Om ni fick bestämma hur skulle eran favoritdist se ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
Jag är faktiskt tämligen nöjd med Gentoo som det är ^^

Kunde inte sagt det bättre själv

Permalänk
Inaktiv

Det är väldigt mycket blandade reaktioner man fått på den här tråden.
Men det var ju visserligen vad jag trodde skulle hända också.

Nåväl, anledningen med tråden var iaf för att få ideer till min egna dist, och jag ser en hel del som påverkat mig mycket positivt.

Måste nog hålla med om att en clean dist är nog det som de allra flesta, nybörjare som expert anser sig vilja ha.

Men det är roligt att höra om alla era reflektioner.

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo-gänget funderade ju på initscripts i python ett tag har jag för mig, eller så var det bara folk på forumet. I vilket fall som helst, det skulle bli klurigt om man dödar python, då kan man ju inte ens boota. Att ha en statiskt länkad är ju lite fult också, men det skulle väl kunna funka kanske.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Gentoo-gänget funderade ju på initscripts i python ett tag har jag för mig, eller så var det bara folk på forumet. I vilket fall som helst, det skulle bli klurigt om man dödar python, då kan man ju inte ens boota. Att ha en statiskt länkad är ju lite fult också, men det skulle väl kunna funka kanske.

Tja, det går att döda Bash med; då kommer ju inte de vanliga skripten att fungera. Python är en systemkomponent i Gentoo, så risken för att det "försvinner" är lika stor som om Bash försvinner...

Permalänk
Medlem

Måste säga att Slackware + slapt-get + twm = perfekt dist

Permalänk
Medlem

Bah. OpenBSD uber alles

Permalänk

Jag svär säkert i kyrkan nu, men Linspire 5.0 är fan den bästa distro jag testat. Det funkade direkt, på bärbar med trådlöst, power management och allt. Tyvärr finns den ju inte på svenska och tyvärr kostar det för mycket per år att hålla den uppdaterad. Men det blev på någon timme min absoluta favoritdistro eftersom den fungerade direkt vid installation, lika bra som, heh, WinXP eller MacOS X.

Permalänk
Medlem

Trodde inte linux distar fick kosta? Förutom priset på cdskivan och frakt.
Har de utveklat alla program som hör till själva? Har jag missat något nu?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Klart dom får kosta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Jag svär säkert i kyrkan nu, men Linspire 5.0 är fan den bästa distro jag testat. Det funkade direkt, på bärbar med trådlöst, power management och allt. Tyvärr finns den ju inte på svenska och tyvärr kostar det för mycket per år att hålla den uppdaterad. Men det blev på någon timme min absoluta favoritdistro eftersom den fungerade direkt vid installation, lika bra som, heh, WinXP eller MacOS X.

Och hur stor erfarenhet har du av Linux/UNIX? Den här tråden riktar sig antagligen till mer vana användare...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

En version av Ubuntu som inte försöker spränga min skärm i småbitar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Trodde inte linux distar fick kosta? Förutom priset på cdskivan och frakt.
Har de utveklat alla program som hör till själva? Har jag missat något nu?

Visst får man ta betalt för det, men de måste skicka med källkoden samtidigt...

Permalänk
Medlem

Citirar Stallman igen "Think of free speech not free beer"

Permalänk

Kom igen, erkänn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Och hur stor erfarenhet har du av Linux/UNIX? Den här tråden riktar sig antagligen till mer vana användare...

Första installationen var med Slack på den tiden det bytte namn från SLS. Och du då?

Det jag ville säga med Linspire var att det fan i mig fungerade klockrent direkt vid första installationen. Och att jag faktiskt tyckte det var rätt skönt att slippa sitta och pilla i en vecka för att få allt att fungera. Jag blev mycket, mycket imponerad av Linspire.

Att Linux aldrig fungerar mer än till 95% vid första installationen (och det gör det aldrig, kom igen, erkänn) är nog det största bekymret med att få en större spridning med Linux. Vi som skriver och läser här tycker det är kul att peta och pilla, men övriga nio miljoner invånare fullständigt hatar sånt och väljer därför WinXP eller MacOS X.

En "fri" distro som vore lika enkel att installera och fungera så klockrent som Linspire hade varit guld värd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Visst får man ta betalt för det, men de måste skicka med källkoden samtidigt...

