Vad saknas inom mobiltelefoni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Men hur kan man koppla över mobiltelefoni till fast telefoni?

Det kan väl inte gå med en vanlig mobil antar jag?

Den där siemensen kan man väl inte ta med sig å använd som mobil på stan?

Jo det funkar med en vanlig Siemens mobil. Det finns en inställning som gör att mobilen slår över och ansluter till ditt hemmanät när men kommer innom sändnigs området.

Jag har aldrig testat detta så det kan hända att det inte funkar i praktiken men inställningen finns där(iallafall på mina två tidigare siemens telefoner: m35i och m50)

Du kan givetvis inte göra tvärtom alltså tamed dig din bärbaratelefon ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
jag saknar Bluetooth vibrater att lägga i skon eller nåt när man har mobilen i innerfickan eller liknande!!!

Vadå bluetooth vibrater å lägga i skon? Vad ska man ha det till?

Svar till KiRnEh

Nej okej jag tänkte väl det.
Men det är praktiskt om det går att göra till en hemtelefon.
Men vad händer om det ringer på mobilen...går det över på samma lina då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Svar till KiRnEh

Nej okej jag tänkte väl det.
Men det är praktiskt om det går att göra till en hemtelefon.
Men vad händer om det ringer på mobilen...går det över på samma lina då eller?

Jag vet inte vad som händer om det ringer på mobilen... Jag har som sagt inte testat detta utan bar a läst om hur man aktiverar funktionen.

Permalänk
Medlem

Vill ha en mobil som har samma funktioner som en 3310, men med en modern mobiltelefons batterikapacitet och SMS-lagring.

Alltså, en jätteenkel mobil med super-batteri och stor inkorg. Gärna svartvit skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tja, om wlan-täckningen skulle vara ens några tiondelsprocent av gsm-täckningen, så skulle det kanske vara något att ha i omtanke.

Men klart, bor man i en storstad med caféer som ebjuder wlan, som man kan gå till för att ringa, visst, men det är knappast aktuellt för de flesta.

Har man skype på telefönen så kan man använda Wlan där det finns och 3G data där det inte finns. MYCKET billigare utlandssamtal om inget annat...

Permalänk
Medlem

Re: Vad saknas inom mobiltelefoni??????

Citat:

Hej!

Vad tycker alla igentligen saknas inom mobiltelefoni??? Finns det redan allt som behöver finnas, eller behövs det nåt annat?

Det är samma inom data...det kan väl omöjligt redan finnas allt "folk" behöver????

Jag tycker en telefon med riktig bra ljud, tycker inte du det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiRnEh
Jo det funkar med en vanlig Siemens mobil. Det finns en inställning som gör att mobilen slår över och ansluter till ditt hemmanät när men kommer innom sändnigs området.

Jag har aldrig testat detta så det kan hända att det inte funkar i praktiken men inställningen finns där(iallafall på mina två tidigare siemens telefoner: m35i och m50)

Du kan givetvis inte göra tvärtom alltså tamed dig din bärbaratelefon ut...

var kan jag läsa mer om detta?

fungerar det på s65?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stedevil
Har man skype på telefönen så kan man använda Wlan där det finns och 3G data där det inte finns. MYCKET billigare utlandssamtal om inget annat...

Skype skall visst funka på kommande Motorola A-1010

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Jasså där ser man. Men ringer man inte gratis med Skype??

Haha en svartvit telefon med bra batteritid å stor inkorg...ja man vet aldrig det kanske kommer tillbaka

Annars får du inskaffa en gammal modell

Permalänk
Medlem

Jag saknar inga funktioner egentligen. Däremot skulle jag vilja att telefonerna blev mycket bättre på det de gjorde:

• En wapläsare som kan läsa vanlig HTML.

• Gärna i kombination med lågt pris på datatrafik i 3G-nätet (i och för sig inte en funktion på telefonen, men jag skulle ändå vilja ha det).

• En mp3-spelare med vettig lagringskapacitet (2 GB+) och vettig batteritid (30h+).

• En kamera som kan ta bra bilder. Om en kreditkortsstor kamera kan så kan väl en telefon.

• Ett smidigt format trots stor skärm och många funktioner (hur man nu löser det).

Allt det här är ju grejer som finns mer eller mindre - det gäller bara att få in allihop i samma telefon utan att kompromissa för mycket.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
var kan jag läsa mer om detta?

fungerar det på s65?

Jag vet tyvärr inte var man kan läsa mer om detta, jag har som sagt bara läst om det i instruktionsboken till min Siemens m50.

Permalänk
Medlem

elektrisk tandborste

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yooni, ditt pantade ägg, sluta gör sidbredden för stor för alla som inte har typ 1600pixel upplösning.
Du har ändå inget vettigt att säga.

