Permalänk
Medlem

Projekt: Lack Mk2

Hej gott folk,

Nu har jag äntligen fått lite tid över och har nu påbörjat ett nytt spännande projekt. I projektet kommer det behövas en dator så då har jag börjat mecka ihop en uppföljare på min Lack!-dator (se galleriet). Den här gången blir den olivgrön och den kommer inte ha cd/dvd eftersom det inte behövs. Däremot kommer den ha lite annan elektronik i sig - en hemmakonstruerad i/o-krets för att styra lite reläer. Interaktivitet är bra!

Här är bottenplattan utsågad och bortplockad:
http://www.demesta.com/lack2/P7112878.JPG

Den gamla (vänstra - rättvänd) och den nya (högra - uppochner) sida vid sida:
http://www.demesta.com/lack2/P7122879.JPG

Själva bottenplattan - mobot monterat och fästen för hd till höger:
http://www.demesta.com/lack2/P7122881.JPG

En micklig grej var bakplåten som följer med mini-itx-kort: jag fick böja till den på långsidorna eftersom den annars inte skulle passa. Observera fasningen jag gjort i sidorna på hålet för bakplattan:
http://www.demesta.com/lack2/P7122883.JPG

Mer info kommer allteftersom.

Permalänk

Så de e du som har gjort LACK datorn?
Gillade den datorn skarpt!!
Va blir de för system i nya då?
Funderar själv på att bygga en sån!
Är de svårt?? Va behöver man för verktyg?

OnT: Lika coolt bygge som förra hyllan!
Men blir de mer grejer nu?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det där såg onekligen läckert ut

Får man fråga vad den nya datorn har för specifikationer?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Spec på den nya blir ganska svag eftersom den helt enkelt inte behöver vara maffigare för vad den ska användas för. Det blir antingen ett VIA Epia 5000 eller 800 - dvs antingen 500MHz (fläktlöst) eller 800MHz (fläkt). Hårddisk blir 20-40 GB allena.

Alltså: definitivt ingen monsterdator men den kommer endast fungera som server - Debian Linux och utan XFree eller nån GUI alls.

Det läckra är dock inte specen utan just alla tillbehör som den här burken kommer ha! Dessvärre kan (får!) jag inte berätta mer just nu då det är lite hemligt, men jag kan säga så mycket att det har med konst och Malmö att göra.

Permalänk
Medlem

Ekoman, snyggt, aahh, du tog åt dig av mina kommentarer på galleriet(förbättringar och det), äääääh jag skoja lika torra skämt som alltid,
schyst färg. Du lär ha mycket hyllor sen att ställa saker på
skulle vilja se dig bygga den ultimata spel datorn
LYCKA TILL!

Permalänk
Medlem

Hm - humor ja...

Nä, faktiskt inga förbättringar (förutom då eventuellt processorfrekvens) utan snarare försämringar då jag struntar i cd/dvd-spelare den här gången.

Nån speldator lär jag aldrig bygga - sånt överlåter jag till er gamekids.

Permalänk

Har du funderat kring värmen? Förstår inte riktigt varför du bygger in en dator i en bokhylla(?) men det får vi väll reda på sen? ;).

Permalänk
Medlem

ekoman, jag tippar på att du är en lugn person, 20år +(inget illa menat), känner det bara på mig, istället för en spel dator kan du bygga avancerad hi fi dator inbyggd i lcd/widescreen skärm/tv? vore tufft om man riktigt fick till det
MVH

EDIT:ekoman, hur bygger du? esd armband? eller nåt annat trixs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morello
ekoman, jag tippar på att du är en lugn person, 20år +(inget illa menat), känner det bara på mig, istället för en spel dator kan du bygga avancerad hi fi dator inbyggd i lcd/widescreen skärm/tv? vore tufft om man riktigt fick till det
MVH

EDIT:ekoman, hur bygger du? esd armband? eller nåt annat trixs?

Yeah.. ................................

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekoman
Spec på den nya blir ganska svag eftersom den helt enkelt inte behöver vara maffigare för vad den ska användas för. Det blir antingen ett VIA Epia 5000 eller 800 - dvs antingen 500MHz (fläktlöst) eller 800MHz (fläkt). Hårddisk blir 20-40 GB allena.

Alltså: definitivt ingen monsterdator men den kommer endast fungera som server - Debian Linux och utan XFree eller nån GUI alls.

Det läckra är dock inte specen utan just alla tillbehör som den här burken kommer ha! Dessvärre kan (får!) jag inte berätta mer just nu då det är lite hemligt, men jag kan säga så mycket att det har med konst och Malmö att göra.

om det blir via epia 800 så kan du ju alltid kyla den passivt med en zalman zm-nb47j
dock så är den ju rätt så hög.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Precis, höjden är ett problem för passiv kylning - jag har exakt 44 millimeter att röra mig med på höjden så det blir onekligen lite ont om plats. En tanke jag hade var att sätta mobot uppochner inne i hyllan och göra ett hål för procfläktutflödet precis "nedanför" procfläkten. Jag kommer ha med en liten 40x40-Papst-fläkt undertill så om det inte blir för tokvarmt därinne kan det eventuellt funka med ett EPIA 10000-kort också. Jag ska köra lite tester så får jag se...

