fråga till riktiga gamers.

Permalänk

Jag har en 19" HP TFT på jobbet. Kanske inte det hetaste märket, men den är iaf rätt ny (hösten 2004). Den skärmen har fått mig att inse CRTskärmarnas fördelar (eller TFTskärmens uppenbara nackdelar!).

Problem 1: Ghosting. Ni som tror att ghosting bara är en myt är välkomna in för att se mig jobba i 3dstudio. Roterar man objekt i fllskärmsläge blir allt som en stor... sås av laggande pixlar. Väldigt irriterande och fult.

Problem 2: Upplösning. Hur ska man kunna jobba i så låg upplösning som 1280x1024? Jag har inte hittat en enda 19tummare med högre upplösning. Vad är det också för vits att tjacka senaste graffekortet om man inte ens kan få ut full prestanda pga skärmen?

Problem 3: Färgartefakter. När jag tar upp färgpaletten i Photoshop för att ställa in färger, ser man tydligt hur flera färger "blöder ihop" och hur vissa delar av färgskalan har väldigt dålig visning. Generellt är också färgerna betydligt mattare än på CRT. En annan sak som irriterar är de tydliga gränser som uppträder mellan två intilligande nyanser. Vet inte om det beror på TFTns "fantastiska" skärpa eller inte - det ser i varje fall väldigt tråkigt ut.
Det är dessutom MYCKET svårare att få vettig färgkallibrering på en TFT. Vi hade ett proffs här från ett tryckeri, men hon gick bet på våra skärmar.

Problem 4: Ergonomi. Jag vet inte om det är inbillning, eller vad det är, men det sägs att den flimmerfria skärmen ska vara bra för ögonen... men jag har aldrig haft så irriterade ögon som jag har nu när jag sitter vid en TFT. Det ska också tilläggas att jag har suttit LÄÄÄNGE framför skärmen tidigare, och att det var först med TFTn som det blev ett problem.

Problem 5: Alternativ. Tidigare kunde man välja vilken typ av skärm man ville ha, men nu känns det som TFTn är på väg att helt ta över. TFT är säkert bra för medelanvändaren, men när krav extrem prestanda ställs, då duger den bara inte. Finns då inga alternativ blir det kris för de som är beroende av skärmprestanda.

Nu hoppas jag givetvis att TFTn (eller andra "platta skärmar") utvecklas så att de blir bättre än CRTn nånsin varit, men just nu är vi i en brytpunkt då det för mig (och många andra) börjar bli svårt att hitta bra skärmar till vettiga priser. Om CRTskärmarna helt slutar produceras utan att det finns bra TFTer, sitter vi verkligen i skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av windowlicker
text

Min spontana tanke är att du fått helt fel skärm av din arbetsgivare. En HP från förra hösten behöver inte alls vara speciellt ny heller, skärmar som är svårsålda på konsumentmarknaden (av olika anledningar, utgående modeller etc) går i många fall direkt till försäljning mot företag, priserna är oftast bra - prestandan är det inte.

Sitter du med 3Dmodellering på jobbet ska du inte ha en sur 19". Period.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

haha! Kul quote!

Näe, det stämmer. Problemen för arbetsgivaren är flera. För det första vill de (vi?) ha ett snyggt och luftigt kontor. För det andra är 3d-modellering inte min huvudsyssla - c:a 10% av min arbetstid bara.
Att de sen köpte in en massa dyra system som kanske inte till 100% passade oss anställda är också lite knäppt.

Om jag skulle köpa en ny (19")skärm till hemmadatorn skulle sock problemen 2 och 5 bestå - förutsatt att man faktiskt hittar TFTer med bra färg och utan ghosting! Jag tvivlar nämligen lite på att de finns...
Men men... som sagt hoppas jag ju att de blir ännu bättre i framtiden. Skulle jag köpa skärm idag skulle det i varje fall bli CRT, hands down.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av windowlicker
text

1: Ghosting finns inte på alla skärmar längre (inte så det märks), du har uppenbarligen fått en skärm som har en längre responstid vilket ökar ghostingen. Min skärm har ingen märkbar ghosting.

2: TFT-skärmar har lägre upplösning än CRT generellt sett, sen finns det givetvis skärmar som har hög upplösning. Min 24" har en upplösning på 1920x1200 vilket jag anser vara rätt högt.

3: Du har troligtvis en 18bitars panel, dvs 16.2 miljoner färger (som de skryter med) vilket egentligen växlar snabbt mellan två närliggande färger för att skapa en färg som panelen egentligen inte kan visa. Detta görs med varierande resultat. Färgerna blir i vilket fall som helst långt ifrån perfekta.

4: Jag upptäckte samma sak som du här faktiskt (att skärmen är rätt irriterande för ögonen), visserligen va min förra CRT-skärm det också, men på ett annat sätt.

