Permalänk
Medlem

Baslåda

Tjena!

Jag hade tänkt bygga en baslåda.
Har inte mätt exakt och så, men basen jag har ser ut som 6.5"

Men hur vet jag hur många liter jag ska ha baslådan på?
Efter vad jag har läst kan man inte ha bara bygga lite och hoppas på att det låter bra?
Finns det ingen tabell eller nånting?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem

6.5? det är väll mer mellanregister än bas

men...finns de inte nån kalkylator som kan räkna ut sånt? kolla goolge.

Edit: hur många element ska du ha?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

kika på Mds där finns färdiga ritningar och program som räknar ut färdigt enligt mds basar...:)

Visa signatur

IzzYzzI

Permalänk

Ta reda på exakt vad för element det är du har. Att det är 6.5" säger faktiskt inte ett smack egentligen. (ok, det säger väll en del, men det räcker inte långt om man vill bygga en anpassad låda ivf.)

Finns som sagt kalkylatorer som kan göra jobet, men det kräver att man har en hel del data om högtalaren. Mitt tipps är att leta efter nummer eller namn på elementet och söka på google och se om du hittar något.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

www.mds.se där har du program som räknar ut hur stor lådan ska vara

Permalänk
Medlem

hehe det blir en liten baslåda;) själv har jag 2x 12" med diskanter och grejjs + en baslåda med 2X 15" allt i rummet, skakar rätt fint när man drar på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
hehe det blir en liten baslåda;) själv har jag 2x 12" med diskanter och grejjs + en baslåda med 2X 15" allt i rummet, skakar rätt fint när man drar på

Vad i helvete ska du med så mkt till?

Jag kör på en 10" Sub, ojojoj vilket ljud jag får. Vårat hus är byggt i lättbetong rakt igenom och kan säga dig att min sub får hela huset i gungning
Det verkar som att alla förutom jag hatar min sub (förstår inte varför)

On topic!
ta reda på vilket modell nummer du har på ditt element (brukar stå på baksidan)
Ta sedan reda på
SPL, Vas, Qts och Fs
Det kan tex se ut så här:
SPL: 92,4 dB
Vas: 81,245
Qts: 0,341
Fs: 27,475 Hz

Med dom har siffrona kan man sedan lätt räkna ut hur stor lådan ska vara. i detta fallet runt 81L, och basen kommer då kunna spela ner mot ca 27hz (om nu förhållanderna är dom rätta)

För att din Bas/midbas ska låta så bra som möjligt så krävs det att du bygger din låda helt rätt, lyckas du med detta så kan du få din 6,5" att spela rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
Vad i helvete ska du med så mkt till?

vet inte det har bara blivit att man köppt massa skit med tiden:P

Permalänk

hmm... Ska du alltså ha en 6,5" "bas" i bilen eller vadå?
För asså de är ett mellanregister och ger inte särskilt mycke bas faktiskt!
Köp en 8" bas istället... Och sätt 6,5" registrena som diskanter!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo

Så kan man göra om man vill att det ska låta skit Ett 6.5" element behöver definitivt inte vara ett mellanregister, det finns många high-endsystem där baselementen består av 6.5" element. Det finns mer talande uppgifter som berättar vad ett element passar till än dess storlek.

Nej, gör som )ExecutoR( & six_dice sa och ta reda på mer om elementen så kan du få mycket bättre hjälp än några gissningar. Sen kan jag tillägga att om du är ute efter att hålla nere kostnaden så får du oftast bättre ljud om du satsar på tvåvägssystem än ett trevägssystem, mest för att du då har råd med bättre element och delningsfilter (om du har en begränsad budget vill säga).

Lycka till!

edit: stavfel

edit igen: om du bara vill ha en subbas så kan du ignorera det jag sa om tvåvägssystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN

Själv har jag 4 st Infinity sm-155 till min hemmabio, då behöver man inte någon extra baslåda.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att ca 20-30 Liter skulle väl vara lagom själv har jag 2 st Mds 12 G30 i en låda som är på ca 150-160L dunkar Kanon

Visa signatur

Dagens Citat :Då måste man Ominstalera det förbannade helvetiska Windows SKRÄPET IGEN!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo

Jag har 2 mds 8" att sälja. dom e på 400watt stycket och på 27hz vilket ger både hög och låg bas. köpte dom för 600kr styck.. ge ett bud om du är intreserad

Permalänk
Medlem

27Hz på ett par 8" visa de parametrarna ä'r du snäll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Qts: 0,32
fs:37 Hz
Vas:26l
SPL:90,8 db

enligt mds i alla fall....

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

mjo vet du vad fs är

det är den gräns basen inte klarar att passera utan att den går sönder

men man kan ändra portarna så den går under fs men det är inte att rekomendera eftersom basen inte kommer att röra sig kontrolerat o den slår i talspolegapets baksida = krökt talspole

eftersom nästan alla program inte tar med x-max i sina beräkningar så kan ju basen färdas framåtillbaka hur långt som hälst i teorin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fs är resonansfrekvensen!
Låter man ett element spela runt den brukar det låta rätt...ojämt? Men idén är att lådan man bygger ska kompensera för det.
Att elementet skulle gå sönder om man spelade vid fs är inte sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzounds.com
Impedance: 8 Ohms

Power capacity: 1400 W Peak, 700 W Program, 350 W Continuous

Sensitivity: 98.4 dB / 1 W 1 m

Usable freq. range: 40 Hz ~ 2 kHz

Cone: Kevlar® impregnated cellulose

Voice coil diameter: 4.0 inch / 100 mm

Voice coil material: Aluminum ribbon wire, Polyimide-impregnated fiberglass former, Nomex® stiffener, Solderless diffusion welded OFHC copper leads

Min högtalare: http://www.zzounds.com/item--PEVBW1502

Så, kan jag nu räkna ut hur stor låda jag ska ha till basen? Hur?
Förlåt med off topic men..

