Maxtor Diomond lr Maxline

Permalänk
Medlem

Maxtor Diomond lr Maxline

Ska kpa nya ny HD på 200-250gb, vil ha en snabb HD eftersom OP kommer ligga på den. Använder ett Abit IC7-MAX3. Jag har kollat på ovanstående 250gb diskar på Shg.biz

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=420367&ref=bu...

jag har även kollat på T7K250 men vet inte om den är lika snabb om man använder vanliga sata istället för sata2, denna disken verkar snabb enligt tomshrdware test

http://www.tomshardware.se/storage/20050524/index.html
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308745&view=detailed

Har någon något annat förslag?
Kan vara mellan 200-250gb
Orkar inte köpa en raptor kan jag ju tilllägga

Permalänk

Maxline vinner över Diamondmax i tester, men den är dyrare. Deskstar hårddiskarna hade jag inte köpt. De kommer från samma fabrik som de gamla IBM Deskstar diskarna som i folkmun kallas Deathstar eftersom de konstant krashar.

Jag hade köpt en Seagate Barracuda 7200.8 eller Maxtor Diamondmax 10

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Avstängd

Kåmputer: Vänligen vakna och lev i nuet Det var över två år sedan Hitachi tog över IBMs disktillverkning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Kåmputer: Vänligen vakna och lev i nuet Det var över två år sedan Hitachi tog över IBMs disktillverkning.

Ja men minnet av Hårddiskarna lever vidare. De tillverkas väll fortfarande i samma fabrik och heter samma sak. När de byter namn och byter fabrik ska jag återigen börja betrakta Hitachi som en hårddisktillverkare

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Avstängd

Det är isåfall din förlust och jag anser att du inte bör uttrycka den åsikten i sammanhang där någon undrar vilken disk som är värd att köpa. Den här gången har du fel, tyvärr. Sedan Hitachi tog över disktillverkningen så har de vunnit nästan alla test som går att vinna, de är även oftast med bland de bästa i "pris per gb".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är isåfall din förlust och jag anser att du inte bör uttrycka den åsikten i sammanhang där någon undrar vilken disk som är värd att köpa. Den här gången har du fel, tyvärr. Sedan Hitachi tog över disktillverkningen så har de vunnit nästan alla test som går att vinna, de är även oftast med bland de bästa i "pris per gb".

Men tester brukar väldigt sällan testa hur pass bra hårddisken håller och hur länge
De testar prestanda m.m, som sagt.
Jag kan erkänna att jag själv drar mig för att köpa en Hitachi just p.g.a. deras äldre (IBM:s) diskar som verkligen inte höll särskilt länge. Jag vet att Hitachi tillverkar väldigt snabba diskar med pra prestanda, men just det faktum att de förut hade väldiga problem med vissa serier gör att jag fortfarande drar mig för att köpa dessa. Kan ej svara riktigt på varför, men jag litar fortfarande inte riktigt på dem. (Hållbarheten alltså)

Men som sagt; De gör väldigt bra diskar prestandamässigt och prismässigt. Man kanske skulle försöka sig på att köpa en sådan ändå?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är isåfall din förlust och jag anser att du inte bör uttrycka den åsikten i sammanhang där någon undrar vilken disk som är värd att köpa. Den här gången har du fel, tyvärr. Sedan Hitachi tog över disktillverkningen så har de vunnit nästan alla test som går att vinna, de är även oftast med bland de bästa i "pris per gb".

Det har väll verkligen med saken att göra om jag nämner vad jag (och många andra) tycker om "Deathstar" diskarna. Han frågar efter vilken disk som är värd att köpa och jag tycker inte att Hitachi är värda att köpa. De är lite snabbare men är dyrare och har inget förtroende hos mig.

Nu är det upp till trådskaparen att bedömma om han vill köpa Maxtors hårddiskar eller Hitachis.

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Avstängd

Fakta och personliga åsikter är i regel två olika saker, jag tycker man ska hålla sig till fakta om man nu ska rekommendera något.

Absolut snabbaste diskar i dagens läge är, bortsett från WDs Raptor, Hitachi 7k250 och deras nya serie t7k250. Vi vet också att den håller betydligt bättre än vad de gamla Deathstardiskarna gjorde - den är till 99% säkerhet minst lika driftsäker som valfri annan disk.

Ur en ren personlig synvinkel är ingen av nämnda diskar aktuella för mig vid nästa inköp - det kommer bli Samsung Spinpoint p120 på 200x6gb för min del - mycket för personliga åsikter om just Samsung. Men det har inte att göra med att Hitachi tillverkar IBMs nya diskar, utan för att jag vill ha disk från samma tillverkare som jag redan har.

så, återigen, fakta och personliga åsikter är två olika saker och när någon frågor om vilken disk är bäst så bör man inte smutskasta något bara för att för 2-3 år sedan så var de kassa.

Vi som har hängt med i hårddiskvärlden tar dina kommentarer med en stor nypa salt

Permalänk
Medlem

tack tack, kna man använda denna sata2 disk till vanlig sata?, syftar på T7K250n?

Permalänk
Avstängd

jadå det ska man kunna (iaf vad jag förstått)

Permalänk
Medlem

Tack blev e sån nu