Ny till Linux - Fler-fårgs-tråd :)

Permalänk
Medlem

Ny till Linux - Fler-fårgs-tråd :)

Hejsan. Jag har precis instalelrat Linux distrubutionen Fedora som ett sekundärt OS, flera problem som jag haft vid andra erfarenheter av Linux har visst löst sig nu, bl a. så fick jag upp mer än 800x600 pixlar (har för mig jag ställt in det förr men int esett någon skillnad).

Iallafall så har jag stött på flera saker som jag vill fixa.
1. När jag försöker mounta en av mina Windows diskar så säger den att den itne kan kommandot "mount". (har frågat något liknande förra gången jag testae Linux, så jag gick på gamla minnen). Hur gör jag för att göra en NTSF-enhet synlig?
Svar: Gör dig till su och skriv in stringen "mount -t [filsystem] [device, finns i hårdvarubläddraren] [directory]".
Notera att strings är case sensitive.

2. Hur gör jag för att skriva till en NTFS-disk?
Svar: Det finns ett program som heter Captive-NTFS, använd med försiktighet.

3. Hur kör jag windowsspel i Linux?
Svar: Testa Wine och cedega.

4. Vart laddar FireFox ner sina filer?
Svar: /home/dinuser/

5. Jag vill inte att en oborttagbar ikon för skivan jag har i ska komma upp på skrivbordet, men jag vill ha den i "Dator", hur gör jag? (Den finsn i "Dator" just nu, och så ska det förbli)

6. Jag skulle vilja mer kompakta ikoner på skrivbordet, hur gör jag detta utan att ändra ikonstorleken 1 by 1?

7. Hur instalelrar jag .bin-filer och .run-filer?
Svar: sh [dir]

8. Stöd för min mus (Logitech MX700) i Linux. Det finsn itne på Logitechs hemsida. Jag vill kunna:
Klicka på scrollen för att kunna scrolla med en sån där liten boll (ni som har sett det vet vad jag menar)
Använda de två knapparna på sidan för att backa och gå frammåt i webbläsar-historian,
Svar http://sourceforge.net/projects/lmx-mice/

Tack på förhand, jag editerar inlägget om jag hittar något mer.

En sida där man kan söka efter oliak funktioner på något vis skulle vara trevligt. Har redan unix.se, men där hittade jag inget vettigt efter min sökning på "mount".

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

1. Du måste vara superuser för att köra mount, "su"

2. Captive-NTFS finns men det buggar

3. Både wine och cedega finns, de flesta stora spel funkar okej

4. I din hemmapp, t.ex. "/home/dinuser/"

5. Kör du Gnome eller KDE?

6. se 5.

7. sh eller "./fil.bin"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e-cone
1. Du måste vara superuser för att köra mount, "su"

2. Captive-NTFS finns men det buggar

3. Både wine och cedega finns, de flesta stora spel funkar okej

4. I din hemmapp, t.ex. "/home/dinuser/"

5. Kör du Gnome eller KDE?

6. se 5.

7. sh eller "./fil.bin"

Jag kör med Gnome, tror jag, har även KDE installerat. Fast jag vet itne hur jag switchar. Vart kan jag kolla vilken som är igång?

Men om jag bara kör en bin-fil så säger den att den kan vara skadlig och är av ett okänt format eller något sånt. Hur löser jag detta? Vad gör sh? Ska det isåfall skrivas "sh /dir/fil"?

Hur görjag mig till SU? Jag har redan tryckt på dne lilal nyckeln och skivit in lösenordet.

Vad är det för buggar i Captive NTFS? Förstör den min data eller fungerar den bara inte alltid?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Är inte insatt i Gnome, tyvärr.

sh är ett shell som exekverar kommandon i t.ex. en .bin fil.
sh körs som "sh /dir/fil

När du kör su så frågar datorn efter ett lösenord, detta lösenord skall du ha satt vid installationen, men om du har gort som du sa skall du vara superuser.

