Hårddisk hänger sig och låser systemet

Permalänk
Medlem

Hårddisk hänger sig och låser systemet

Hej allesammans!
Jag ska försöka beskriva problemet så noga som möjligt.. bare with me
Jag äger en Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB ATA/133 7200RPM disk som är lite mer än ett år gammal. Nyligen började den låta skummt.. (klick!)
Ni känner garanterat igen ljudet. Efter ett tag började jag märka (i Windows) att hashande av data och annat lite mer hårddiskkrävande fick systemet att gå fruktansvärt sakta,
Efter lite googlande och sökande här på swec provade jag att aktivera DMA, och det funkade prima.. allt var frid och fröjd igen, dock kvarstod klickljuden.

Efter nån vecka installerade jag Arch Linux som är mitt nuvarande system, med 2.6.11.10 kerneln, dock på en separat 40GB IBM disk.
Och när jag kopierar filer mellan maxtor disken till mina linuxpartitioner uppstår problemet.. farten filer kopieras i sjunker och tillslut stannar den helt. Efter ett tag börjar systemet gå sjukt slött.. och hänga sig sakta men säkert.. del efter del slutar det funka.. tillut stannar musen upp och jag kan höra hårddisken arbeta konstant.
Hårddisken har DMA aktiverat och går i UDMA5 som ni kan se nedan.

# hdparm -d /dev/hdb
/dev/hdb:
using_dma = 1 (on)

# hdparm -i /dev/hdb
/dev/hdb:
Model=Maxtor 6Y200P0, FwRev=YAR41BW0, SerialNo=Y62232EE
Config={ Fixed }
RawCHS=16383/16/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=57
BuffType=DualPortCache, BuffSize=7936kB, MaxMultSect=16, MultSect=16
CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=268435455
IORDY=on/off, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2
UDMA modes: udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5 udma6
AdvancedPM=yes: disabled (255) WriteCache=enabled
Drive conforms to: (null):

Jag har inte en aning om vad som kan vara fel.. (jag vägrar acceptera att den är trasig goddammit! ) förslag är varmt välkomna!

Permalänk
Medlem

Kolla huruvida disken håller på att dö eller inte med hjälp av SmartMonTools: http://smartmontools.sourceforge.net/

De flesta leverantörer (och butiker, om de har koll) byter en disk till en ny om du bara printar ut och visar upp en rapport som visar att disken är döende.

Håkan

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att systemet hänger sig när jag har en hårddisk på samma IDE-kabel som min cdrom. Dock endast i Gentoo, det kan vara något liknande? Jag läste för ett tag sen att jag kan ha satt jumprarna fel på cdromen. Har dock inte orkat skruva upp burken.

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem

Jag löste det! när jag kopplade ur disken och tänkte slänga den åt h*vete trillade IDE kabeln den satt kopplad med i bitar hehe, satte dit en ny sen funkade det klockrent
Tack för era svar ändå