Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

misslyckad BIOS flash

Jag flashade nyss om mitt nya moderkort... det gick inge bra.
Det nya bordet är en DFI LanParty NF4 Ultra-D.

Jag gjorde precis som i instruktionerna, PRECIS, för jag visste sen tidigare att det är farligt att flasha bios.

Kan man få ny på garanti om man flashen gick snett, om man har gjorde precis som i instruktionerna?

Tacksam för svar

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt dock brukar morderna moderkort ha nån av av system där man även om flashen gått fel har chansen att flasha om igen.

Permalänk
Medlem

Annars går det köpa ett nytt bios chip eller en bios savior hos eksit data.
http://www.eksitdata.com/

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Garantin gäller mycket sällan vid misslyckad BIOS flash.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett annat moderkort med samma sorts (fysisk storlek, samt gärna "datastorlek") BIOS-krets så kan du flasha i det. Gjorde det senast för en kvart sen

Googla på BIOS hotflash om du behöver en guide. Kort sett så tar du ut BIOSet i en fungerade dator när den är igång, sätter i det trasiga, flashar. Sedan stänger du av och sätter tillbaka rätt BIOS i rätt moderkort så ska båda funka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Min bror har ett ASUS socket 754 moderkort. Tror du att det skulle få att hot-flasha med den?

Hur plockar man ur BIOS modulen?

- Vad jag har förståt ska det finnas bra recovery funktioner på entusiast mobo's. Borde inte det finnas på LanParty korten?
Manualen som följer med är en värdelös 20 sidors "quick intall guide".

Visa signatur

heh..

Permalänk
Avstängd

lr säg till affären att moderkortet slutade fungera från en dag till en annan och vet ej vad problemet är hehe sås äger jag alltid när jag gör nåt misslyckad på mina delar får alltid ny hehe

Visa signatur

HAtad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatad0
lr säg till affären att moderkortet slutade fungera från en dag till en annan och vet ej vad problemet är hehe sås äger jag alltid när jag gör nåt misslyckad på mina delar får alltid ny hehe

hehe, jo det har jag gjort ett par gånger, men jag tror inte jag har lust med det just nu... Jag har suttit på en sur gammal laptop i 2 månader och vill gärna ha en fungerande burk innan helgen. Men visst... måste jag så måste jag.

Men endå!! Jag har ju för F@N köpt en sak för 1500 spenn och gör sönder den på en simpel updatering av bioset! Jag menar... vad kunde jag ha gjort fel!? Jag formaterade om en diskett, dubbelklicka på .exe filen som automatiskt stoppa i de rätta filerna, starta om och såg på. Vad kunde jag ha gjort fel?
Om en tillverkare inte kan göra fungerande updateringar får de fasen ta och ersätta mig med ett nytt moderkort om det behövs!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, jag flashade på ett Asus K8N (754).
Man fick ju med en pryl som faktiskt är till för att ta bort BIOS-krestar, den där plast/metall-grejen som man flyttar jumpers med.
Se bara till att du vet vad du gör innan du försöker dig på det så ska det nog gå fint.

Jag var tvungen att ta bort BIOS-kretsarna ett hörn i taget (först ena lite grann, sen andra, sen första osv), eftersom det inte gick att få ner hela prylen utan bara ena sidan.

I vilket fall som helst, det trasiga kortet funkar finfint nu igen

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

inga risker?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Att ta bort något då datorn är igång är väl alltid innefattat med en risk

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, som sagt, riskfritt är det ju inte. Jag vet att jag tjatar, men se till att du vet vad du gör innan.
Fråga gärna om du är osäker på nåt, känner mig rätt säker på det här nu. Kan dock inte svara förrän imorgon morgon nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle upskatta om du, Thomas, eller någon annan kunde göra en steg-för-steg guide för att hot-flasha biosen.

Det moderna moderkortet som jag har tillgänglighet till är ett Asus K8V-X (VIA K8T800, s754). Spelar det någon roll om det är en 3 år gammal Nforce 2 eller måste den vara minst en K8 (amd64)?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Nästa gång du ska flasha ditt Ultra-D... använd Windows för att flasha... det kan inte misslyckas.

Först laddar du hem:

http://www.dfi.com.tw/Upload/BIOS/WinFlash174.zip

Sedan:

http://www.dfi.com.tw/Upload/BIOS/NF4LD310.exe

Därefter använder du Winflash och kör NF4LD310.exe... då flashas det automatiskt i Windows. Därefter räcker det med en enkel reboot och, *woaah*, done.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Jag försökte hot-flasha biosen. det gick inte heller bra. Jag skriver det här på den datorn somjag flashade med, så om jag startar om den här så går det åt pipan.

Jag har 2 moderkort/datorer. En DFI Ultra-D som är avstäng och inte startar och en Asus K8V-X som jag har till flashning.

Nu är det så att jag glömde att byta flash-chip så Asus chippets bios har DFI BIOS. Jag petade i det chippet i DFI bordet men det funkar inte.

Så jag tänkte: om jag lyckas flasha chippen igen ska det funka! MEN flash programmet, AsusUpdate vill inte fungera, eftersom den känner av fel bios.

Finns det någon as bra flashare, WINDOWS FLASHARE, som inte bryr sig om vad det är för bios på chippet?

Just nu är jag jäävligt nervös att datorn ska stängas av....

Visa signatur

heh..

Permalänk

Exakt vad får du för felmeddelande när du försöker flasha med ASUS Update? Har du testat att tanka ner biosfilen och köra "flash from file" i ASUS Update istället för "flash from internet"?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga exakt, men.
När DFI programerade chip sitter i säger den att den inte vill programera eftersom den tror att det är fel moderkort/bios. ("... because it's not a [award eller nått] bios.)

När jag flashada ville den att jag skulle välja bios, så jag valde DFI biosen och så började den flasha direkt efter. Jag stängde av programet i panik, vilket jag igentligen inte borde ha gjort... men iaf, jag skulle igentligen byta chipp innan, men den började helt oförvarnat.

Jag måste ha en bättre flashare!

Visa signatur

heh..

Permalänk

hmmm har du testat att flasha DFI kretsen med ASUS bios eller går inte det heller? På ASUSkort finns ju annars oftast EZ-flash (alt+f2 vid boot) men om du har sabbat BIOS:et kanske du inte ens kommer så långt :/ Om det gick att flash DFI bios på ASUS kretsen bordet det gå fint att göra precis samma sak fast med ett ASUS bios. Kör "flash from file" och inte "flash from internet".

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

näst sista utvägen... jag åker hem till någon som har lust att hotflasha min bios krets.

Någon som har en DFI Lanpary Ultra-D och har lust att flasha min bios krets, innom stockholms området, släng iväg ett mail till mig

---

tredje sista utvägen...
kan man tanka ner en dos emulator och flasha igenom den?

edit: Jag har trott hela dan att jag gjort sönder min brors bios, men som tur var hade jag fel.
Jag satt och pilla i datorn och på något sätt hängde den sig och stängdes av, men när jag startade datorn igen startade den konstigt nog upp igen helt som vanligt. Nu återstår bara att se om jag kan få igång min egen bios.

Bios kretsarna är faktiskt precis likadana.

Visa signatur

heh..