Permalänk
Medlem

the_flyer: Mad paint skillz!
Hur många timmar tog det att rita det schemat i paint??

Förresten... borde inte klockingången på JK-vippan vara ansluten? Eller vippan kanske har asynkron reset förståss..

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Jodå.
Funderade på hur fasen man skulle göra för att få till en "knight rider" med många fler lysdioder. Har inte riktigt kommit på nåt. Tänkte först med ett antal kaskadkopplade 4017 å lite grindar å flipflops, men det går ju bara åt ena hållet...

Du kan göra en lång sån. sedan gör du så att du viker ledslingan på mitten. Då åker först varannan åt ena hållet sen varannan åt andra hållet.

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

The_Flyer: 11-14 på 169 ska vara kopplade till 159 på 20-23 och med 17 sen ska de vara kopplade med 7476ans 3.. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Förstår inte riktigt vad du menar, men såhär ska det vara:

169:11 - 159:20
169:12 - 159:21
169:13 - 159:22
169:14 - 159:23
7476:3 - 159:17

och ingen av dessa ledningar ska vara kopplade till varandra

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Hmm.. Säker på det? Det är ju värsta gröten av ledningar som går ihop i en knut på schemat..

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Det är klart jag är säker.
De fyra ledningarna mellan 169:an och 159:an är ett 4-bitars ord som styr vilken utgång på multiplexern som ska vara aktiv.
Ledningen mellan 17 och 3 byter håll på räknaren så att den börjar räkna ner igen.

[edit] gjorde om bilden lite. ser du nu? Sen är potentiometrarna kopplade så som man bör göra. Ifall de skulle gå sönder så blir det inte noll ohm där...

[edit igen] ursäkta mig, The_Flyer, för att jag tog mig friheten att ändra på ditt schema.

http://madmodders.se/temp/knightriderschema.gif

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

MadModder: Tack så ¤$€&% mycket! Nu ska jag Löda uta h-e!

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

Nehe.. Det funkar inte ändå! Jag har kollat så allt ska stämma men allt som händer är att det blinkar lite iblan.. Inte i rad utan alla leds är ehh som okontrollerbara..

Vilket motstånd ska jag byta om jag kör andra leds?

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Avstängd

Tufft man blir lite avis nästan

Visa signatur

[size="1"] Kör så det ryker! :D | AMD XP 1800@2000|512 pc 2100 ddr | EPoX 8K3A+ | DvD | 12Xbännare | 3 CCFL | Saftblandare | Chieftec DA-01BD | 21" Eizo| 60gb maxtor | 80 gb wd 8mb cach| Boomslang 2k | icemat | www.BiFFeN.tk[/size]

Permalänk

Först vill jag tacka MadModder för hans förbättring av schemat!

AmPz: Ja Paint är ett lättanvänt program Jag läser just nu en kurs i flygteknik och ritar tre-planvyer på flygplan i det, men då tar det ungefär en dag att göra en bild
Klockingången på JK-vippan behöver inte vara ansluten av den anledning du själv nämner - Asynkron Reset och Preset.

TireFire: Den drar 97mA.

AnyDude: Den kostar 656:- på ELFA (men det beror på att dioderna kostar 21:- +moms. per styck, jag har 16 såndana dyra j**lar), sen tillkommer iof ledningar och sånt, men det har väl alla en hög liggande

Jag la till den allmänna formeln för ett förkopplingsmotstånd i ritningen samt en pil på det motstånd ni ska ändra om ni ändrar dioder.

http://www.t.kth.se/t99_rjs/moddning/knightriderschema.jpg

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

jag börjar förstå nu... ska nog beställa lite prylar från elfa senare i veckan... en fråga.. alla Gnd ska kopplas ihop till en punkt om ja fattar rätt o d gäller oxå för alla Vcc alltså alla Gnd till jord och alla Vcc till +5V?

sen såg jag lite längre back i tråden att man kunde koppla till datorns led asså när den tänker att den då börjar köra knightridern? funkar d? skulle vara as ballt med en sån på någon av cd-rommens "plastbitar" i fronten... d här e as coolt!