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
mjo vet du vad fs är

det är den gräns basen inte klarar att passera utan att den går sönder

men man kan ändra portarna så den går under fs men det är inte att rekomendera eftersom basen inte kommer att röra sig kontrolerat o den slår i talspolegapets baksida = krökt talspole

eftersom nästan alla program inte tar med x-max i sina beräkningar så kan ju basen färdas framåtillbaka hur långt som hälst i teorin

Mjo...jag vet vad fs är...

du frågade om parametrarna och jag skrev av dem direkt i från deras kattalog....sen om de är helt åt helvete felaktiga är ju inte mitt problem!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

att 6,5or är skit som bass är ren bullshit som sagt.
Min granne hadde ett par högtalare. 6.5 bas i varje. Sen en rörföstärkare, Visserligen kostade det hur mycket som helst (25000:- st för högtalarna)

Men det spelade bra mycet finare och skönare och basen kändes iaf.
Har en baslåda med 2x12" sen ett par vanliga högtalare med en 12a i varje.
Det flåsar på riktigt bra men det är inte i närheten av känslan av det ljudet grannen hadde.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Precis som Farmor skriver så finns det ju 6.5:or och 6.5:or. Dels de som är byggda för att spela just mellanregister (de flesta) men också de med ganska lång slaglängd som i en bra utformad låda inte alls ger så dåligt ljud om man inte ska spela på hög volym.
Vem orkar släpa med sig en 2x8" baslåda till ett lan... bra mycket smidigare med en 6.5" som är kvickare men inte spelar så högt. På lan så är det oftast en ganska dålig ide att förösöka överrösta varandra endå.
Själv har jag ett 2.1 system här vid datorn. högtalarna består utav varsin diskant och varskin 8:a som är gjord så den spelar mellanregistret rätt bra. I gengäld så har jag en 12" i en bandpasslåda som tar över 8:orna på den djupare basen. Tycker det fungerar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
fs är resonansfrekvensen!
Låter man ett element spela runt den brukar det låta rätt...ojämt? Men idén är att lådan man bygger ska kompensera för det.
Att elementet skulle gå sönder om man spelade vid fs är inte sant.

men nu var det frågan om under inte vid

hur mår en motor som har varvstopp vid 8000 men du vill köra vid10 000 för bilen´s hjul gör så man kan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

hur mår en motor som har varvstopp vid 8000 men du vill köra vid10 000 för bilen´s hjul gör så man kan

sant. håller med dig.

Nån som kan svara på hur man räknar ut den bästa lådan om man har infon.
Impedance: 8 Ohms

Power capacity: 1400 W Peak, 700 W Program, 350 W Continuous

Sensitivity: 98.4 dB / 1 W 1 m

Usable freq. range: 40 Hz ~ 2 kHz

Cone: Kevlar® impregnated cellulose

Voice coil diameter: 4.0 inch / 100 mm

Voice coil material: Aluminum ribbon wire, Polyimide-impregnated fiberglass former, Nomex® stiffener, Solderless diffusion welded OFHC copper leads

Källa: http://www.zzounds.com/item--PEVBW1502

Jag vill ha en bra låda. help me.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fortfarande inte sant, kompenserade en 6.5" högtalare med ett förfilter så den spelade linjärt ner till 20hz i skolan. Den gick inte sönder.

Resonansfrekvensen gäller bara när elementen inte har låda, bygger man en bra låda försvinner(ändras) den.
Men man måste ha den resonansfrekvensen för att beräkna lådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Fortfarande inte sant, kompenserade en 6.5" högtalare med ett förfilter så den spelade linjärt ner till 20hz i skolan. Den gick inte sönder.

Resonansfrekvensen gäller bara när elementen inte har låda, bygger man en bra låda försvinner(ändras) den.
Men man måste ha den resonansfrekvensen för att beräkna lådan.

Kanske är så , men vill man ha mycket bas vill man kanske ha ett element som flyttar mer luft , det är ju just det som producerar mycket bas.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Jupp, skulle aldrig bygga bas med 6.5". Men att de skulle gå sönder är inte sant.
Fast i den kursen fick vi göra det.

Blir nog att bygga en sluten 12" sub i sommar, har börjar ogilla portat.

Permalänk
Medlem

Om man matar på ordentligt med effekt och basen spelar frekvenser under typ 30 hz kommer den troligtvis gå sönder.
Använd därför ett subsonicfilter så filtreras de "skadliga" frekvenserna bort.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Beror ju på, vill man se på film kan lågfrekventa ljud vara trevliga.

Permalänk

en crellförstärkare hade väll livat upp dina 15tummare en skopa besten :):D

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Antonsson:
Eller dödat dem för gott...

Visa signatur