sitter på, skruvade på moderkortet direkt på chassit kortslät datorn direkt när ja satte på nät agget.

Visa signatur

be bright, be cool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerend swe
Me is tha tabbe master (H)

1. hadde satt dit prosessor fläckten liiite dåligt så den ramlade ner och klippte mitt nya geforce4 graffekort

2. när ja "började" att pilla i datorn så tag ja bort presic ALLT i datorn, ville du se hur grejerna fungera och så , när ja kommit in i datorn en bit så kom jag till prosessorn.., och började kolla på den. när ja skulle plocka i skiten igan så "låste" jag inte upp spärren till prosessorn och bara trycke in den, datorn startade natuligt vis inte, och när ja kollat allt så såg ja att piggarna på prosessorn va heeelt böjda, va bara några som va som dom skulle, synd på en 2,8GHz prosessor :'(

3. när jag bytte chassi förstagången så hadde jag inge... aa som moderkortet sitter på, skruvade på moderkortet direkt på chassit kortslät datorn direkt när ja satte på nät agget.

jag och många här uppskattar om du skriver någorlunda rätt iaf, just nu ere riktigt jobbigt o läsa, men över till det du skrev:

piggarna kan du böja ut och processorn fungerar den sen igen... de måste typ gå av, då är den död, men lite böjd, så ere bara böja tillbaks så funkar den... men skriv gärna om ditt inlägg

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

"Åh, SWG är ju riktigt roligt. Snart dags för Master Twohanded"
"Vad är det för smatter? Regn? Nåja. Snart master"
"Vad var det där för ljus? En blixt? Nåja, åskan är långt bort, ska bara bli master så stänger jag av sen"
"Jösses vad det mullrar.. Snart master"
*Muller*
*Blixt*
*BANG!*
"Hm... Jag får ta master nån annan gång"

Sedan fick jag avnjuta regnet i en doft av bränd elektronik.