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
sen såg jag lite längre back i tråden att man kunde koppla till datorns led asså när den tänker att den då börjar köra knightridern? funkar d? skulle vara as ballt med en sån på någon av cd-rommens "plastbitar" i fronten... d här e as coolt!

I teorin funkar det, men i prktiken troligtvis
Jag har inte prövat med denna, men jag har kopplingar som funkar på det sättet....
Pröva och se......:)

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

finns d inga billigare blåa dioder? men som lyser ganska startkt iaf...? för dom här e ju svin dyra...

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
finns d inga billigare blåa dioder? men som lyser ganska startkt iaf...? för dom här e ju svin dyra...

Det bror ju på hur man definierar ganska starkt...men jag anser, och det är min högst personliga åsikt, att de andra, efter att ha provat nästan alla sorter, inte når upp till vad som kan kallas ljusstarka. Det är knappt att dessa gör det...
Men du kan ju alltid välja röda eller så som är riktigt starka vid samma prisnivå...

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

men jag har en blå cieftech burk o vill gärna ha allt BLÅTT!!;) men ja får ta d från nästa lön...
men eftersom datorn ibland "tänker" i bara kortta studer hur kommer knightridern o rulla då? kommer den bara gå en liten bit lr så... va tror du?

Visa signatur

Permalänk

Jag tror att den bara kommer att gå en liten bit och sen stanna och vänta på nästa tåg av pulser.
Men vad den reagerar på är ju hårddisk-aktivitet och inte processor-arbete......

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Om man kopplar den till hd leds pinnarna på moderbordet utan en optokopplare vad kan hända då?

Permalänk
Medlem

ExtrEEm: Har du fått din att funka? Min blinkar bara lite här och där

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtrEEm
Om man kopplar den till hd leds pinnarna på moderbordet utan en optokopplare vad kan hända då?

Jag vet inte hur förkopplingsmotstånden för hdd-leden sitter etc. vilket kan påverka den tillgängliga spänningen för kretsen negativt, där av optokopplaren.
Till exempel att det kan bli för liten spänning eller liknande. Vidare är det i allmänhet att rekommenderare att man lastar av belastningen på moderkortet så mycket som möjligt så man inte riskerar att skada det.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Atma-n: Ne jag är borta nu men jag ska försöka löda klart när jag kommer hem. jag säger till om den funkar...

the_flyer: Okej det kan vara bra att veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trek
Är det enbart jag som inte fattar såna där kopplingsscheman? Jag är visst den enda som inte går El-linje här kanske?

jag går inte el-linjen och jag kan förstå det... det e inte så svårt...
men om man har ett intresse så blir det ju lättare så klart

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk

Var och inhandlade prylarna till denna krets idag. Upptäckte en sak. Det finns flera versioner av 7476:an och 74169:an. Det finns de med CMOS-nivåer och de med TTL-nivåer på utgångarna. Eftersom det bara finns en 74159 och den har TTL-nivåer, så ska naturligtvis de andra två också ska ha TTL-nivåer. Den ena ska heta 74LS169 och den andra 74LS76. Inte HC, HCT elelr nåra andra bokstäver. Jag tror det kan ha lite med det att göra, att det inte funkar riktigt för en del. Vi får väl se, om jag får samma problem när jag fått ihop den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min 7476 heter M74HC76B1 men jag bäställde ju direkt från The_Flyers lista. samma artikelnummer på allt.. ska inte det stämma då?

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Jovisst, ifall det funkar för han så borde det ju funka för dig med då. Kommer man upp i nån MHz på signalerna så spelar det roll, men kanske inte i storleksordningen 10Hz som vi har här. Jag ville i alla fall ha med TTL-nivå på alla. Och min funkar hur bra som hellst:

Jag gjorde en liten ändring bara. Istället för en 555-timer, så gjorde jag en pulsgenerator av en NAND-grind istället, en schmitt trigger quad NAND, HEF4093.