Captive-NTFS kan förstöra NTFS partitionen, men jag tror att det funkar bra
Det kanske inte är så bra att skriva till en ntfs partition som innehåler viktiga data.

Permalänk

du måste skriva su sen skriva in ditt root lösenord. Sen skriver du in mount:

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e-cone
Är inte insatt i Gnome, tyvärr.

sh är ett shell som exekverar kommandon i t.ex. en .bin fil.
sh körs som "sh /dir/fil

När du kör su så frågar datorn efter ett lösenord, detta lösenord skall du ha satt vid installationen, men om du har gort som du sa skall du vara superuser.

Captive-NTFS kan förstöra NTFS partitionen, men jag tror att det funkar bra
Det kanske inte är så bra att skriva till en ntfs partition som innehåler viktiga data.

Med tanke på att jag är nybörjare kanske jag bör välja den som är vanligast och troligast att jag kan få hjälp med. Vilken är det?

Är det lika farligt att flytta filer mellan två NTFS-partitoner med detta program?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
du måste skriva su sen skriva in ditt root lösenord. Sen skriver du in mount:

Så om jag vill mounta partition 1 på hårddisk 1 så skriver jag:

su lösenord mount /dev/hda/något som indikerar partitionen, right? Vad är det sista där man ska fylal i för att indikera partitionen?

Testade lite på egen hand:
[trojan1313@localhost ~]$ su trojan1313 mount /dev01/hda
Password:
/bin/mount: /bin/mount: cannot execute binary file

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det finns en stor tråd om Captive-NTFS på ubuntuforums, men det inkluderar omkompilering av kärnan och konfigurationer, alltså inget för nybörjare.

Jag tycket att du ska överväga om datat på ntfs-partitionen är värdefull för dig.

Kör su först och skriv in lösenord. Skriv sedan "mount -t "filsystem" /dev/hda"partitionsnummer" /mnt/"enmappdärdetskallmountas"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e-cone
Det finns en stor tråd om Captive-NTFS på ubuntuforums, men det inkluderar omkompilering av kärnan och konfigurationer, alltså inget för nybörjare.

Jag tycket att du ska överväga om datat på ntfs-partitionen är värdefull för dig.

Kör su först och skriv in lösenord. Skriv sedan "mount -t "filsystem" /dev/hda"partitionsnummer" /mnt/"enmappdärdetskallmountas"

Datan på partitionen är helt klart viktig. Fast jag har en annan partition med data som är mindre viktig.

Finns det möjligtvis ett ofarligare program som överför filer från linux ext3 till NTFS?
Är det farligt att ha igång en FTP när jag arbetar med Linux också? Om FTPn är på en NTFS vill säga.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att skapa en till partition eller skaffa ett usbminne där du lagrar viktig information som kör ext2/3 eller reiserfs som du kan använda i både windows och linux.

Alla program använder linuxkärnan för att skriva till ntfspartitionen, så det går inte att gå runt problemet.

En ftp kan du ha uppe, bara att köra med local users eller liknande (ingen anonymous) sen kan du dela alla mountade partitioner i ftpn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e-cone
Mitt råd är att skapa en till partition eller skaffa ett usbminne där du lagrar viktig information som kör ext2/3 eller reiserfs som du kan använda i både windows och linux.

Alla program använder linuxkärnan för att skriva till ntfspartitionen, så det går inte att gå runt problemet.

En ftp kan du ha uppe, bara att köra med local users eller liknande (ingen anonymous) sen kan du dela alla mountade partitioner i ftpn.

Jo, jag tänkte på det, för att föra över filer från Linux till Windows that is. För att läsa från en NTFS är väl helt ofarligt?

Jag förstår itne det andra stycket alls. JAg menade att jag skaffar ett Windowsprogram som jag kör i Windows och försöker ta filer från min ext3 med.

EDIT: Sak använda ""mount -t "filsystem" /dev/hda"partitionsnummer" /mnt/"enmappdärdetskallmountas"" nu, men finns det inget lättare sätt? Inte en chans att jag komemr komma ihåg den är raden...