Permalänk
Medlem

Ett tag sen det hände nåt här.. Vill ju se hur det går.. Skitläckert att ha en dator i en hylla

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Oj, tack för intresset! Jodå, det går framåt väldigt bra! Jag har tagit mer bilder fast har inte haft tid att föra över dem än.

Till skillnad från min tidigare Lack! så har jag istället valt att öppna hyllan underifrån. Jag har sågat ut en bit av bottenplattan som moderkort, psu och hd sitter på och genom att lossa ett par skruvar på undersidan kan man därefter ta ut hårdvaran för vidare meck. På den tidigare Lack!-hyllan är hela ovanplattan löstagbar men konstigt nog tenderar spånplattan ovanpå att expandera aningens när man tagit bort den, varpå den därefter inte hamnar helt på plats - det blir således en liten 1mm glipa upptill, knappt märktbart men ändå...

Den här nya hyllan får dock en helt orörd ovansida. Undersidan är dock mer perforerad än Lack! eftersom jag har borrat kompletta hål för fästena till mobo, hd och psu.

Permalänk
Medlem

Vad är det för roliga funktioner den ska ha, berätta mera!
Berätta om varför det är hemligt i alla fall, har man sagt a får man säga b

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

får se hur jag ska lösa min modifiering av min lack-hylla. hade tänkt montera in lysdioder som ska lysa ner. Har hyllan ovanför datorbordet så tänkte att det skulle bli läckert..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Du tar du beställnings jobb?
Tänkte att de vore najs att ha en sån hylla över TV:n och köra den som media dator liksom!! Typ med DVD spelare och trådlöst mus och t-bord!
Vore najs som fan!!

PM:a mej om de e intressant!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv

hehehe detta verkar bli fint som snus (snus e inte så fint... får väl ändra det till coca cola!!! ;P)

hehe nog om det.. ekoman för att göra så bilderna ploppar upp automatiskt gör du såhär:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
får se hur jag ska lösa min modifiering av min lack-hylla. hade tänkt montera in lysdioder som ska lysa ner. Har hyllan ovanför datorbordet så tänkte att det skulle bli läckert..

Tänkte göra samma sak fast min är ovanför sängen. Tänkte använda mig av vita lysdioder, (har snyggt "dekorerad" säng så det blir nog skitfint )

Men en sak undrar jag, hur fick du upp ovansidan på Lack!, menar känns som man kommer förstöra om man tar i för mkt.. Har försökt med att försiktigt skära med kniv mellan listerna, men det e inte så lätt.. för bra lim. Tips?

Visa signatur

Weeei... Gud är god =)

Permalänk
Medlem

nu ska alla göra lackhyllor dom är sjukt fräcka båda 2 i vilket fall

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Haha.. Nej ska ju inte göra någon dator, ville bara ha lite trevlig dekorbelysning (nu låter jag som värsta kvinnan men skitsamma) och då råkade en lackhylla sitta ovanför min säng och det var perfekt haha... Och ja de där två hyllorna är grymma!

Visa signatur

Weeei... Gud är god =)

Permalänk

Snyggt bygge

Kan du inte lägga in bilderna med [ img ]bild[/ img ] istället?

Permalänk
Medlem

Ekoman hur går det med bygget, inga fler bilder att bjuda på?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Skulle vara ballt om han hade plexi under sen så körde han lite belysning innuti, fast det tar ju platts iof.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Bygget går bra - håller på och installerar Gentoo för fullt men har makalösa problem med att få lirc att funka som jag vill... Ska göra ett försök nu i helgen så då kanske jag kan få allting färdigmonterat och upphängt inom kort.

Permalänk
Medlem

Bra upp medlite bilder nu =D

Permalänk
Medlem

Såja, då var jag klar med bygget:

Installerat i hyllan är Gentoo linux (2.6). Jag har även installerat Festival så när jag ansluter min portabla mp3-spelare så körs ett udev-script som kollar igenom vad som just nu finns på spelaren, går igenom låtarnas id3-taggar och läser upp låttitlarna. Dvs: jag pluggar in min portabla mp3-spelare i USB-porten och hyllan läser upp vilka låtar som ligger på spelaren.

Jag har bråkat som f-n med LIRC men får det icke att fungera. Så jag klurar på andra gränssnitt. Nu lutar det åt Sphinx2, dvs röstigenkänning. Då kopplar jag in min mp3-spelare och säger åt datorn, via mikrofon, vilka låtar/album/artister som ska föras över till den. Och så pratar datorn tillbaka till mig. (Men jag kommer även ansluta en lcd-display till parallellporten och montera in den i lämplig attiralj som får stå på hyllan).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt. Lycka till!

Visa signatur

Thermaltake Shark ~ DFI nF4-D ~ 3500+ Venice @ 2400Mhz [Temp Idle: 32 Full: 40] Tt Big Typhoon ~ 2048MB Corsair XMS 3200C2 (2x1024) [2.5 3 3 6] ~ XFX 7800GT 460/1068 ~ Hiper 580W ~ Seagate 250Gb

Permalänk
Medlem

Kan man få en bild på hur det ser ut innuti hullan?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Yes, jag ska ta lite bilder på innanmätet också - ska borra upp lite lufthål till hd:n också så den inte blir ledsen så då ska jag passa på och plåta lite där!