Man får ta betalt för GPL-licensierade program, och man måste inte skicka med källkoden. Däremot måste man ha källkoden tillgänglig för nedladdning eller kunna skicka den (på CD eller liknande) till självkostnadspris. Sen är det fritt fram för vem som helst som skaffar den att sprida den vidare under GPL (tror det gäller även binären, inte bara källkoden).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Kom igen, erkänn...

Citat:

Första installationen var med Slack på den tiden det bytte namn från SLS. Och du då?

Det jag ville säga med Linspire var att det fan i mig fungerade klockrent direkt vid första installationen. Och att jag faktiskt tyckte det var rätt skönt att slippa sitta och pilla i en vecka för att få allt att fungera. Jag blev mycket, mycket imponerad av Linspire.

Att Linux aldrig fungerar mer än till 95% vid första installationen (och det gör det aldrig, kom igen, erkänn) är nog det största bekymret med att få en större spridning med Linux. Vi som skriver och läser här tycker det är kul att peta och pilla, men övriga nio miljoner invånare fullständigt hatar sånt och väljer därför WinXP eller MacOS X.

En "fri" distro som vore lika enkel att installera och fungera så klockrent som Linspire hade varit guld värd.

Ok. Personligen tycker jag att Fedora eller Mandriva fungerar mycket fint out-of-the-box. Dock så föredrar jag en lite svårare dist, känns som om kontrollen ligger hos mig då. Detta är en stor anledning till att jag inte kör Windows.

Kört Linux varje dag sedan typ år 2000. Samt lekt med många olika Linux-distar och UNIX-varianter under tiden.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Re: Kom igen, erkänn...

Citat:

*Applauds*

Du har kört linux så pass länge och vet ändå inte att SLS inte Är och aldrig har varit Slackware?

Slackware är en avknoppning av SLS (Pat installerade SLS och började pilla med det och släppte egen dist kallad slackware efter ett tag)

Peter Macdonalds gjorde SLS, Patrick Volkerding gjorde och gör Slackware och har gjort så ända sedan början och Slackware i sig har Alltid hetat Slackware.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Re: Re: Kom igen, erkänn...

Citat:

Ok. Personligen tycker jag att Fedora eller Mandriva fungerar mycket fint out-of-the-box.

Om någon är intresserad, gjorde jag för någon månad sedan en test med ett antal bärbara (typ standard Dell) och ett antal distros "out-of-the-box" och fick följande resultat. Notera att det bara handlar om att få så mycket som möjligt att fungera direkt vid första installation och inget annat.

1. Linspire 5.0. Fungerade perfekt. Allt fungerade, skärmupplösning, trådlöst nät, power management och CD-bränning. Och till och med utan det som brukar kännas som en biljon mer eller mindre tekniska frågor som andra distros plågar användaren med vid installation. Linspire faller dock på att den inte ännu finns på svenska samt att den kräver en prenumeration på uppdateringar som kostar kring $50 per år. (Det går att komma runt, men då är vi inne på pillandet igen.) Ni som tror ni sett snygg installation och snygga teman till KDE bör prova att installera Linspire nån gång. Helt i klass med Windows XP och nästan i klass med MacOS X.

2. SuSE 9.3 Pro. Andraplatsen eftersom det mesta fungerade. Trådlöst nät hopplöst uppfuckat och kräver installation av extra program som exempelvis Netapplet. Även med dessa extraprogram "glömde" SuSE ofta bort exempelvis WEP-nycklarna, vilket är vansinnigt irriterande. Fattade aldrig riktigt heller varför i hela friden routinginformationen plötsligt användes utanför DHCP. Gick vilse bland alla tre, sju eller två tusen sätt att ställa in hibernation, sleep och annan power management för bärbara. Dessutom är jag lite tveksam till Novells intentioner. Kostar SuSE 9.3 pengar? Finns den för legal nedladdning? Nu eller senare? Har någon någonsin fått FTP-nedladdningen att fungera under en livstid? Men, som sagt, SuSE 9.3 Pro fick en hedrande andraplats och mycket fungerade bra.

