Jag har en 19" HP TFT på jobbet. Kanske inte det hetaste märket, men den är iaf rätt ny (hösten 2004). Den skärmen har fått mig att inse CRTskärmarnas fördelar (eller TFTskärmens uppenbara nackdelar!).
Problem 1: Ghosting. Ni som tror att ghosting bara är en myt är välkomna in för att se mig jobba i 3dstudio. Roterar man objekt i fllskärmsläge blir allt som en stor... sås av laggande pixlar. Väldigt irriterande och fult.
Problem 2: Upplösning. Hur ska man kunna jobba i så låg upplösning som 1280x1024? Jag har inte hittat en enda 19tummare med högre upplösning. Vad är det också för vits att tjacka senaste graffekortet om man inte ens kan få ut full prestanda pga skärmen?
Problem 3: Färgartefakter. När jag tar upp färgpaletten i Photoshop för att ställa in färger, ser man tydligt hur flera färger "blöder ihop" och hur vissa delar av färgskalan har väldigt dålig visning. Generellt är också färgerna betydligt mattare än på CRT. En annan sak som irriterar är de tydliga gränser som uppträder mellan två intilligande nyanser. Vet inte om det beror på TFTns "fantastiska" skärpa eller inte - det ser i varje fall väldigt tråkigt ut.
Det är dessutom MYCKET svårare att få vettig färgkallibrering på en TFT. Vi hade ett proffs här från ett tryckeri, men hon gick bet på våra skärmar.
Problem 4: Ergonomi. Jag vet inte om det är inbillning, eller vad det är, men det sägs att den flimmerfria skärmen ska vara bra för ögonen... men jag har aldrig haft så irriterade ögon som jag har nu när jag sitter vid en TFT. Det ska också tilläggas att jag har suttit LÄÄÄNGE framför skärmen tidigare, och att det var först med TFTn som det blev ett problem.
Problem 5: Alternativ. Tidigare kunde man välja vilken typ av skärm man ville ha, men nu känns det som TFTn är på väg att helt ta över. TFT är säkert bra för medelanvändaren, men när krav extrem prestanda ställs, då duger den bara inte. Finns då inga alternativ blir det kris för de som är beroende av skärmprestanda.
Nu hoppas jag givetvis att TFTn (eller andra "platta skärmar") utvecklas så att de blir bättre än CRTn nånsin varit, men just nu är vi i en brytpunkt då det för mig (och många andra) börjar bli svårt att hitta bra skärmar till vettiga priser. Om CRTskärmarna helt slutar produceras utan att det finns bra TFTer, sitter vi verkligen i skiten.