[edit] Hrmm... 4093 är ju en CMOS-krets som inte har TTL-nivåer, vilket jag visste. Om jag tar bort kondensatorn så ökar hastigheten på pulserna till 3 MHz (mätt med min multimeter) , och då växlar ljuset 3 miljoner gånger i sekunden så det ser ut som alla lyser samtidigt. Alltså funkar det ändå.

två QT-filmer av bygget.
Film 1
Film 2

Visa signatur

Permalänk

F-n va drygt det var att läsa den här tråden. Det är en ganska cool sak det där.

Ja har en del saker att berätta om det här.
För det första:
Om man vill kunna sätta igång och stänga av den när man vil på ett bra sätt så kan man använda parallell porten. Man gör då ett program i qbasic eller visual c++. Finns en del trådar om detta här på sweclockers och en del är aktiva.

För det andra:
Så kan man nog göra den här kopplingen billigare. Om man har en pic programmerare (som ja har ) så kan man koppla den till serieporten och bestämma hur varje diod ska lysa, eller så gör man ett program som gör att lysdioden åker fram och tillbaka.

För det tredje:
Så kan man använda parallellporten att göra en som går så där med 16 dioder i vilka former man än vill. Då behöver man två multiplexrar som använder fyra pinnar var på parallellporten. Eller så använder man samma som här 159 och använder inte alla på parallellporten.

För det fjärde:
Räcker det inte med 350mcd på de blåa? De lyser väl ganska bra. Vanliga lysdioder brukar ju ligga på 3mcd. De på 350mcd heter EL383UBC/H2 och kostar 11kr +moms.

För det femte:
Kan man inte köpa blåa lysdioder nån annanstans än elfa? Det borde väl finnas nått annat ställe som säljer såna? Kanske billigare då.

För det sjätte:
Flyers: Använder man inte autocad till sånt där? Man brukar inte använda paint precis. Autocad kan du ju göra på mm rätt. Tänkte på sakerna du gjorde på utbildningen.

För det sjunde:
Ska nog försöka göra något sådant men först ska ja bygga ihop min lcd

För det åttonde:
Så här lång uppradning har ja aldrig gjort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men det sjuka med min krets är att jag inte får någon puls mellan pinne 1 och 8 på 555an. Kan det ha något med kondesatorn att göra.. Jag är inte jätte hajj på detta men jag kan iaf lite

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Hur vet du att du inte har någon puls? Koppla dit en lysdiod och motstånd på utgången på 555. Om lysdioden blinkar så har du en puls Du har ingen annan 555 hemma va? Den kan va trasig. Du kan ha lyckats bränna den genom statisk elektricitet men det är ganska svårt på såna kretsar men det går. Tror ja.

Visa signatur
Permalänk

Nu börjar det bli nånting av mitt "knightrider-lyse".
Har kopplat in signalen från HDD-LED så att när hårddisken laddar så går ljuset mycket fortare.
Har en QT-film här som illustrerar detta
Det ser inte så värst bra ut när det går snabbare, men det beror på att min kamera inte tar mer än 12 fps...

Mpeg movie. OBS! 2,39MB (ca. 7 minuter med 56k-modem)

[edit] stavfel
[edit] konverterade till en mpeg-film istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort klart min andra men akk det vill inte funka nu heller. allt som händer är att alla dioder blinkar en gång om man drar ut kablarna och her indom fast bara ibland. och ibland blir det likadant med den första. och när jag hade i den någon minut så blev 555 och den största ic kretsen väldigt varm
snälla kan någon hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat runt med multimetern och allt verkar vara perfect för utom en grej det är att jag inte får någe värde när jag mäter faraden på kondensatorn kan den ha gått sönder??