3. Mandriva 2005. Tredjeplatsen gick till testlagets favorit. Vi var faktiskt ledsna att Mandriva inte fungerade fullt ut. Mycket snygg installation men faller pladask när vi till slut tvingas välja VESA för grafiken eftersom Mandriva vägrar fungera trots val av exakt det grafikkort som den bärbara datorn har. Det är precis sådant här som jag avskyr. Man känner sig korkad och idiotförklarad, trots att man gör rätt och väljer rätt. För vanliga människor räcker det med ett enda sådant här fel, plus en överlägsen kommentar om att "öh, ba, å konfigga xorg, typ, hö" så kommer de aldrig, aldrig, aldrig mer att vilja ta i Linux ens med tång.

Därefter kom Fedora Core 4, Ubuntu och resten av gänget. De flesta funktionerna för bärbara datorer funkade inte direkt utan extra pillande, exemplevis trådlöst nät, power management, spegling av skärm till en projektor, CD-bränning etc. Ubuntu blev vi faktiskt lite besvikna på eftersom det hypats så mycket. De färdigpressade skivorna verkar innehålla en massa fel och rörigt nog finnas i olika versioner, vi fick t ex aldrig Live-CDn för PPC att fungera. Och sådär annorlunda var ju inte Ubuntu när vi fick fart på den...

Jag säger som jag sa i ett tidigare inlägg:

Permalänk
Medlem

Linspire? Det är ju som att blanda Windows 95 med en riktigt tidig utveckling av Linux. Har personligen inte prövat något sämre än det.

Jag har alltid gillat Slackware, men på senare tid har jag försökt acceptera att det kanske finns en bättre distro, dvs Ubuntu. Gillar den så skarpt att jag nästan kan erkänna Slackware besegrad.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Kom igen, erkänn...

Citat:

1. Linspire 5.0. Fungerade perfekt. Allt fungerade, skärmupplösning, trådlöst nät, power management och CD-bränning. Och till och med utan det som brukar kännas som en biljon mer eller mindre tekniska frågor som andra distros plågar användaren med vid installation. Linspire faller dock på att den inte ännu finns på svenska samt att den kräver en prenumeration på uppdateringar som kostar kring $50 per år. (Det går att komma runt, men då är vi inne på pillandet igen.) Ni som tror ni sett snygg installation och snygga teman till KDE bör prova att installera Linspire nån gång. Helt i klass med Windows XP och nästan i klass med MacOS X.[/i]

Och hur många tekniska frågor har en vanlig installation utav Fedora Core om man får fråga?
Det enda jag kan komma på är nog partioneringen men ingenting annat.

Och när det gäller utseendet på Linspire så är det inte ett dugg snyggt, enbart en efterapning utav XP:s barnsliga utseende. Linspire har ingen egen egenbyggd fönsterhanterare, den baseras som du kanske vet kring KDE, och det går KDE att bli mycket snyggare än vad Linspire aldrig kommer att bli, även om jag föredrar Gnome framför KDE.

Är ett system inte lika "snyggt" som Windows idag så tror folk att det är något fel. Tråkigt men sant.

Citat:

Därefter kom Fedora Core 4, Ubuntu och resten av gänget. De flesta funktionerna för bärbara datorer funkade inte direkt utan extra pillande.[/i]

Nej och inte har Windows fungerat heller utan en massa "pillande".

Personligen så tycker jag att vanliga svenssons inte skulle installera Windows själva heller, de läser ju aldrig texten utan väljer en knapp som de tycker "ser" bra ut. Det är som med bilar, förstår man inte att det är någonting som är fel när bilen kokar och att man borde stanna och se efter så får man skylla sig själv.

Citat:

Har du aldrig hört talas om Mepis?

Bara för att Linspire fungerar bäst på din dator betyder inte att den fungerar lika bra på någon annan dator.

Har en Compaq som vägrar starta windows xp lookalikes som Xandros och Linspire, även om bara temat är ändrat, hatade det i början men nu gillar jag det. Infinite loop error ställer därmed inte bara till problem.

Bör även nämnas att den körde XP när jag köpte den.

Permalänk
Medlem

Typ som Gentoo är nu fast med lite YasT o andra program ifall man känner sig slö. Men frågan är om man skulle använda det ändå. En stor anledning till att jag kör linux är att jag tycker om att pilla med saker. Sen funkar det förbannat bra med

Permalänk
Citat:

Den här tråden riktar sig antagligen till mer vana användare...

