Permalänk
Medlem

Passivt-konverterat nätagregat

Fick en vild ide och byggde om mitt 250w nätagregat så det blev passivt. jag använde en Stor kylfläns från en gammal förstärkare.

Detta var inte ett dugg svårt man behöver bara kunna löda och göra gängor i kylflänsen.

här kommer lite bilder

Permalänk
Avstängd

anväd [img]-taggar ffs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kom på det nu vänta 5 min >_<

Permalänk

kablarna såg lite klämda ut på näst sista bilden...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

jag vet men det funkar

Permalänk
Medlem

Vart har du flänsen nu då ?

Permalänk
Medlem

jag har ingen chassi sida, så den är monterad enligt sista bilden.

Permalänk
Medlem

Var fick du de rosa sladdarna ifrån?, Verkade perfekta för endamålet.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

det hitta jag på plugget i en skräphög (går elprogrammet)

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som sista bilden är felvänd. Jag skulle vilja se en bild på själva monteringen.

På vissa nätagg är väl kylflänsarna aktiva? Kanske värt att kolla upp innan man försöker sig på det där.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Se upp så att inte switchtransformatorn eller andra komponenter blir för varma, det är inte bara transistorerna och likriktardioderna som behöver kylning.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Gjorde sådar för ca 1½ år sedan och det funkar bra.

Dock behöver agg-lådan ventileras lite (temperaturvakten stänger av det efter ca 30 min med full belastning) så jag kör en liten addafläkt på underspänning och har den upphängd med gummiband i hålet efter den gamla fläkten. Hörs bara om jag sätter örat alldeles intill. Antar att jag skulle ta bort fläkten ifall jag monterade agget vridet 90 grader och tog upp ett hål så jag kund sätta dit ett rör (som skorsten ) och få självdrag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapsyl
Gjorde sådar för ca 1½ år sedan och det funkar bra.

http://www.df.lth.se/~kapsyl/SwecClock/mosfets.JPG

Dock behöver agg-lådan ventileras lite (temperaturvakten stänger av det efter ca 30 min med full belastning) så jag kör en liten addafläkt på underspänning och har den upphängd med gummiband i hålet efter den gamla fläkten. Hörs bara om jag sätter örat alldeles intill. Antar att jag skulle ta bort fläkten ifall jag monterade agget vridet 90 grader och tog upp ett hål så jag kund sätta dit ett rör (som skorsten ) och få självdrag.

vad har du för matrial mellan mosfets(stavning?) och kylfläns?, eller är går det bara med vanlig kylpasta?

mvh// Focke

Visa signatur

"Friskt kopplat häften brunnet"

Permalänk
Medlem

det är silikon "mattor" som satt på psu orginal. så var det på min iaf
var mycket noga med att använda plastbussningarna så skruven inte kortsluter.

edit: kylflänsen är monterad på chassi sidan till en htpc så man ser inte hur det är gjort nu :/

Permalänk
Avstängd

du har iaf inte haft problem med värme eller andra problem? har du några chassifläkar i HTPCn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är en celeron 1ghz så den är ganska sval av sig så det räcker med en 80mm vid 5v

Permalänk
Avstängd

k.. mitt chassi tar bara två stycken 60mm.. har haft dem avstängde en sp länge, enbart haft fläktarna i PSUn som ventaltion.. tror det blir att köpa två 60mm Adda och köra på 5v....

Visa signatur
Permalänk

Är det bara de små knopparna som blir varma i ett nätagg? Borde la bli en del värme på andra ställen där "ström rör sig" eller?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

nej det är bara kylning på transitorerna (dom små knopparna)
men visst det blir kanske lite varmare på vissa ställen men inget farligt.

men det pipande fenomenet bereor på att det blir självsvängningar pga långa kablar
det kan man antagligen fixa med några kondnigar.

Permalänk
Avstängd

jag ska ha mycket kortare kablar än vad du har på bilderna samt tjockare, borde hjälpa lite...

Visa signatur