Vissa kabinetter är urusla. Tillverkaren i kina bryr sig inte om din disk kommer att hålla så länge som möjligt. Om du däremot köper en Maxtor, LaCie osv är de måna om att även disken kommer att hålla maximalt för att de har ansvar för hela produkten.
Kollade för ett tag sedan på ett kabinett hos classe. Det var i väldigt tunn plåt och kommer inte till att leda bort värmen på ett bra sätt.
Finns många billiga kabinett som ser ut på detta sättet.
Men det finns också dem som är bra. Kanske inte alltid så lätt att se vilka som är bra på en liten produktbild, men de som kostar runt 200:- hamnar under begreppet "man får vad man betalar för".
Har sett skräckexempel på kabinet med hölje i plast och endast en tunn metallplatta som hårddisken skruvas fast i. Fatta vad varm disken kommer att bli.
Generellt spelar det nog inte så stor roll hur snabb disk det sitter i när man kör USB2. Gränssnittet bromsar jämfört med Firewire 800.
På de Lacie d2 diskar som kör raidade diskar och FW800 får man en överföringshastighet som ligger dubbelt så snabbt som USB2.
Den disken jag länkade till har 2x160GB och har förutom FW även USB2 som är bra för att vara flexibel mot andra datorer.
LaCies FW800 PCI-kort ligger på runt 700:- och är i sammanhanget värt varenda krona.
Jämförelse mellan diskar i HD Tach
WD Raptor 74GB 120.5MB/s
WD 200GB SATA 79.2MB/s
LaCie D2 1TB FW800 62.3MB/s
Maxtor One Touch USB2 31.8MB/s
När det gäller att Maxtors diskar låter mycket kan jag inte påstå att de låter högt i extern version. Tycker min externa är i stort sett ljudlös. Med tanke på att man stänger in disken i kraftigt stränggjuten aluminium så dämpas ljudet avsevärt.