Permalänk
Medlem

Storlek på Öl/läskflak?

vad är måtten på dom? Hade tänkt bygga en minikyl, så om nån vet dom skulle dom kunna upplysa mig? Förresten, om jag har ett välisolerat skåp, så behöver jag väl inte många/starka peltier för att hålla kylan när det väl blir kallt? Hade tänkt bygga ett stort skåp för typ 4 flak med joltcola, tar ut ett flak i taget att dricka, medans dom andra håller sig kalla.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Lättaste, snabbaste och det bästa sättet att få reda på det: MÄT. Du har säkert några cola/öl-flaskor som ligger och skräpar hemma.

För att kyla 4 flak med jolt (4x32 = 128) så behöver du ett par duktigt kraftiga peltierelement, och det skulle inte vara direkt smidigt för fem öre. Skaffa ett stort kylskåp istället.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

För att få in fyra flak måste ju skåper vara i storlek som en mindre garderob. För att kyla de 96 burkarn räcker det inte med en "vanlig" 90W peltier. Inte om du inte vill vänta i ett år innan de blir kalla.
Rätta mig om jag har fel.

EDIT: Pimmelmann, ett flak är 24 burkar, inte 32.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

låter bättre finns säkert på tippen min farsa brukar plocka där ibland...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk

Vad är det som är 32 då? Nåt annat? Eller är det bara jag som är förvirrad av att ha jobbat i 8 timmar idag? *förvirrad*

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är 32. Du kanske tänker på processorer eller nått Jag är skärpt nu, har bara jobbat 6 timmar idag

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

6*4=24 24*4=96

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Fast det finns 30burks flak med

Permalänk
Medlem

har 5 plattor/flak calsberg gold i kartong hemma och sedan slotts pilstner i halvkartong vill du ha bägge eller räcker det med calsbergen?

tänkte att du skulle få plats med emabalge i kylen

30ölspaltta? ok om de finns så är de inte vanliga de på bordershop i Tyskland var all 24 cans

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag har inte bråttom, så iden skulle vara att låta peltiern arbeta, sen ha iallfall 2 lager frigolit, så iprincip kyler du flaken en gång sen håller isoleringen och en lågarbetande peltier ner graderna. Har diskuterat med min farsa om hur man gör en tempratur reglerad peltier, så den jobbar ner till önskad kyla och sen sänks volten till den och den arbetar mindre o mindre, så det inte blir aliminiumklädda isbitar du försöker dricka. Så peltiern får stå och arbeta ner länge innan den öppnas, och kommer få arbeta länge innan nästa flaks tas ut.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

jag skulle dra en vild gissning på att du hinner dricka upp 4 flak innan du har fått 1 flak helt nerkylt o_O

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

och jag tippar på att lanet skulle vara slut innan du får "aliminiumklädda isbitar" tänk på att det faktiskt... faktiskt är sprit i öl

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Problemet e jag vill kyla mycket, men inte ha typ vattenkylning till att kyla peltiers Och jag vill inte köpa typ 4 90watt peltiers, plus kylare till dom... Jag är ganska säker på att 2 stycken räcker.

@Golliwog, har jag specifierat just öl? Sa öl/läsk flak så att folk förstår vad jag menar. Användningsområdet skulle nog bli jolt cola.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Gör som Mythbusters, ta en kolsyre-släckare och spruta på burkarna, då kommer du ha kalla burkar på nolltid. En burk tog.... 5-6 sekunder har jag för mig. Sådeså.
Eller, ta riktigt kallt vatten, fyll på med några kassar is, häv i en hel hög med salt, och sen dumpa i burkarna. Då har du effektiv kylning som attans.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

Golliwog, kan också berätta att den lilla mängden sprit som finns i ex folköl inte spelar så stor roll.... far min lyckades nämligen spränga ett par burkar i frysen för nått år sedan:D Var ganska läbbigt i frysen efteråt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Man ska bara inte dricka dom för snart efter du kylt dom med kolsyresläckare.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

men folköl vem dricker det när det finns riktig piltsner från tyskland? ush folköl är ju nått man köper om man har abstinens och inte har nång riktig öl hemma.

taotl:
om du skall ha sådan stor volym så bör du nog ha peltienrna utspridda lite grann eller en fandukt som leder in kyld lyft in i kylen och en som leder tillbaka det till flänsarna så du får en bra cirkulation annars skommer du nog få dina "aliminiumklädda isbitar" just där peltierna är.

