Permalänk

Styra lampor med servern ?

Har lite "cash-to-burn" just nu å kollar runt lite efter någon grej man kan koppla till datorn så man kan styra elartiklar i hemmet.
Helst både med fjärrkontroll och via tidsinställning.
Nån som har några förslag på produkter / byggsatser ?

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk

Köp såna klappare, Sen spelar du in när du klapppar på datorn. När du sen vill släcka lampan spelar du bara den filen på datorn.

Jävligt onödigt men roande.

Det finns sådana byggsatser vet jag men var och hur mycket de kostar har jag ingen aning om. Kolla på ELFA och liknande ställen

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Ta dig en närmare titt på produkterna från Nexa, vet dock ej om de går att styra från datorn.

www.nexa.se

Permalänk

jag har fjàrrstyrda lampor i alla mina rum...bestàll katalogen waterman tror jag den hette av clasohlsson annars fràga bara om fjàrrstyrningtillelektronikkatalogen

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Mjo clas ohlsson har väl något som kallas E-hem fortfarande? De hade det förut iaf. Annars kan du ju köpa reläkort som kopplas till paralellporten, finns på kjell.com.

Permalänk

Tack för tipsen gubbar ... lutar nog åt nåt i E-hemserien.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Fanns det inte en guide om hur man gjorde EXAKT detta i ett av de senaste nummrena av Datormagazin???
Typ "Styr dina lampor från datorn" eller ngt liknande.

Edit: Vid lite närmare granskning vad det Datormagazin 2005-4 och artikeln hette "STYR VAD SOM HELLST VIA WEBBEN". I tidningen visar de dock hur man styr en lampa om jag inte helt missminner mig.

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeeZen
Fanns det inte en guide om hur man gjorde EXAKT detta i ett av de senaste nummrena av Datormagazin???
Typ "Styr dina lampor från datorn" eller ngt liknande.

Edit: Vid lite närmare granskning vad det Datormagazin 2005-4 och artikeln hette "STYR VAD SOM HELLST VIA WEBBEN". I tidningen visar de dock hur man styr en lampa om jag inte helt missminner mig.

Hmmm.. *rotar bland tidningarna*

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

fanns en kille på forumet för några år sen som lät oss swecare styra hans julbelysning i fönstrer via webben. va lite kul att tända/släcka för jag tror det fanns webbcam & nått på sidan som indikera om lampan va tänd/släckt.

Visa signatur

Signatur raderad, max 2 färger (svart är en färg!). Se reglerna för mer information.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proximuz
fanns en kille på forumet för några år sen som lät oss swecare styra hans julbelysning i fönstrer via webben. va lite kul att tända/släcka för jag tror det fanns webbcam & nått på sidan som indikera om lampan va tänd/släckt.

var inte den fake? att han hade 2 bilder som laddades beroende på vad man tryckte på för knapp?

Permalänk
Medlem

http://parrelay.sourceforge.net

sen gör du ett fint litet PHP-webgränsnitt som styr bitarna

Permalänk

Först o främst så var den där advensljusstaken inte fake, det är därifrån jag fick insperation o hjälp av att bygga min egen.

Jag köpt en billig sån elstyrning med fjärrkontroll för ca 200:- på claes ohlsson, och sen plocka jag isär fjärrkontrolen och byggde en väldigt enkel styrkrets som "tryckte" (skickade ström till rätt ställe på kontrollen vilket resulterade i en knapptryckning) på fjärren och sen kopplades det hela in på parallelporten för att sedan kunnas styras via enkla program.

Har några bilder o en liten film från det hela som jag gärna delar med mig.

Vet att det finns nån guide där jag läste mycket om detta men jag kan inte hitta den igen... Ska iväg o jobba nu men ska försöka hitta nått kopplingsschema o sånt senare ikväll...

Film (xvid, ca 400kb packad i rar för att silentwhisper inte ville taemot avi)

Använder den inte så mycket nu, men jag har kopplat ihop allt med FMA o när datorn ex tappar kontakten med mobilen (ex när jag går hemmifrån) så släcker den dom lampor jag tycker är onödiga och tänder dom igen när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat ett Pc-reläkort? Te.x. 87556 på Kjell?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
jag har fjàrrstyrda lampor i alla mina rum...bestàll katalogen waterman tror jag den hette av clasohlsson annars fràga bara om fjàrrstyrningtillelektronikkatalogen

Varför fixar du inte SE layout till tangetbordet?

Permalänk

det gàr vàll bara att gòra nàr man formaterar?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

[Offtopic] Det känns så onödigt att starta en ny tråd för denna fråga.

Vad heter den där komponenten/manicken på lampor där själva glödlampan skruvas fast i? Jag behöver få tag i den manicken samt en sladd till eluttaget. Det borde väl gå att köpa löst. Jag ska nämligen bygga in en lampa i min modd och behöver få tag på en sådan, iaf namnet på vad de kallas.

Edit: Clas Ohlson var min vän

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikk
[Offtopic] Det känns så onödigt att starta en ny tråd för denna fråga.

Vad heter den där komponenten/manicken på lampor där själva glödlampan skruvas fast i? Jag behöver få tag i den manicken samt en sladd till eluttaget. Det borde väl gå att köpa löst. Jag ska nämligen bygga in en lampa i min modd och behöver få tag på en sådan, iaf namnet på vad de kallas.

Edit: Clas Ohlson var min vän

Sockel?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Kanske bör skriva att det heter lampsockel om nån skulle få för sig att söka efter en sån.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?