En billigt router som klarar av att dela ut 100mbps till 2 datorer?

Permalänk
Medlem

En billigt router som klarar av att dela ut 100mbps till 2 datorer?

Hejsan.

Jag ska köpa en ny router för vi har fått 100mbps internet i vår bostadsförening. Problemet är följande.. Jag kan inte ett skvatt om något som har med uppkoppling och routrar att göra... Att sätta upp ett nätverk och skriva in IP kan jag men det är ungefär så långt som mín kunskap sträcker sig ^^
Så jag undrar följande:

*Vilka tillverkare är bra vad gällande routrar?
*Kan ni rekommendera någon router?
*Vad är priset på den?

/Viktor.

Visa signatur

Varför är ingen snäll mot mig? :(

Permalänk
Medlem

Finns en tråd med en del tips på routrar som klarar uppåt 50 Mb/s, men de är ju inte direkt billiga i regel. Det billigaste och bästa är att själv sätta upp en burk som router, t.ex. med monowall eller något liknande. Sök lite så finner du, det här har tagits upp åtskilliga gånger.

Permalänk
Medlem

Netgear RP614 V3 skall klara av uppåt 70mbit.

V1 klarar 8-10mbit
V2 klarar 20-25mbit
V3 klarar 70mbit+

ovanstående siffror fick jag fram när jag läste om RP614 här i forumet.

Permalänk
Medlem

Lite grafer från en test i senaste Nätverk & Kommunikation:

http://nok.idg.se/extra/storatestet2005%2D09/

Har för mig att någon/några av dessa hög genomströmmning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Som vanligt gäller regeln att du får vad du betala för.

De siffror som näms här är topprestanda och troligen ingenting du ser i verkligheten efter att du har ställt in den som du vill ha den.

Det billigaste sättet att skaffa sig en krafig router/brandvägg är en gammal P3:a med två bra nätverkskort tex 3Com eller Intel samt en smidig brandväggsprogramvara. Ta tex en titt på monowall.

vill du ha en router som garanterat klarar 100 megabit mellan korten nästan oavsett regler så har Cisco sånna men de kostar min 10000:-

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

vad har du för internet leverantör? hur många ip adresser får du av internet lev? det är två frågor som bör besvaras innan fortsatt rådgivning. prismäsigt och prestnda så kan det skilja ofantligt mycket

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaren
vad har du för internet leverantör? hur många ip adresser får du av internet lev? det är två frågor som bör besvaras innan fortsatt rådgivning. prismäsigt och prestnda så kan det skilja ofantligt mycket

Tror knappast att varesig leverantör eller antalet IP-adresser påverkar. Förutsättningen är glasklara: 100Mbps in som via en router skall delas ut till två datorer. Såvida du inte är ute efter att briljera med alternativa lösningar möjliga genom t.ex. flera IP-adresser då det kan räcka med en switch. Något som du för övrigt kan komma med även utan den begärda informationen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Tror knappast att varesig leverantör eller antalet IP-adresser påverkar. Förutsättningen är glasklara: 100Mbps in som via en router skall delas ut till två datorer. Såvida du inte är ute efter att briljera med alternativa lösningar möjliga genom t.ex. flera IP-adresser då det kan räcka med en switch. Något som du för övrigt kan komma med även utan den begärda informationen.

/H

tror att du och jag är på samma väg...
allt som behövs är nog en switch bara såvida du inte bara får ett ip, men det är rätt ovanligt med en 100mbit/s lina (man BRUKAR få 2-5ip)

kolla med lev. får du fler ip köp då en switch får du bara 1 ip så kan du börja kolla efter en router. som alla säger ang. router så kostar det eller så fixar du en dator med routermjukvar (tex m0n0wall) fall du inte vill gå i förlust med din söta fina 100mbit

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Hur mkt pallar en 604?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Hur mkt pallar en 604?

Finns många 604or - en del dessutom i flera versioner.
Gäller det den vanligaste - D-Links Di-604 - så pallar den inte 100Mbps i full duplex. Exakt vad den släpper igenom beror på version och till viss del mjukvara.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Skulle någon kunna förklara detta med duplex för mig?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Skulle någon kunna förklara detta med duplex för mig?

Halv duplex = Vanlig landsväg. I en riktning går det fort - men så
fort det kommer trafik i den andra riktningen så blir det långsammare.

Full duplex = Motorväg. Full rulle i båda riktningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Halv duplex = Vanlig landsväg. I en riktning går det fort - men så
fort det kommer trafik i den andra riktningen så blir det långsammare.

Full duplex = Motorväg. Full rulle i båda riktningarna.

Okej.

Vad har jag i min dator t.ex. då?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Halv duplex = Vanlig landsväg. I en riktning går det fort - men så
fort det kommer trafik i den andra riktningen så blir det långsammare.

Full duplex = Motorväg. Full rulle i båda riktningarna.

Snarare:
Halv duplex = enfilig väg där man bara kan köra i en riktning i taget.
Full duplex = tvåfilig väg där man kan köra åt båda hållen samtidigt.
Dessutom finns simplex = enkelriktad gata där man bara kan köra åt ett håll.

http://susning.nu/Duplex

Det AzII beskriver är ett fenomen som kan uppstå när man kör TCP-trafik över en asymetrisk förbindelse.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Hur funkar programmet cfosspeed då? Tack vare det kan jag maxa båda upp och ner samtidigt med mitt BBB 10/1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Hur funkar programmet cfosspeed då? Tack vare det kan jag maxa båda upp och ner samtidigt med mitt BBB 10/1

SOM SAGT duplex har inget med det o göra, utan att cfosspeed hjälper bara till att skiacka ackpaket (paket som talar om vilken data som skickats o tagits emot) kommer fram för utan dem så brukar ett väldigt "konstigt fenomen" uppstå..."min download sjunker drastiskt när någon tankar från mig". duplex har I-N-G-E-T med det o göra alltså!

va jag otylig? kanske någon som kan förtydliga det jag sa.

för övrigt så är cfosspeed ett mycket bra program.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"