Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Tips på bärbar för Linux

Funderar på att införskaffa mig en bärbar och har kikat runt lite. Letat massor men tycker att alla verkar skicka med XP.

Tänkte att några här kanske skulle kunna tipsa mig om bärbar dator som man kan installera linux på (fullt stöd) eller eventuellt med förinstallerat linux.

Lite andra krav är:
Grafikkort (vill kunna spela wow)
Slimmad
Svensk återförsäljare (dvs inget skumt "beställ denna ifrån pakistan")

Hoppas på er nu

Permalänk

HP kommer att sälja datorer utan Windows (men med freeDos pga av nåt juridiskt) och skicka med ett Ubuntu speciellt utvecklat för HP. Det finns visst redan en prerelease. Ska själv be om att få en nån gång snart och prova.

Permalänk
Medlem

En Znote4200 kanske? Går att välja utan OS. Går att installera linux på (du får dock göra det själv).
Prestandan och grafikkortet går bra att spela WoW på.
Svensk återförsäljare och bygger datorerna själva; www.zepto.se

Finns färdiga guider för att intallera linux på datorn:
http://www.student.dtu.dk/~s971652/index.shtml
http://www.flawless.dk/znote4200.php
http://www.bluefish.se/aquarium/lunar.html

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Kollade lite på denna, men den har ju ett radeon kort. Har själv aldrig ägt ett sådant grafikkort, skulle någon som gör det kunna berätta för mig vilka problem man kan förvänta sig?

Permalänk
Medlem

Du ska köpa en laptop som du vill köra linux på? Som du vill spela WoW på? Ok att WoW går att spela på osX som har en del från *bsd, men hur har du tänkt att ro i land det här utan att köpa en Powerbook/Ibook?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du ska köpa en laptop som du vill köra linux på? Som du vill spela WoW på? Ok att WoW går att spela på osX som har en del från *bsd, men hur har du tänkt att ro i land det här utan att köpa en Powerbook/Ibook?

Varför kan han inte köpa en PC, installera Linux och sedan spela?
Jag spelar WoW på min stationära, både i Windows och i Linux (Debian).

Permalänk
Medlem

Då är frågan varför han bryr sig om prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då är frågan varför han bryr sig om prestanda.

För att han vill spela WoW?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Han suger.

Permalänk
Medlem

Som han vill emulera?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Som han vill emulera?

Antagligen.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Han suger.

Permalänk
Medlem

IBM har bra stöd för Linux, Dell och Toshiba lär också vara hyfsade. Undvik HP och Compaq.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpenaN
Antagligen.

Då är vi tillbaka till det första problemet.
Att köpa en prestandadator för att emulera är ungefär som att köpa en ferrari för att köra på grusväg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att köpa en prestandadator för att emulera är ungefär som att köpa en ferrari för att köra på grusväg.

Eller så vill han kunna lira WoW med vettig fps?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Zepto

Har just beställt en Zepto Znote 4200 på pc-direct.se för att använda i Linux måtte det gå bra och att jag slipper vänta ihjäl mig på maskinen

Räknar dock med leveranstid mellan en till två veckor efter att resursbank accepterat låneansökan...

gaaaaaaaaaaah, jag hatar att behöva vänta...

men men...

Permalänk
Medlem

Mitt windows fungerar riktigt dåligt, är inte nöjd med det alls. Linux däremot går som en dröm.
Wow fungerar faktiskt bra mycket bättre i linux, hade jättemycket problem med krasher förut.

Citat:

Att köpa en dator för att lägga in windows är ungefär som att köpa en bil för att hälla bajs i tanken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Mitt windows fungerar riktigt dåligt, är inte nöjd med det alls. Linux däremot går som en dröm.
Wow fungerar faktiskt bra mycket bättre i linux, hade jättemycket problem med krasher förut.

Att köpa en dator för att lägga in windows är ungefär som att köpa en bil för att hälla bajs i tanken.

Eller så köper man en dator som klarar att både ha windows och andra program igång samtigit... Tycker Windows är lättare att använda, bara att klicka och köra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

zepto znote, är de bärbara datorerna tysta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Eller så köper man en dator som klarar att både ha windows och andra program igång samtigit... Tycker Windows är lättare att använda, bara att klicka och köra

Knappast några som helst problem med hårdvaran, hade du läst inlägget så hade det framgått

Linux är inte svårt, bara man inte låst in sig i en windowsmiljö.

Tillbaka till ursprungsfrågorna tack. Vilka problem finns det med radeon och linuxmiljö för mig som vill kunna spela lite?

Permalänk
Medlem

vad jag har hört ger inte ett radeon kort lika hög prestanda i linux som i windows. Men nVidias kort är effektivare i Linux än i windows.
Dessutom så är ATI's drivrutiner struliga.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
vad jag har hört ger ...

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Det står mer i Unix forumet.

Visa signatur