Permalänk
Medlem

Abit vs Epox

vilken av dom här är brädorna är bäst för överklockning? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301174&cks=PRL eller http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303412&cks=PRL

Permalänk
Medlem

jämnlika vill jag säga.
Nforce 3 går att klocka högre men blir så ofta instabil vid högre klockfrekvenser.
Jag har själv Abits bräda som du länkar till och det funkar ypperligt.
Det är ett bara ett stort problem med Epox brädan som jag ser det. Återigen taskig ingenjördesign. Du kommer inte kunna ha på någon fetingfläkt på cpun då atx kontakten sitter lite väl nära. kanske du får på en 90 fläkt men det är allt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

kt800 är inget höjdarchipset till athlon64 när det gäller överklockning. om jag inte minns fel så låser den inte agp/pci-bussen - vilket leder till instabilitet vid högre klockfrekvenser.
nforce i alla dess nuvarande former är oftast det bästa valet.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

jag har ett 9nda3+ och är väldigt nöjd med det kortet.

260FSB just nu. med ht4x. helt stabilt.

många som klarat 300FSB helt stabilt med denna bräda utan voltmod så jag rekommenderar varmt epox brädan, dock bör du se över vad för minnen du ska ha då alla minnen inte går bra med denna, jag vet själv 2 minnen som jag kan rekommendera som är väldigt bra och överclockings vänliga till denna bräda och det är ;

1. A-Data Vitesta PC4800 DDR600 TCCD Chips -- väldigt bra
2. G.skill PC4400 LE DDR550 TCCD Chips -- oxå väldans bra

dessa 2 är dom bästa överclockarna på epox 9nda3+ vad jag vet.

Om du beslutar dej för A-Data se då till att dom är med TCCD Chips då alla A-Data inte har de, och om du får några utan TCCD så är det ganska kört med överclocknings biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
kt800 är inget höjdarchipset till athlon64 när det gäller överklockning. om jag inte minns fel så låser den inte agp/pci-bussen - vilket leder till instabilitet vid högre klockfrekvenser.
nforce i alla dess nuvarande former är oftast det bästa valet.

helt fel på abits planka.... den låser agp bussen

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hakan78; får man fråga vad du har för FSB på din ABIT planka?

Permalänk
Medlem

2000 mhz

Jag har provat kört upp min i 2600 mhz stabilt i prime95.
tveksam till att processorn går mkt högre.
Men jag har min bara i 2300 nu. För det är bara onödigt att köra cpun så fort. Fick ha cpufläkten på hög varv i och med den blev så varm annars(runt 58 grader fulload). gillar inte lådor som låter för mycket.
Jag säger inget om vilken som är bäst. Jag vet i alla fall att VIA var det självklara valet till nforce 3 Ultra chippet kom ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äre sant att på epox brädan att man inte kan höja volten så mycket på minnena så värst,asså att man kan höja till typ 2.8 v men det går bara i 2,65 lr så? jag har tänkt att köra dom här minnena till http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=PRL

Permalänk
Medlem

har en polare som har samma moderkort som du, jag clocka hans dator o den kom bara upp i 235FSB innan det tog stopp, dock tror jag det var minnena som var elaka.
för jag tror iaf den klarar 250FSB med bra minnen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoeX
har en polare som har samma moderkort som du, jag clocka hans dator o den kom bara upp i 235FSB innan det tog stopp, dock tror jag det var minnena som var elaka.
för jag tror iaf den klarar 250FSB med bra minnen ?

K8T800Pro kommer upp i 300 med lite skicklighet. 250 1:1 ska inte vara några problem med något av dessa kort.
K8T800Pro har fungerande fast agp/pci.

Permalänk
Medlem

hur fungerar memtest86? och vad inne bär det?

Permalänk
Medlem

Det är ett program för att testa minnena/minneskontrollern. Kan man använda för att kolla defekta minnen eller max stabil överklockning t ex. Det är bara att bränna och boota in i, i princip.
http://www.memtest.org/

Permalänk

hajsan. jag har en fråga om minnen. Har en Abit Ai7 moderkort. tänkte köpa ett minne på 512mb till detta. vilken rekomenderar ni? sj tänkte jag kanske en

Viking 512MB DDR400 PC3200. är d något att ha eller ska jag välja en

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

eller är dessa minnen lika bra kanske?

Visa signatur

P4. 3.0GhzE. Moder:Abit-Ai7. PC3200 1gb. POW 6800gt 256MB 436/1200. HD-160gb. Altec Lansing 621.

Permalänk
Medlem

varför köper du inte 9npa+ ultra kortet??

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk

sorry har redan ett moder kort frågan var vilken av minnena är bra

Visa signatur

P4. 3.0GhzE. Moder:Abit-Ai7. PC3200 1gb. POW 6800gt 256MB 436/1200. HD-160gb. Altec Lansing 621.

Permalänk
Medlem

Roobis; på min planka har jag ställt in 2.8V i BIOS säger den att spänningen är 2.83V

Men många säger att den undervoltar lite, men för mej övervoltar den dock inget jag klagar på

Permalänk
Medlem

petterk: vad menar du med att "bränna" in? är inte så kunnig om sånt

Permalänk
Medlem

Du får köra minnena med memtest 86 på dina timings tills det inte är några errors på dem... det kan ta olika lång tid.... men räkna med mer än 12 timmar.
memtest finns på ultimate boot cd 3
Sen presterar ju minnen olika bra. Om du dessutom har minnen som vill ha lite kräm som twinmos bh-5 så måste du köpa en bra booster. för många plankor ger inte mer än 3 volt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så jag kör med mina kort i memtest fast det är errors på dom ända tills det inte är några errors på dem längre?
så jag raderar errorn på minnena?

Permalänk
Medlem

näh man kan säga att minnena stabiliserar sig.
man kör minnena tills det inte är några errors på dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har hört att det varken går att bränna in minnen eller cpu, folk säger så mycket olika, man vet inte riktigt vilka man ska tro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roobis
petterk: vad menar du med att "bränna" in? är inte så kunnig om sånt

Det är ett rent stabilitetstest, det är du själv som får "ta bort" "felen" vid överklockning med andra inställningar som fungerar felfritt, det är inget magiskt program. Man kan höja tills man får fel, sen får man sänka. Bränna = bränna ison med programmet som körs direkt från skivan utan operativsystem.

Permalänk
Medlem

lär man ha det på skiva? boota från skiva?