Citat:

[trojan1313@localhost ~]$ su trojan1313 mount -t "ntfs" /dev/hdb2 /mnt/home/trojan1313/Widnows diskar/Stora Lager Disken
su: ogiltig flagga -- t
Försök med "su --help" för mer information.
[trojan1313@localhost ~]$ su trojan1313 mount "ntfs" /dev/hdb2 /mnt/home/trojan1313/Widnows diskar/Stora Lager Disken
Password:
/bin/mount: /bin/mount: cannot execute binary file

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

su
<rootlösenordet>
mount <bla bla>
exit

Alternativt så ändrar du i /etc/fstab så att vanliga användare kan mounta disken.

Permalänk
Permalänk
Medlem

[root@localhost trojan1313]# mount -t "ntfs" /dev/hdb2 /mnt/home/trojan1313/Wind ows diskar/Stora Lager Disken Usage: mount -V : print version mount -h : print this help mount : list mounted filesystems mount -l : idem, including volume labels So far the informational part. Next the mounting. The command is `mount [-t fstype] something somewhere'. Details found in /etc/fstab may be omitted. mount -a [-t|-O] ... : mount all stuff from /etc/fstab mount device : mount device at the known place mount directory : mount known device here mount -t type dev dir : ordinary mount command Note that one does not really mount a device, one mounts a filesystem (of the given type) found on the device. One can also mount an already visible directory tree elsewhere: mount --bind olddir newdir or move a subtree: mount --move olddir newdir A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid . Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p passwdfd]. For many more details, say man 8 mount .

Vad är det som är fel? diren "/home/trojan1313/Wind ows diskar/Stora Lager Disken" finns, jag har även prövat att ta bort diren "Stora lager disken" för att låta den skapa någon speciell-supermapp elelr liknande.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

mount -t ntfs /dev/hdb2 /mnt/home/trojan1313/Wind\ ows\ diskar/Stora\ Lager\ Disken

kanske funkar. Du måste ha \ innan mellanslag och vissa andra tecken, som [] för att "escape:a" dem. Kan inte komma på ett bättre ord.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

[root@localhost trojan1313]# mount -t ntfs /dev/hdb2 /home/trojan1313/Windows\ diskar/Stora\ Lager\ Disken mount: filsystemstypen ntfs stöds inte av kärnan

Så var det slut på det roliga, hur fixar jag det här? Trivs ju med fedora.

EDIT:
Snabb sökning på sourceforge. http://sourceforge.net/projects/linux-ntfs/
Finns det någon anledning att itne använda den?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Kompilera om kärnan med NTFS-stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Kompilera om kärnan med NTFS-stöd.

Jag kan inte programera.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag kan inte programera.

Det behöver du inte kunna.

Kolla om det finns något alls i mappen /usr/src , förhoppningsvis ligger källkoden till den kärnan du kör där, tillsammans med den nuvarande konfigurationen. Återkom med vad du hittar där, alternativt med vad kommandot "uname -r" returnerar om du inte hittar något alls i /usr/src

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det behöver du inte kunna.

Kolla om det finns något alls i mappen /usr/src , förhoppningsvis ligger källkoden till den kärnan du kör där, tillsammans med den nuvarande konfigurationen. Återkom med vad du hittar där, alternativt med vad kommandot "uname -r" returnerar om du inte hittar något alls i /usr/src

2.6.11-1.14_FC3 får jag upp av kommandot du skrev, Hittar inget i src-mappen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Kör du med linux-ntfs, använd för rätt kernel bara så går det bra.

Edit:
http://www.fedorafaq.org/#ntfs
http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/index.html

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Kör du med linux-ntfs, använd för rätt kernel bara så går det bra.

Edit:
http://www.fedorafaq.org/#ntfs
http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/index.html

Ska jag använda i586 elelr i686? Mitt Fedora är i386.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
musdrivis till mx: http://sourceforge.net/projects/lmx-mice/

Tckar tackar.
Ska vi se om mina super-kunskaper kan installera den, jag har ju trots allt lyckats installera flashplayer.