Citat:

Jasså där ser man. Men ringer man inte gratis med Skype??

Gratis till datorer ja, men inte gratis om man vill ut på vanliga telenätet tex moster Agdas hemmatelefon.
Men det är ju ganska mycket bättre att betala tex 40örfe/min via Skype för telefonsamtal till land X än 5-10kr/min som mobiloperatörerna gör.

Permalänk
Medlem

Något liknande e-legitimation samt kredit/betal -kort med bra kvittohantering skulle vara något.

Permalänk
Medlem

Hmm vad ska man ha e-legitimation till i telefonen?

Men ja om man kan få till det där med skype måste det ju endå bli succe. Jag menar så dyrt som det är att ringa utomlands nuförtiden

Permalänk
Medlem

T28 fast i upphottad modell, dvs en fungerande version.

Inte att det tar 3min att gå in i ett meddelande och att den hänger sig och får fnatt.
T29 är i princip en bättre version av T28 fast jag gillar inte riktigt designen på den.

Jag gör inte så mycket annat på min telefon en att ringa och skicka sms, så gärna en telefon som bara är avsedd för de.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

SE J210 är i stort sett gjord för det.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Ja den nya SonyEricssonen har ju satsat enbart på att man ska kunna ringa å smsa...eller ja 1 av modellerna iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja den nya SonyEricssonen har ju satsat enbart på att man ska kunna ringa å smsa...eller ja 1 av modellerna iaf!

vilken då?

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk
Medlem

SE J210..men den har inte kommit än

Permalänk
Medlem

Som sagt grymt bra ljud i mp3 kanske inbyggt 1 GB.
Bra bilder snackar Cannon ixus 500! eller vad den heter
Riktigt "explorer" liksom inge "mini" wap.
Sen ljud som Skype ellerl Liknande

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

haha ja men ska man ha riktig explorer, bra mp3 å kamera så tror jag de måste göra mobilerna rätt mkt större än de är idag!!! Vilket inte är såå skoj

Permalänk

Funktioner som skulle finnas om JAG fick bestämma

- Alkoholmätare, perfekt dagen efter eller som en rolig grej. Blås och skicka ett MMS till polarna. Risk för överkonsumtion, vem har mest promille?

- Betalsystem via blåtand.. Sitt i baren. Beställ en öl. "Betalar via blåtand tack!" Kassan skickar betalorder till mobilen. Du får upp en förfrågan om du får bli debiterad, ett kvitto syns i displayen. Du skriver in en personlig PIN-kod och klickar på OK. Betalningen belastas ditt visa/AE/mastercard som du kopplat till någon form av konto. Detta betalsystem skulle jag verkligen vilja ha... Taxi, matbutiken etc etc.. Alla kvitton digitalt sparade i mobilen och lätta att spara.

- Phone-finder... Fanns/finns en smidig liten nyckelringspryl. Lägger man bort nycklarna så kan man vissla eller klappa med händerna så ger den ifrån sig ett ljud. Så man kan höra var nycklarna är. Detta borde finnas för telefonen. Om man råkat förlägga den nånstans. Givetvis ska den ha extra/egen kapacitet att fungera om batteriet är urladdat.

- Autosvar på SMS. SMS är så pass utbrett och vanligt idag. Givetvis måste denna funktion utvecklas. Semester? Stängt av jobbmobilen? Givetvis får den som skickar dig SMS, ett svars-SMS! "Tack för ditt SMS, är på semester" bla bla...

Jaja. lite idéer bara... Har en hel del till på lager, bra eller dåliga. Men utvecklarna får väl spåna själva, eller höra av sig

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Funktioner som skulle finnas om JAG fick bestämma

- Alkoholmätare, perfekt dagen efter eller som en rolig grej. Blås och skicka ett MMS till polarna. Risk för överkonsumtion, vem har mest promille? :)[/qoute]

Med tanke på hur stora ett väll fungerande alkotest funkar idag vill jag nog inte konka på den mobilen

[quote]
- Betalsystem via blåtand.. Sitt i baren. Beställ en öl. "Betalar via blåtand tack!" Kassan skickar betalorder till mobilen. Du får upp en förfrågan om du får bli debiterad, ett kvitto syns i displayen. Du skriver in en personlig PIN-kod och klickar på OK. Betalningen belastas ditt visa/AE/mastercard som du kopplat till någon form av konto. Detta betalsystem skulle jag verkligen vilja ha... Taxi, matbutiken etc etc.. Alla kvitton digitalt sparade i mobilen och lätta att spara.

[/QUOTE]

Kul och diska om batteriet tar slut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kul och diska om batteriet tar slut

Hehe.. ok ok.. glömde säga att det ska finnas en diskmaskin inbyggd oxo

Ang. alkotest.. Går ju inte ha nån kalibrerad och godkänd. Men det finns ju små prylar
som man kan blåsa i idag.. Mest för att ha någorlunda koll.. Typ lyser grönt. Aldrig
tillförlitligt 100% men en kul grej.

