Val av kabinnet & disk, eller färdig

Permalänk

Val av kabinnet & disk, eller färdig

Som ämnet låter, så är jag intresserad av att köpa en extern kabinett med ata stöd(minst 250gb). Blir en 200-250gb ata disk.

Skall fungera ihop med både firewire samt usb 2.0 och får kosta kring 500kr ~+-200kr(chassit) Färdig får kosta kring 1500-2000kr.

Har ni förslag på andra så kom gärna med dessa.

Har även funderingar kring kylningen på externa kabinetter och hur vida man märker skillnad mellan Seagates 200gb 8mb cache sata disk o en disk från maxtor med 16mb cache.

Vill ha en tyst disk så ingen maxtor (helst seagate, men då egen kabinnet och inte deras egna). Och LACIE verkar ha haft många problem och okända diskar i m.m. så dom känns inte som ett bra alternativ. Vad menas med deras Extreme versioner?

Funderade på en som fanns på Zebra media men vill höra vad ni anser att man skall ha.

MvH ACreature, ber om ursäkt för en aning klumpigt forumelad rad av frågor. Förövrigt så har jag läst alla trådar jag kunde hitta om kabinetter och diskar på forumet.

Permalänk
Medlem

Det säkraste är att köpa en extern disk från början. Många av de lösa kabinett som finns på marknaden är av usel kvalité.
I dag skiljer det dessutom inte så mycket med att sätta ihop själv som det gjorde förr.

Jag kör med Maxtor One touch 250GB och Lacie d2 1000GB.

Maxtorn har ett tungt rejält gjutet aluminiumhölje och är relativt tyst.
Lacie d2 har också liknanade hölje och är snabb och tyst.

Är nöjd med båda två, men Lacie d2 är snäppet vassare.
Det är ju dessutom en av marknadens snabbaste.
Lacie d2 är klart vassare än den så annars prisvärda från
Porsche-serien.

Vet inte vad du menar med att Lacie har okända diskar.
I min d2 sitter 4x250GB Western Digital SE 8MB cache.
De använder sig också av maxtors diskar. När det gäller d2
hade de enbart WD i dem, vet inte hur det är nu.

Dustin Home har just nu kampanjpris på d2 320GB.
Den går lite över din budget, men den skickas fraktfritt.
Annars finns den i mindre storlekar också.
Komplettera senare med ett Firewire 800 kort så går den
dubbelt så snabbt som en vanlig USB2 disk.
FW800 är helt underbart, det märks knappt att det är en extern disk.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf...

Permalänk

SUMITOMO Varför är det säkrare? vet många som ångrar sina köp av färdiga produkter istället för att köpa kabinett o hdd för sig. Men som du säger ett firewire 800kort, dom kostar la uppåt tusenlappen eller har jag helt fel? Sen så hur presterar maxtors 16mb cache sig? är den snabbare när disken är full genemot lancies diskar?(dom dom kör med alltså). och min egna uppfattning genom åren är att WD låter mer och presterar i samma klass som seagate. För mig har alltid seagates diskar varit dom självklara. Då Maxtors låtit mycket och fortfarande låter märkbart mer. Där emot funderar jag över samsungs diskar som tydligen skall vara okej, så som spinpoint eller vad dom heter?

Permalänk
Medlem

Vissa kabinetter är urusla. Tillverkaren i kina bryr sig inte om din disk kommer att hålla så länge som möjligt. Om du däremot köper en Maxtor, LaCie osv är de måna om att även disken kommer att hålla maximalt för att de har ansvar för hela produkten.
Kollade för ett tag sedan på ett kabinett hos classe. Det var i väldigt tunn plåt och kommer inte till att leda bort värmen på ett bra sätt.
Finns många billiga kabinett som ser ut på detta sättet.

Men det finns också dem som är bra. Kanske inte alltid så lätt att se vilka som är bra på en liten produktbild, men de som kostar runt 200:- hamnar under begreppet "man får vad man betalar för".
Har sett skräckexempel på kabinet med hölje i plast och endast en tunn metallplatta som hårddisken skruvas fast i. Fatta vad varm disken kommer att bli.

Generellt spelar det nog inte så stor roll hur snabb disk det sitter i när man kör USB2. Gränssnittet bromsar jämfört med Firewire 800.
På de Lacie d2 diskar som kör raidade diskar och FW800 får man en överföringshastighet som ligger dubbelt så snabbt som USB2.

Den disken jag länkade till har 2x160GB och har förutom FW även USB2 som är bra för att vara flexibel mot andra datorer.

LaCies FW800 PCI-kort ligger på runt 700:- och är i sammanhanget värt varenda krona.

Jämförelse mellan diskar i HD Tach

WD Raptor 74GB 120.5MB/s
WD 200GB SATA 79.2MB/s
LaCie D2 1TB FW800 62.3MB/s
Maxtor One Touch USB2 31.8MB/s

När det gäller att Maxtors diskar låter mycket kan jag inte påstå att de låter högt i extern version. Tycker min externa är i stort sett ljudlös. Med tanke på att man stänger in disken i kraftigt stränggjuten aluminium så dämpas ljudet avsevärt.

Permalänk

okej låter fint det där. Bara en fråga kvar innan eventuellt köp av en lancie disk är att den du länkade till inte hade raid funktionen eller? Och är den mer värd att köpa en en 250gb extreme version och vad är det för speciellt med extreme versionerna?

Permalänk
Medlem

Extreme brukar bara ha 2MB cache FW400/800 och inte USB2.

Bigdisk är mao mer flexibel.
I den jag länkade sitter 2x160GB i raid.

Permalänk

Jag har nu förbrylt konstaterat att dusins support är skit, då dom inte kan svara på lite tekniska frågor rörande lacies diskar. Inväntar nu svar ifrån lacie själva för att se ifall dom ens kan svara på frågor rörande deras egna produkter. Kommer nog skriva en sammanfattning av hur disken är ifall jag bestämmer mig för att köpa den.