EDIT:
Nepp, det kudne dom inte. Tutorial elel rförklaring?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Ska jag använda i586 elelr i686? Mitt Fedora är i386.

har du provat att köra
rpm -q --queryformat "%{ARCH}\n" kernel

?

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk

Ändra inte dina frågor allt eftersom de blir lösta.. Tråden blir värdelös när andra söker information i samma ämne då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos

har du provat att köra
rpm -q --queryformat "%{ARCH}\n" kernel

?

i686.
Vad är det för string? Skulle gärna vilja förstå vad jag skriver i konsollen så att jag kangöra det själv nästa gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Ändra inte dina frågor allt eftersom de blir lösta.. Tråden blir värdelös när andra söker information i samma ämne då.

Ska ändra tillbaka.
EDIT: Sådär, då var en liten TAQ (Trojan1313's Asked Questions) påbörjad.

EDIT2:
Jeeeeej! Nu har jag äntligen fått in min NTFS-enhet. Fast när jag går in påden så stängs den ner och en ruta säger att jag inte har rättigheter att se innehållet.
Jag loggade in som su för att mounta disken ju... =/

Och hur ändrar jag i fstab så att den alltid kommer upp?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
EDIT2:
Jeeeeej! Nu har jag äntligen fått in min NTFS-enhet. Fast när jag går in påden så stängs den ner och en ruta säger att jag inte har rättigheter att se innehållet.
Jag loggade in som su för att mounta disken ju... =/

Antagligen har inte din användare läsrättigheter till disken, kolla om du kan lista innehållet när du är inloggad som root.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Antagligen har inte din användare läsrättigheter till disken, kolla om du kan lista innehållet när du är inloggad som root.

Skriver jag root som användarnamn då?

Hur ger jag min användare rättigheter?

Hur sätnger jag av X? Krävs för att instalelra drivsarna för grafikkortet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
i686.
Vad är det för string? Skulle gärna vilja förstå vad jag skriver i konsollen så att jag kangöra det själv nästa gång.

rpm -q --queryformat "%{ARCH}\n" kernel
rpm -q gör en query på installerade paket, --queryformat säger att det som kommer efter är hur resultatet ska presenteras, %{ARCH} är en variabel för arkitekturen, och kernel säger att kernel är det paket du vill ha information om.

Någon kanske kan förklara det bättre än jag dock

Citat:

Jeeeeej! Nu har jag äntligen fått in min NTFS-enhet. Fast när jag går in påden så stängs den ner och en ruta säger att jag inte har rättigheter att se innehållet.
Jag loggade in som su för att mounta disken ju... =/

Och hur ändrar jag i fstab så att den alltid kommer upp?

Här står det hur du ändrar rättigheterna för disken.
http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#4.9

Längre ner står det även hur du ställer in fstab.

Edit:

Du behöver inte stänga av X, logga ur X och gå in i en annan TTY. Ctrl+F2 tror jag funkar, eller Ctrl+Alt+F2.

1-6 är konsoll TTYs, 7 är X

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
rpm -q --queryformat "%{ARCH}\n" kernel
rpm -q gör en query på installerade paket, --queryformat säger att det som kommer efter är hur resultatet ska presenteras, %{ARCH} är en variabel för arkitekturen, och kernel säger att kernel är det paket du vill ha information om.

Någon kanske kan förklara det bättre än jag dock

Här står det hur du ändrar rättigheterna för disken.
http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#4.9

Längre ner står det även hur du ställer in fstab.

Edit:

Du behöver inte stänga av X, logga ur X och gå in i en annan TTY. Ctrl+F2 tror jag funkar, eller Ctrl+Alt+F2.

1-6 är konsoll TTYs, 7 är X

Hur loggar jag ur X?

EDIT: Där fick jag ntfs-disken att synas, men jag förstår inte vilken del i http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#4.10 som skriver i fstab.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)