Hur mycket vågar jag klocka?

Permalänk

Hur mycket vågar jag klocka?

Hej. Jag vet i stort sett ingenting om datorer, men har hört att det kan vara värt att klocka upp grafik-kortet om man spelar cs och så. Jag har ett program som heter Riva Tuner och tror jag fattar hur det funkar. Frågan är bara hur mycket jag bör pressa kortet. Tacksam för tips om klockning!

Datorn:
Grafikkort Radeon X700 PRO

/Klas

Ps. Har en 19" TFT-Skärm från LG - Måste jag byta ut den för att det över huvud taget ska ge någon performance-skillnad när jag klockar? Ds.

Visa signatur

[MSI K8N NF4 Diamond][AMD 3500+ Newcastle @ 11x222][Corsair TWINX2048 - 2.5-3.3.6-1T][MSI 6800 @ 382/799][M-Audio Delta 1010LT]

Permalänk
Medlem

Nejdå! Klockningen påverkar inte skärmen på det viset som du tror.
Du kan lungt klocka utan att vara orolig över att skärmen ska packa ihop eller inte visa ngn skillnad.

Det stämmer att vissa TFT-skärmar uppdaterar bilden slöare än CRT-skärmar, alltså vanliga skärmar. Om det är så med din vet jag däremot inte.

Permalänk
Medlem

klocka lite i taget och kolla med 3dmark mellan varje gång så kan inget gå fel. Blir det för mycket så märker du det och kan då dra ner till det senaste som var stabilt.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Kan vara klokt att klocka försiktigt med 5-10MHz åt gången och leta efter artefakter (grafikfel) i krävande spel. Artefakter är tecken på att att kortet är klockat för högt. Så när du ser nåt som inte verkar normalt, klockar du ner kortet tills artefakterna försvinner.

Permalänk
Medlem

Man kan även formulera frågan som så här, "Hur feg är jag?"

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Man kan även formulera frågan som så här, "Hur feg är jag?"

Elak.

Visa signatur

tutte.

Permalänk
Medlem

Re: Hur mycket vågar jag klocka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av baronjosef
Hej. Jag vet i stort sett ingenting om datorer, men har hört att det kan vara värt att klocka upp grafik-kortet om man spelar cs och så. Jag har ett program som heter Riva Tuner och tror jag fattar hur det funkar. Frågan är bara hur mycket jag bör pressa kortet. Tacksam för tips om klockning!

Datorn:
Grafikkort Radeon X700 PRO

/Klas

Ps. Har en 19" TFT-Skärm från LG - Måste jag byta ut den för att det över huvud taget ska ge någon performance-skillnad när jag klockar? Ds.

Vadå inte vet något om datorer? Du har ju radat upp din hårdvara jätte bra. Du är lika bra som du vill. Sen tyckr jag att du ska clocka på bara, enda gränsen är väl när det kommer upp fel på skärmen (artifacts), men då är det bara att clocka ner lite (c.a 10mhz),

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

kör processorn i 2666 mhz . å höj volten ( runt 1.5v) . det gör jag , funkar prima .( prime samt pi ) . prollen blir inte varm ( knappt ) . samt så om du kör högre blir den ostabil så då krävs vattenk... då får du upp den i 2750mhz jag har kört det med luft men funkar bäst i 2650-2666mhz . 9.5x275 i bios .

Visa signatur
Permalänk

med det moderkortet och den cpun kommer han inte upp mer än 220mhz. måste vänta på biosuppdatering.. :/

Visa signatur

[ASA 5505 Security Plus][C2960S-24PS-L][WLC 2504][AP1142Nx3]
[6 Servrar][4 Datamaskiner][3 Fickmaskiner]

Permalänk
Medlem

Löööööööönt och klocka den datorn!!

Du lär nog inte ha några problem med cs, eller några andra spel heller för den delen, så bry dig inte om att klocka. Och JA, man kan bränna skärmen på att klocka kortet.. har gjort det själv!

De där artefakterna som mark501 snacka om är små klumpar med missfärgade pixlar som blinkar till ibland.

Ps. Klocka är, enligt mig, det sista desperata försöket att undvika att slösa pengar på en ny dator. Det går även att ha det som fritidsintresse om man e rik, då det kan bli en ganska kostsam hobby (iaf värre än ett par fotbollsskor per säsong:). Fast det är klart; har man en dator som går stabilt på nämnvärt högre frekvenser kan det vara lönt... inte om man bara får 100 Mhz och förlorad garanti)