Nybörjarguide till färgprofiler? :D

Permalänk
Medlem

Nybörjarguide till färgprofiler? :D

Hej på er allihopa!,
ni är säkert dödströtta på såna här trådar, men här kommer en till iallafall för att ljusa upp er dag lite extra

Har fått frilansuppdrag att göra en liten broschyr åt en kund, men jag har själv bara jobbat med webb innan och absolut ingenting med tryck. Kör Photoshop 7.0 för bilder (i läge CMYK då) och Indesign 2.0 för att montera och exportera till pdf. Har även en HP Color Laserjet 2550.
CMYK och RGB och allt det där är väl mer eller mindre uppfattat, men här är mitt problem:

När jag sitter i Photoshop och vill ha en väldigt väldigt ljus nyans av grå t.ex ser det bra ut på skärmen, mycket mycket mörkare än jag vill när jag skriver ut på skrivaren, och sen till råga på allt ser det ännu mer olika ut på provtrycket från tryckeriet.

Kort och gott, vad är det för färgprofiler, inställningar etc som jag måste göra (alltså de mest grundläggande grejjerna)? Ska jag höra med tryckeriet vilka profiler dom kör på etc?

Visa signatur

SWiMP CLOTHING™ / www.swimpclothing.com

Permalänk

Se till att du kör med europaskalan/CMYK (i färginställningar) så kan du vara lugn. Det är provtrycket du ska förlita dig på och där avgöra huruvida färgerna behöver justeras. Angående att det ser fel ut på skärmen är att den till att börja med inte är kalibrerad, och antagligen visar den färger kasst. Det finns bra skärmar som används inom repro/tryck, men det känns lite overdo om du bara ska göra en liten broschyr.

Angående den gråa, har du valt en procent av svart? Eller är det en färgblandning? Eller är det en PMS-färg som du ställt om till 4-färg?

Och din skrivare skulle jag inte lita på, visst, det kanske ser bra ut, men den är inte till för provtryck.

Permalänk

Re: Nybörjarguide till färgprofiler? :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swimp
Ska jag höra med tryckeriet vilka profiler dom kör på etc?

Ja det kan vara en bra ide att be dem om en färgprofil.
Sen kan du använda Adobe Gamma för att få färgerna bättre, om än långt ifrån det resultat man får på en proffsskärm kalibrerad med hårdvara gjord för ändamålet.
Sen kan man ju se till att man kalibrerar skrivaren också om man orkar.

Jag skulle gissa på att det duger med att kalibrera skärmen och använda photoshops profil-funktionalitet. Du kan ju jämföra med provtrycket och försöka få det att bli så likt som möjligt om inte annat. Ofta är det viktigaste att färgerna inte är helt åt helvete, inte lika noga att det håller den nivå som proffsen jobbar med.

Om ni har gamla Cap&Design liggande på ert biblotek så kan du kolla igenom senaste årets nummer, har för mig att de har haft en kalibreringsskola för några månader sen.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

gråa textbakgrunder upplevs ofta som mörkare än vad de är, enligt min erfarenhet iaf..

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!