Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Byggt dator. Startar inte, piper

Har byggt ihop en dator med delarna

2x 512 ddr ram pc3200 (samsung)
Zalman cpu-fläkt, feting för 400kr

310685 MSI K8N-NEO-FSR, nForce3, GLAN
320799 AMD Athlon64 Mobile 3000+, 62Watt
420364 Maxtor DM10 200GB, 7200RPM, 8MB, ATA133
340882 Asus V9999LE/TD/128MB, FX6800LE
810581 shg Case V10, Silver, 350W

från shg.biz

När jag ska starta datorn så börjar den pipa våldsamt. Fläkten på grafikkortet snurrar inte och det blir ingen bild på skärmen.

Nån som har en aning om vad som kan vara fel? Enormt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

kolla så strömmen till grafikkortet sitter i.
så brukar min burk låta när jag glömmer ström kabeln till kortet.

Permalänk
Medlem

så hände det för mig häromdan när jag hade grejerna ute.. ta ur grafikkortet och sätt i det igen och se till så strömkontakten sitter ordentligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

kan vara minnena som är i fel slots

Permalänk
Medlem

De e ungefär samma för mej fast dator startar inte alls, men hdd lampan lyser och nån lampa på moderkortet som de står PLED under..
Nån som vet va de kan vara för fel??

Permalänk

ta bara ut allt och sätt i igen satt prollen rätt? eller böjt några pinnar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Testa kolla i manualen till moderkortet, brukar finnas förklaringar till de olika pipen där.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Om man inte har nån manual då??

Permalänk
Medlem

Det e ström kablen till graffet som inte sitter i ordentligt..

Visa signatur

System: 3500+@2420 6800Ultra MSI K8N neo3 Hiper 480w
seagate 200gb TT tsunami

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graul
Om man inte har nån manual då??

Alla får ju en manual till moderkortet !! (eller kan jag mista mig ??)

Permalänk
Medlem

Strömkabeln till grafikkortet.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Jag har e gammal skräpdator som ja vet funkar men de startar bara inte, och graffet e nåt gammalt Matrox kort som inte har nån strömkabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har e gammal skräpdator som ja vet funkar men de startar bara inte, och graffet e nåt gammalt Matrox kort som inte har nån strömkabel.

Hur kan den funka om den inte ens startar?

Permalänk

kolla vad du har fòr bios sen sà gàr du in hàr!

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-17013-Beep-code-list...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kopierat direkt från: FAQ:en

9. Har precis satt ihop min dator men jag får ingen bild och den piper ....

Då är det vanligast något som är felkopplat. Beroende på hur pipen är så försöker datorn förklara vad som är fel. Vad pipen betyder brukar stå i bruksanvisningen. Annars kan du kolla vad denna sida har att erbjuda: http://www.computerhope.com/beep.htm
Fick reda på från "kriller007" att det finns även moderkort som har en display som visar direkt vad felet är.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Folk brukar sätt minnena fel på MSI K8N-NEO korten. Så kolla upp de.
Första platsen är den längst ifrån prosessorn (kan inte säga till 100%, så kolla i manualen först).

Permalänk

Hade visst två portar för ström på grafikkortet, så nu var det problemet löst
Datorn går dock fortfarande inte igång, eller det bli iaf ingen bild.
Fläkten på grafikkortet snurrar inte även fast strömmen är i. Har en sån där D-Bracket 2 till mitt moderkort som med 4 lampor kan visa fel, den första översta och den andra understa lyser rött, det ska enligt manualen betyda:
"Processor Initialization - This will show information regarding to the processor (like brand name, system bus, etc...)"

Här är min processor: http://shg.biz/produkter/infobox.asp?varenr=320799&lokation=
Den ser inte ut som på bilden, ser mer ut som en barton processor (?), men det står på den att det är en amd64 3000.
Här är mitt moderkort: http://shg.biz/produkter/infobox.asp?varenr=310685&lokation=
Dom bör passa ihop va?

EDIT:
Ser nu att jag köpte en Mobile AMD64 cpu!!! Vad fasen vilken jäkla miss, antar att dom inte går att köra med i en vanlig dator?

Grafikkortet är fortfarande mysko, provade med ett gf3ti och det funkade fint, eller det blev iaf bild ("startbilden" sen kom jag inge längre). Är grafikkortet trasigt eller vad är felet? Mitt nätagg lär palla det va? (350w)

Permalänk
Medlem

Sist min dator pep så , så började proc brinna..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Hur kan den funka om den inte ens startar?

Därför att den funkade förut o sen bara startade den inte..
Jag har bytt nätagg o moderkort men de e inget av de som e fel :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper_carlsson
EDIT:
Ser nu att jag köpte en Mobile AMD64 cpu!!! Vad fasen vilken jäkla miss, antar att dom inte går att köra med i en vanlig dator?

bra där

Visa signatur

#unsure

Permalänk

Processorn verkar funka ändå, man kan tydligen uppgradera bios så ska den funka. Supporten på shg.biz tror att mitt nätagg är för svagt, vilket lät logiskt. Nu har jag provat med både ett 400watts och ett 450, fortfarande ingen bild. Varför vill inte den sablans fläkten på grafikkortet snurra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Därför att den funkade förut o sen bara startade den inte..
Jag har bytt nätagg o moderkort men de e inget av de som e fel :S

Så bara för att den har fungerat en gång i tiden, betyder det att den aldrig kommer att sluta fungera?