Visa signatur

Permalänk

Goddag yxskaft...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
En telefon med WLAN och SIP-klient.

wLAN kommer tydligen i SonyEricsson "Hermione", alltså P1000 eller vad nu ersättaren till P910 ska heta.

Men ni kan räkna ut med arschlet att operatörerna aldrig någonsin kommer att tillåta er köra Voice over 3G (VoIP över GPRS) eller liknande. Speciellt inte till någon billig datatrafiktaxa.

Vodafone har redan börjat blockera. Den operatör som börjar bygga in Skype eller liknande i en nalle, får nog svårt att sälja in både den nallen och resten av sitt sortiment till en operatör.

Ni verkar glömma att mobiltelefonoperatörerna ska tjäna pengar till sina aktieägare, inte tillåta saker för att de är fräcka.

Permalänk

Re: Goddag yxskaft...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
wLAN kommer tydligen i SonyEricsson "Hermione", alltså P1000 eller vad nu ersättaren till P910 ska heta.

Men ni kan räkna ut med arschlet att operatörerna aldrig någonsin kommer att tillåta er köra Voice over 3G (VoIP över GPRS) eller liknande. Speciellt inte till någon billig datatrafiktaxa.

Vodafone har redan börjat blockera. Den operatör som börjar bygga in Skype eller liknande i en nalle, får nog svårt att sälja in både den nallen och resten av sitt sortiment till en operatör.

Ni verkar glömma att mobiltelefonoperatörerna ska tjäna pengar till sina aktieägare, inte tillåta saker för att de är fräcka.

Jag vill inte köra voip över 3G eller GPRS, jag vill använda voip över wlan, när det finns att tillgå, tex i hemmet.

Börjar ju även komma teknik som tillåter överflyttning av samtal från voip över wlan till vanlig 3g / GSM när man är utanför wlan-täckning och vice versa.

Permalänk
Medlem

en användarvänlig telefon - utan extra allt
(ungefär som ipod shuffle)

alltså en telefon som bara är till för att ringa med...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Re: Re: Goddag yxskaft...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Jag vill inte köra voip över 3G eller GPRS, jag vill använda voip över wlan, när det finns att tillgå, tex i hemmet.

Börjar ju även komma teknik som tillåter överflyttning av samtal från voip över wlan till vanlig 3g / GSM när man är utanför wlan-täckning och vice versa.

Jag är ledsen att säga det, men jag tror inte det finns en mobiltelefonoperatör som kommer att tillåta detta. Den leverantör som producerar sådan utrustning kommer att bojkottas av samtliga operatörer, och de har som ni vet ganska stor makt.

Det görs försök men de har lika stor chans som en snöboll i helvetet. Mobiltelefonoperatörerna lever på sitt tick i nätet och allt som inkräktar på detta är av ondo och ska stoppas. Du ska betala, du ska betala så mycket som möjligt, på så många olika sätt som möjligt och för så många olika tjänster som möjligt. Och du ska betala för evigt.

Redan för många år sedan ryktades det om att dåvarande Ericsson var på väg med en liten GSM-sändare för hemmabruk (alltså inte de DECT/GSM-kombinationer som också togs fram), d v s när du kom i närheten av ditt hem skulle din nalle slå över till din egen sändare och göra att du ringde och tog emot via ditt vanliga telefonabonnemang. På så sätt skulle din nalle fungera både som trådlös telefon hemma och nalle när du åkte iväg. Och du skulle spara en massa pengar. Jag vet inte vad som hände med denna idé, men klart är att alla sådana tankar direkt stoppas av operatörerna. Nån utvecklare blev väl förflyttad till något utvecklingscenter på Antarktis eller så...

Permalänk

Angående dessa diskussioner. Klart att operatörerna inte vill införa något de förlorar pengar på. Hur som helst så går det bra att köra IP-telefoni över datakorten. Det kan man ju använda sig av vid olika tillfällen. Det är ju inte någon direkt MOBIL lösning som en telefon. Men som tips, har ni 3Datacard eller Vodafones kort.

Fast kostnad för fri trafik.. Kör med headset i datorn och skaffa ett IP-telefoniabbonemang. Ring för lokalsamtalstaxa eller tom gratis (beroende på IP-telefoni) när ni är på resande fot!

Går alldeles utmärkt att köra, låt säga RIX Telecom med fast månadsavgift över Tres 3Datacard. Har man sen ett blåtandsheadset över från typ en Motorola A925 så kör man den mot datorn... Vips är det jättesmidigt att sitta och jobba med laptopen och sen ringa snuskigt billigt för att vara "mobilt".

Visa signatur