Skulle det vara du då?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Testpilot

Citat:

Om någon är intresserad, gjorde jag för någon månad sedan en test med ett antal bärbara (typ standard Dell) och ett antal distros "out-of-the-box" och fick följande resultat. Notera att det bara handlar om att få så mycket som möjligt att fungera direkt vid första installation och inget annat.
...

Jag testade Knoppix på en bärbar för ett tag sen och då funkade allt på en gång, batterimätare, styrplatta och hela köret. Jag vet att det är tänkt som live-CD bara men det går att lägga in på hårdisken väldigt lätt (finns i startmenyn i KDE)

Det är den lättaste disten jag testat om man ska ha till sin arbetsdator, annars så gillar jag debian

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Skulle det vara du då?

Har kört Linux/UNIX sedan 2000 som sagt så jag anser mig själv ganska van då jag kör det dygnet runt.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Har kört Linux/UNIX sedan 2000 som sagt så jag anser mig själv ganska van då jag kör det dygnet runt.

Om jag hade suttit framför en dator dygnet runt i 5 år hade jag varit ganska less för att inte säga trött...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har använt Linux i ca 10 år nu. Dock inte dygnet runt då jag försökt hämta luft minst en timme om dagen och kanske träffa flickvännen också till och från.

Permalänk

Re: Re: Kom igen, erkänn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du har kört linux så pass länge och vet ändå inte att SLS inte Är och aldrig har varit Slackware?

Jodå. Du vet. Jag vet. Men sen är det väl inte många fler här i forumet. De flesta var väl inte ens födda då. Men innan Kernel blev 1.00 bytte vi till BSD, mestadels på grund av säkerheten och att det helt enkelt fungerade. Jag vet att alla säger att allt fungerar, men BSD på server är otroligt och vi har upptid på flera år även på gamla servers. Så vi har fortsatt med BSD förutom en och annan RedHat och lutar allt mer åt Darwin och MacOS X om Apple skulle få rätt på alla delar.

<FLAME>Kan vi köra ett superstabilt FreeBSD (Darwin) på kraftfulla men billiga Intel-maskiner (Yonah, Merom, Conroe, Woodcrest eller vad det blir på serversidan) med världens bästa grafiska gränssnitt (MacOS X) som är kompatibelt med både Mac och Windows (MacWine) samt de flesta opensource-program, kommer vi aldrig mer ens överväga Linux på serversidan. Ni Linux-fanatiker får bli hur arga som helst, men så känns det just nu. Och notera att jag talar om våra servers.</FLAME>

Permalänk
Medlem

Citat:

<FLAME>Kan vi köra ett superstabilt FreeBSD (Darwin) på kraftfulla men billiga Intel-maskiner (Yonah) med världens bästa grafiska gränssnitt (MacOS X) som är kompatibelt med både Mac och Windows (MacWine) samt de flesta opensource-program, kommer vi aldrig mer ens överväga Linux på serversidan. Ni Linux-fanatiker får bli hur arga som helst, men så känns det just nu. Och notera att jag talar om våra servers.</FLAME>

Nej, men jag håller med dig om denna flame faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citat:

<FLAME>Kan vi köra ett superstabilt FreeBSD (Darwin) på kraftfulla men billiga Intel-maskiner (Yonah, Merom, Conroe, Woodcrest eller vad det blir på serversidan) med världens bästa grafiska gränssnitt (MacOS X) som är kompatibelt med både Mac och Windows (MacWine) samt de flesta opensource-program, kommer vi aldrig mer ens överväga Linux på serversidan. Ni Linux-fanatiker får bli hur arga som helst, men så känns det just nu. Och notera att jag talar om våra servers.</FLAME>

Kommer det en gratis x86 server version av MacOSX hade jag inte bangat för köra den.

Permalänk
Medlem

Re: Om ni fick bestämma hur skulle eran favoritdist se ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Om ni fick bestämma hur skulle eran favoritdist se ut

Ubuntu, fast utan det bruna färgschemat som standard och Xine med alla codecs skulle vara förinstallerat ;).

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se