Permalänk

Dual Channel Funkar ej =(

Hej!

Har ett ASUS P4P800-E Deluxe som jag igår köpte ytterligare ett Samsung PC3200 CL3 512Mb minne till. Det enda som skiljer är att det gamla minne verkar ha kretsar på båda sidor, medan det nya bara har det på ena.

Jag får inte Dual Channel att fungera. Minnena sitter i de färgkodade minnesplatserna, och jag har även testat det andra paret minnesplatser.

Vi uppstart får jag bara info om (på ett ungefär) "Single data channel or Virtual singel data..." Vad är haken? Kan man ställa någon i BIOS? Är det minnena? Är det något annat?

Läste dock detta här på Sweclockers:

CAS = Column Acces Strobe
The Latency delay in clockcycles between the assertion of the CAS signal and the availability of valid data on the DQ pins.
Vanliga värden: 2(bäst), 2.5(endast DDR), 3

Hmm..innebär det att CL3 inte funkar för DDR? =/

/F

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Enligt min moderkortsmanual måste minnena vara exakt likadana om man ska köra dem i dualchannel, annars kan instabilitet uppstå. Kanske även gäller när man kör med fyra moduler.
Är det nån skillnad i timingen på minnena då?