Permalänk

Synpunkter på 3800+ x2-system

Hej, funderar på att köpa ny dator nu. Var ju ändå 3-4 år sen sist.

Har kollat på följande saker:

ANTEC SONATA2 PIANO BLACK 450W (Dustin)

TWINMOS 1GB KIT PC3200 CL2.5 (Shg.biz)

AMD Athlon64 X2 3800+, S939, BOX (Shg.biz)

MSI K8N-PLATINUM NFORCE4 ULTRA SKT939 SLI ATX (Dustin)

GIGABYTE RADEON X800 256MB SILENT PIPE PCI-E (Dustin)

Maxtor DM10 200GB, 7200RPM, 8MB, SATA (Shg.biz)

Zalman CNPS7700-CU Multi Køler (Shg.biz)

2 * ADDA SILENT FAN 120MM 16DB (Shg.biz)

DVD, CD-brännare och ett par hårddiskar till har jag liggande.

Är det något jag har glömt nu? Kommer inte ens ihåg vad man behöver till en dator längre.
Sammanlagt går det på ungefär 11000 inkl. frakt.

Vill ha en så tyst dator som möjligt. Tänker inte överklocka och jag tänker väl inte spela särskilt mycket, även om det säkert kommer bli litegrann. Vill bara ha en någorlunda snabb dator som inte låter mycket och är stabil. Vet inte om det är värt att köpa X2? Duger Zalman-fläkten?

Nåja, Vad tycker tror ni, kommer den bli tyst och någorlunda snabb?

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Tyst borde den väl iallafall vara, om inte så är det väl NB-fläkten.
Zalman fläkten inte bara duger utan 'äger' Den är bra!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Vet du hur ADDA fläktarnas "blås" / ljudnivå ligger? Vore ju schysst med en tyst dator, men blir den aldeless för varm är det ju inget bra.

Funderar på om man ska köpa två Papst på 26dB istället. De flyttar bra mycket mer luft, men jag är osäker på om dom är för högljudda.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

26dB är ju nästan ljudlöst. Mitt nätagg på 20dB låter ingenting alls och är rätt stabilt även om det är ganska varmt ^^

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
26dB är ju nästan ljudlöst. Mitt nätagg på 20dB låter ingenting alls och är rätt stabilt även om det är ganska varmt ^^

Eftersom dB-skalan är logaritmisk så är 26dB ganska mycket mer än 20dB, så det är tyvärr inte jämförbart. Dock kan jag hålla med om att det nog knappt hörs på en meters håll från datorn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Eftersom dB-skalan är logaritmisk så är 26dB ganska mycket mer än 20dB, så det är tyvärr inte jämförbart. Dock kan jag hålla med om att det nog knappt hörs på en meters håll från datorn.

Äsch, ljud är inte min grej Thanks for clearing it out ^^

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Finns det några andra fläktar att rekommendera då? Inte för hög ljudnivå, men måste blåsa på hyffsat.

EDIT:

Kom på en annan sak också. Om jag inte ska överklocka, är det då smartast att köpa 1GB CL2.5 minnen, eller 2GB CL3 minnen?

EDIT2: Kom på en sak till. Det är bäst att köpa 2 *1GB istället för 4 * 512 MB va? Har för mig att jag har läst det, men tänkte dubbelkolla. Tack på förhand.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

2x 1gb skulle jag valt

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Tusen tack för att du står ut med mina frågor xeefus. Har bara en till nu (tror jag, kommer säkert på fler).

Är Antec Sonata II någorlunda tyst? (Nätagg och medföljande fläktar menar jag).

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte, kanske om man ljudisolerar det... Det ska vara tyst iallafall.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Adda-fläktarna är okej. De låter mindre på fullt blås än vad min polares 7000AlCu låter på lägsta läget. Duger inte det finns det alltid Nexus-fläktar. De låter mindre, men blåser lite mindre. Dock så har de bäst flöde/ljud-ratio.

Vill du ha en tyst dator, så bör du se över moderkortet lite. Ofta har moderkorten små 40mm skrikande fläktar som gör alla andra försök till tystnad meningslösa. Asus och Abit har båda moderkort med passiva heatpipe-lösningar på chipset. Jag är själv ägare till Asus passiva moderkort (A8N-SLI premium) vilket jag är totalt nöjd med, helt fantastiskt kort! Enda nackdelen är att det är dyrt.

Hårddisken skulle jag bytt ut till en Samsung Spinpoint P120 SATA-disk. De är väldigt tysta och svala, har två stycken själv och jag kan inte höra dem alls i mitt P180. Inte ens sökljuden!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Har en annan, möjligtvis lite udda förfrågan. Jag har som sagt inte hållit på särskilt mycket med datorer de senaste 3 åren, så mina monteringsskills känns lite så där faktiskt. Är det någon här på Swec från Lund som är sugen på att hjälpa mig? Mot ersättning så klart. Funderar eventuellt på att ge bort mina gamla dator delar som inte ska in i den nya. Ett GeForce Ti4400 AGP kanske? Skicka PM i så fall.

Visa signatur

Im your mother Luke...