Annars kan jag nog bara hålla med Halogen, du har fått helt fel skärm för de arbetsuppgifter du har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Antagligen är det för att skärmen ska matcha resten av deras hårdvara från -99 som funkar bäst med CS...

Jag kan lova dig att det inte är grejjor från '99 som sitter i deras burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Antagligen är det för att skärmen ska matcha resten av deras hårdvara från -99 som funkar bäst med CS...

Roligaste jag hört på länge

Visa signatur

Thermaltake Shark ~ DFI nF4-D ~ 3500+ Venice @ 2400Mhz [Temp Idle: 32 Full: 40] Tt Big Typhoon ~ 2048MB Corsair XMS 3200C2 (2x1024) [2.5 3 3 6] ~ XFX 7800GT 460/1068 ~ Hiper 580W ~ Seagate 250Gb

Permalänk
Medlem

Denna tråden blev ju riktigt kul läsning. Lite humor framåt kvällen skadar aldrig

Man får nog vara småpantad om man tror att alla TFT är lika snabba. Varför gör de
snabbare skärmar då? Brist på bättre sysselsättning?

Precis som att en Volvo 240 inte är lika snabb som en DTM-bil, så finns det både sega
och snabba TFT-skärmar. Den äldre paneltypen som fortfarande sitter i många HP osv
har extremt hög responstid när de hanterar mörka bilder, ända upp till 100ms ibland.

Jag försökte ta en bild på eftersläp, men kameran registrerade bara en skarp bild
(imiterade ett epilepsi-anfall med ett fönster). Körde med 1/500 sek slutartid. Kör
man med längre slutartid så är det kamerans "släp" som man ser på den färdiga
bilden, och det är kanske mindre intressant

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Glömsk

En fördel för CRT är färgåtergivningen. På min CRT kan jag exempelvis se vad som står på den här bilden:

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
En fördel för CRT är färgåtergivningen. På min CRT kan jag exempelvis se vad som står på den här bilden:

http://psionicist.online.fr/crttfttxt.gif

Haha, vad elak du är.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
GHOSTING ÄR ETT PÅHITT AV DATORSKÄRMSTILLVERKARE FÖR ATT TJÄNA MER PENGAR!!!

Sätt dej framför en ny billig bärbar dator så då ghostar t.o.m Warcraft 3.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Och detta kallas placebo

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt optimala svärtatest :

Jag kan se alla raderna på min TFT, men inte på min gamla CRT

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Glömsk

Alltså, det står faktiskt text på den där bilden. Texten är enbart en enda nyans grönt, bakgrunden är RGB 0,0,0 och texten är 0,1,0. Jag kan läsa alla fyra bokstäver när skärmen är uppvärmd, när den inte är det ser jag bara en.

Om ni inte ser, ta en skärmdump och dra upp kontrasten i photoshop till +90 eller så.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Alltså, det står faktiskt text på den där bilden. Texten är enbart en enda nyans grönt, bakgrunden är RGB 0,0,0 och texten är 0,1,0. Jag kan läsa alla fyra bokstäver när skärmen är uppvärmd, när den inte är det ser jag bara en.

Om ni inte ser, ta en skärmdump och dra upp kontrasten i photoshop till +90 eller så.

Jag ser den, men jag är tvungen att dra upp ljusheten i Powerstrip som f*n. Seriöst vad har du för skärm?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Jag ser den, men jag är tvungen att dra upp ljusheten i Powerstrip som f*n. Seriöst vad har du för skärm?

"Kan det vara en Eizo".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, på med autocontrast och där fanns den. Trodde faktiskt du skämtade hehe. Ajja grattis till din high-end skärm som kan se svaga kontraster av grönt, väldigt användbart...nånstans

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag hade den här debatten med mig själv (så kul har jag) för drygt ett år sen, och kom då fram till att CRT is the way to go. Eftersom jag inte bor i en skokartong så var utrymmet inget skäl, en CRT var något billigare, den skulle inte "ghosta" (något som jag aldrig farit illa av) och skärpan sades vara bättre. Letade runt efter en skärm att ersätta mina två 17" CRT-skärmar. Till slut fick jag en Viewsonic VX912b (12ms) för ett bra pris, och jag tänkte: "Äh, jag får väl testa TFT och se".
Resultatet blev att jag helt klart fastnade för TFT:n. När man väl inser hur smidig den är, och mysig :), vill man inte gå tillbaka. Jag lirar en del FPS, främst UT och HL2, och andra hyffsat snabba spel. Ghostning har jag aldrig känt (notera) av.

Men eftersom alla har olika sätt att uppfatta omgivningen, och har olika referenser, blir ju diskussionen ganska snedvriden. Jag kan kolla på film och lira UT på min gamla laptop vars skärm har en svarstid på 60ms, och jag störs inte.

Visa signatur

Nej är också service.