Med en bra cirkulation så kommer det nog ta en bra stund innan du får börja oroa dig för iskristalisering av läsken/ölen.

Till säljva styrningen av systemet så kanske du enkelt skulle sätta in nån form av termistor som minskar ohm när den går över en viss temp och drar åt sig vid lägre. Eller att den styr ett relä som släpper på matning till peltierna och fläktarna. Då kan du ju välja vilken typ av termistor du vill ha och fixa ett relä efter vilken typ du valt.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Golliwog lanet kommer vara slut innan du får dina jolt coler kalla.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Golliwog det var det som var min ide, att köra typ en termistor och ett relä... Kommer oxå sätta en fläkt på kylsidesflänsen så det blåser runt i lådan, och ja kommer inte ha båda peltiers på exakt samma plats.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Golliwog: Sågott som all öl som man Inte köper på i turist/köpa-för-oss-bilig-öl butiker är 30 flaken mycket vanlig.. I ca 50/50 av fallen man köper öl så får man dom i 30flak. Brukar handla om sådanna partier av öl som kommer på pall Och inte våra egna inhemska sorter..

Permalänk
Medlem

nog bättre att du bygger en mindre kyl för kanske 4 burkar, och kan kyla ner dom på kanske 10-20mins än att försöka kyla ner 4 flak, och så fort du tar en burk så ställer du dit en ny.

Permalänk

41cm x 27cm

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk

Danska Ölbackar är 30 glasflaskor

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Om man räknar grovt på det så borde man komma fram till ungefär följande:

Vi säger att det är 33 cl vatten i burkarna 33 cl vatten = 0.33Kilo vatten.

128 sånna burkar skulle då väga ca 40 kilo.

En okyld burk säger vi är 25 grader, och denna ska kylas till 8 grader. Altså ska temepraturen ner 17 grader...

Att kyla ett gram vatten en grad kräver att man tar bort 4.2Ws energie från vattnet.

Altså behövs 40 000 * 17 * 4.2 = 2856000 Ws = 0.793 KWh

Ett 90W peltier lär inte kunna kyla bort 90W. Men låt oss säga att det kan det...
Då skulle det ta ca 9h att kyla dina burkar. MEN detta är en mycket teoretisk model, du har massor av förluster på vägen från Pletiern till Jolten.

Jag skulle satsa på att kyla en burk åt gången med peltiern istället. Helst då i en specialkonstruerad mugg som ser till att skapa mycket kontaktyta mot vätskan..

Nån som vill kontrolera mina beräkningar?

Permalänk
Medlem

kunde vara idé att spana in en minkyl på skroten och modda om än dit peltier projekt då du som sagt kommer behöva rätt saftiga peltiers samt en massa tid att kyla

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ha två 90watts, och planen var INTE att kyla dessa på kort tid, så att det tar 10timmar att kyla ner dessa fyra flak så spelar det ingen roll.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Jag kommer ha två 90watts, och planen var INTE att kyla dessa på kort tid, så att det tar 10timmar att kyla ner dessa fyra flak så spelar det ingen roll.

Saken är att det inte kommer att funka med två då inga förluster är medräknade.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Jag kommer ha två 90watts, och planen var INTE att kyla dessa på kort tid, så att det tar 10timmar att kyla ner dessa fyra flak så spelar det ingen roll.

eftersom du har hur lång tid som helst så sitter det i isoleringen.. och det är en rejäl isoleringsom behövs.. skulle kanske kunna funka om du isolerar likadant som en vanlig vakum termos.. men men .jag är mycket tveksamt om det skulle räcka med 2X90 ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@LsdBoy; Han sa 9 timmar med en utan förlust, tio timmar med förlust med två tycker jag då verkar rimligt?

@millepromille; Jag hade tänkt mig minst 2 lager frigolit som isolering, förmodligen mer.

Har inte pengar just nu, och kommer nog inte ha på ett tag som kan gå till detta projektet. Såfort jag kan ska jag börja med det, och självklart lägga upp bilder här, och resultat.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Ett 90W peltier lär inte kunna kyla bort 90W. Men låt oss säga att det kan det...
Då skulle det ta ca 9h att kyla dina burkar. [u]MEN detta är en mycket teoretisk model, du har massor av förluster på vägen från Pletiern till Jolten.[/u]

men trial and error burkar alltid funka

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2